Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Näin voit asiakkaana välttää jonottamista ja ehkäistä jonojen syntymistä

Jaa

Hyvinvointialueen hoidon tarpeen arvioinnin puhelinlinjat ovat olleet ruuhkaiset alkuvuoden aikana. Saman päivän aikana yhteydenottoihin on vastattu n. 92 % puheluista, kun viime vuonna samana päivänä yhteyden sai 97,5 % soittajista. Uudet digitaaliset kanavat lisäävät eri tilanteisiin sopivia tapoja ottaa yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin.

Hoidon tarpeen arvioinnin puhelinlinja 06 218 9000 on asiakkaillemme tutuin yhteydenoton tapa. Ruuhkaisin aika hoidon tarpeen arvioinnissa on klo 8–9 sekä 11–12. Alkuviikko on ruuhkaisempi kuin loppuviikko.

Puhelimen lisäksi asiakkailla on muitakin vaihtoehtoja yhteydenottoon. Asiakas voi vaikuttaa ruuhkien syntymiseen välttämällä kiireisimpiä aikoja ja valitsemalla puhelinsoiton sijaan jonkin muun yhteydenottotavan.

– Toivomme, että yksi asiakas ottaisi yhteyttä vain yhtä kanavaa pitkin. Esimerkiksi jonottaminen sekä puhelimessa että chatissä tarkoittaa, että jono pitenee molemmissa kanavissa. Samoin toivomme, että henkilö jättää vain yhden takaisinsoittopyynnön. Soitamme takaisin soittojärjestyksessä, mutta tuplasoittoja emme voi karsia pois. Kaksi soittopyyntöä on siis myös kaksi puhelua takaisinpäin, sanoo osastonhoitaja Erja Lahti.

Näin sinä voit vaikuttaa omaan jonotusaikaasi ja jonojen syntymiseen:

  • Jos asiasi ei ole kiireellinen, otathan yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin vasta iltapäivällä. Ei-kiireellisiä asioita ovat esimerkiksi pitkään vaivanneet tai vähitellen pahentuneet tuki- ja liikuntaelinten ongelmat, rokotukset, kroonisten sairauksien seurantakäynnit tai lääkärinlausunnon pyytäminen.

  • Jos asiasi on kiireellinen, otathan yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin heti aamulla. Kiireellinen asia koskee esimerkiksi virtsatieoireita, korvakipua, silmätulehdusta, haavoja tai ruhjeita, flunssaa tai kuumetta, joka kestänyt yli viikon, jatkuvaa tai toistuvaa vatsakipua.

  • Jos kuulut testiryhmään, ota yhteyttä sairaanhoitajan chatin kautta. Chatissa voit keskustella sairaanhoitajan kanssa ja tarvittaessa sinulle voidaan varata aika vastaanotolle tai ohjata myös etälääkärin vastaanotolle.

  • Tee oirearvio digitaalisesti osoitteessa Omaolo.fi. Kun olet täyttänyt oirearvion, saat joko itsehoito-ohjeet tai hoitajamme ottaa sinuun yhteyttä Omaolo-viestillä. Omaolo on auki vuorokauden ympäri.

  • Ilta-aikaan ja viikonloppuisin saat hoidon tarpeen arviointia puhelimitse päivystysavun numerosta 116 117. Päivystysapuun tulisi soittaa aina, jos harkitset lähtöä päivystykseen. Saat itsehoito-ohjeita, tarvittaessa kehotuksen hakeutua päivystykseen tai sinut voidaan ohjata etälääkärin vastaanotolle.

  • Hätätapauksessa soita 112.

Lisätietoa sairaanhoitajan chatin eli digitaalisen vastaanoton testiryhmästä löydät verkkosivuiltamme.

Toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi

Hyvinvointialueen uudelle aluehallitukselle on maanantaina 9.6 esitetty tilannekuva hoidon tarpeen arvioinnin tilanteesta ja toimenpiteistä sen ratkaisemiseksi. Seuraavista toimenpiteistä odotetaan apua lyhyellä aikavälillä:

  • Digitaalinen sairaanhoidon vastaanotto on otettu kokeiluna käyttöön puolelle väestöstä
  • Hoidon tarpeen arviointiin palkataan lisää henkilöstöä projektirahoituksella
  • Hyvinvointiasemien ja sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanottojen henkilökunta auttaa takaisinsoitoissa nykyistä enemmän
  • Käynnissä olevan hoidon puheluita ohjataan omalle vastaanotoille
  • Henkilöstön ohjeita yksinkertaistetaan

Pitkällä aikavälillä apua odotetaan seuraavista toimista:

  • Suora yhteydenotto omaan hoitotiimiin pitkissä hoitosuhteissa
  • Tekoälyn hyödyntäminen hoidon tarpeen arvioinnin tukena
  • Vastaanottojen toimintatapojen kehittäminen hoidon tarpeen arvioinnissa
  • Hoidon tarpeen arviointi sekä kaksi vastaanottoa osallistuvat jonottoman palvelun koulutuskokonaisuuteen (käynnissä)
  • Johto on seurannut työtä paikan päällä hoidon tarpeen arvioinnissa ja vastaanotoilla Mustasaaressa, Vaasassa ja Pietarsaaressa ja kuullut henkilöstön parannusehdotuksia.

Hyvinvointialueen johto seuraa tilanteen kehittymistä päivittäin.

– Suurin syy kevään jonoihin on uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotto ja siihen liittyvä oppiminen. Tilanteen ratkaisemiseksi tarvitaan yhtenäisempiä toimintatapoja, mutta ennen kaikkea yhteistyötä palveluidemme välillä. Toivomme, että saamme pian kaikki takaisinsoitot hoidettua saman päivän aikana, ja myös odotusajat lyhyemmäksi sanoo sektorijohtaja Pia-Maria Sjöström.

Yhteyshenkilöt

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.

Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye