Valtatie 20 parannetaan Korvenkylän ja Kiimingin välillä nykyiselle paikalleen
Valtatien 20 parantamisen suunnittelua Oulussa, Korvenkylän ja Kiimingin välillä, jatketaan ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellun vaihtoehto 1:n pohjalta. Siinä valtatie parannetaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. Seuraavaksi valitusta vaihtoehdosta laaditaan yleissuunnitelma.

Valtatien 20 parantaminen on odotettu ja paikallisesti tärkeä hanke, sillä liikennemäärän ja siitä aiheutuvien haittojen odotetaan lisääntyvän entisestään. Valtatie 20 on Oulun seudun tärkeimpiä pääteitä, mutta ei kuulu Euroopan laajuiseen TEN-T liikenneverkkoon eikä valtakunnallisesti määriteltyyn pääväyläverkkoon.
Alkuvuodesta 2025 valmistui ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kokoava YVA-selostus, jossa tarkasteltiin valtatien 20 parantamisvaihtoehtojen vaikutuksia. Arvioinnin ja siitä saadun palautteen perusteella Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualue päätti, että yleissuunnitelma laaditaan vaihtoehto 1:n pohjalta. Myös Oulun kaupunki sekä Pohjois-Pohjanmaan liitto kannattivat valittua vaihtoehtoa.
Vaihtoehto 1 tuo tarvittavat hyödyt liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi ja tukee alueen elinkeinoelämän kehitystä ja vähentää paikalliselle maankäytölle aiheutuvia haittoja. Vaihtoehdon 1 avulla varmistetaan kokonaisuutena parhaiten liikennejärjestelmän toimivuus, turvallisuus ja kestävyys.
Vaihtoehto 1 tukee parhaiten Oulun kaupungin maankäytön pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumista ja hyödyntää olemassa olevaa infrastruktuuria. Se aiheuttaa myös hieman vähemmän ilmasto- ja ympäristöhaittoja kuin ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellut vaihtoehdot 2 ja 3, jotka edellyttäisivät uuden maastokäytävän rakentamista.
Kaikki tutkitut vaihtoehdot sijaitsevat vedenoton kannalta tärkeällä Laivakankaan pohjavesialueella. Pohjavesien pilaantumisriski on pienin vaihtoehdossa 1, koska se sijaitsee kauimpana vedenottamosta ja rakentaminen tapahtuu valmiiksi muokatussa ympäristössä. Valittu vaihtoehto mahdollistaa parhaiten hankkeen vaiheittaisen toteuttamisen.
Melua aiheuttava liikenne on jatkossakin lähellä asutusta, kun valtatie jää nykyiselle paikalleen. Rakennettavat meluesteet torjuvat kuitenkin niin hyvin valtatien aiheuttamia melu- ja pölyhaittoja, että tilanne paranee molempien osalta nykyisestä. Paikallaan parantamisesta aiheutuu rakentamisen aikana melu- ja pölyhaittaa asutukselle ja työmaan aikaisista alennetuista nopeusrajoituksista haittaa paikalliselle että pitkämatkaiselle liikenteelle.
Valitun vaihtoehdon keskeiset ratkaisut
Vaihtoehdossa 1 valtatie parannetaan nykyiselle paikalleen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi tieksi. Ylikiimingintien (mt 833) liittymä toteutetaan eritasoliittymänä ja muut liittymät liikennevalo-ohjattuina tasoliittyminä. Nopeusrajoitus on tasoliittymien kohdalla 60 km/h ja muualla 80 km/h. Jalankulku- ja pyöräilyverkkoa kehitetään rakentamalla yhdeksän uutta alikulkua sekä uusi yhteys Tallinraitin ja Takumaantien välille. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan muun muassa kehittämällä pysäkkejä ja pysäkkiyhteyksiä.
Meluesteitä rakennetaan yhteensä 6,4 kilometrin matkalla. Pohjaveden pilaantumisriskiä vähennetään pohjavesisuojauksella sekä noudattamalla pohjavesialueelle sijoittuvien rakenteiden suunnittelussa ja rakentamisessa erityistä huolellisuutta.
Rakentamisen aikana Jäälinjärvelle aiheutuvat samentumisriski ja lievä rehevöitymisriski hallitaan asianmukaisilla suojaustoimilla.
Hankkeen suunnittelu etenee
Hanketta esitellään asukkaille ja muille sidosryhmille nyt käynnistyvän yleissuunnittelun aikana ja suunnitelmaratkaisun tarkentamiseen on aito vaikutusmahdollisuus. Ensi syksynä järjestetään suunnitelmaratkaisun tarkentamiseen keskittyvä työpaja ja alkutalvesta vaikutusten kokemiseen ja suunnitelmaratkaisun viimeistelyyn liittyvä yleisötilaisuus. Suunnitelmaluonnoksesta voi antaa palautetta myös syksyllä käynnistettävän karttapalautepalvelun kautta. Tilaisuuksista ja karttapalautejärjestelmän käynnistämistä tiedotetaan vielä erikseen lehdissä, hankkeen nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kesällä 2025 alueella tullaan suorittamaan pohjatutkimuksia. Yleissuunnitelma valmistuu keväällä 2026.
Hankkeesta laaditaan yleissuunnitelman jälkeen vielä yksityiskohtainen tiesuunnitelma, johon myös kuuluu vuorovaikutus paikallisten kanssa. Tiesuunnitelman laatiminen aloitetaan arviolta loppuvuodesta 2026.
Rakentamiselle ei ole vielä rahoitusta eikä rakentamisen aikataulusta ole tietoa.
Taustalla kattava ympäristövaikutusten arviointimenettely
Lain mukaisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) tarkoituksena on varmistaa, että suurten tai muuten vaikutuksiltaan merkittävien hankkeiden ympäristövaikutukset selvitetään riittävän laajasti ja riittävällä tarkkuudella.
Tämän hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) toteutettiin vuosina 2023–2025. Siinä vertailtiin valtatien neljän eri parannusvaihtoehdon vaikutuksia. Yksi vertailtavista vaihtoehdoista oli 0+ -vaihtoehto, joka sisälsi vain pieniä liikennettä sujuvoittavia ja turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Vaihtoehdolla oli vähäiset ympäristövaikutukset, mutta se ei toteuttanut liikenteelle asetettuja tavoitteita.
Muut vertaillut kolme vaihtoehtoa sisälsivät valtatien parantamisen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi. Arvioinnin perusteella kaikki kolme vaihtoehtoa todettiin toteuttamiskelpoisiksi. Vaihtoehdot 1, 2 ja 3 vaikuttivat erityisen myönteisesti liikenneturvallisuuteen, liikenteen sujuvuuteen ja palvelutasoon sekä tukivat maankäytön ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä. Kaikissa vaihtoehdoissa liikenteen meluhaitat vähenivät nykytilanteesta.

Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue (hankkeesta vastaava)
- projektipäällikkö Marjo Paavola, p. 0295 038 348, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
- yksikön päällikkö Ari Kuotesaho, p. 0295 038 259, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut
- liikenneinsinööri Minna Koukkula, p. 044 7032 113, etunimi.sukunimi@ouka.fi
Tietoa julkaisijasta
Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Veteraanikatu 1
90130 Oulu
vaihde 0295 038 000
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Pohjois-Pohjanmaalla kesäkuussa 24 800 työtöntä työnhakijaa22.7.2025 08:11:09 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaalla oli kesäkuun lopussa noin 24 800 työtöntä työnhakijaa, mikä on 1 600 (+7 %) enemmän kuin vuosi sitten. Työttömien määrä kasvoi toukokuusta 8 prosenttia (+1 900 hlöä), mikä selittyy osittain kesäkuukausien aikana oppilaitoksista valmistuneiden tulosta työllisyyspalveluiden asiakkaiksi. Kokoaikaisesti lomautettuja oli noin 1 600, mikä on vajaa 100 lomautettua vähemmän kuin vuosi sitten. Lomautukset kohdistuivat muun muassa kirvesmiehiin, koulunkäyntiavustajiin ja talonrakentajiin.
Koivuojan sillan korjaustyöt alkavat Pudasjärvellä3.7.2025 13:21:59 EEST | Tiedote
Siuruantiellä sijaitsevan Koivuojan sillan korjaustyöt alkavat viikolla 28. Rakennustöiden aikana silta on suljettu liikenteeltä 09.07 - 10.07.2025 klo 22.00-02.00 välisen ajan. Ajantasaiset tiedot tietöistä: Tienkäyttäjälinja puh. 0200 2100 Liikennetilanne (fintraffic.fi)
Siikajoen ja Lamujoen rantasyöpymien selvitykset valmistuneet26.6.2025 10:26:57 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksella on Uljuan tekojärven säännöstelyyn liittyvä rantasyöpymien tarkkailu-, selvittämis-, suojaamis- ja korvausvelvoite. Velvoitteesta on määrätty Pohjois-Suomen aluehallintoviraston päätöksessä nro 83/2020, 22.6.2020 ja Vaasan hallinto-oikeuden päätöksessä nro 1533/2023, 28.11.2023. Keväällä 2024 tehtiin ilmakuvaus dronella Lamujoen ja Siikajoen rannoille Uljuan voimalaitoksen ja Ruukinkosken pohjapadon välisellä alueella. Ilmakuvauksen tarkoituksena oli selvittää rantasyöpymiä koko 70 kilometrin mittaisella jokijaksolla vertaamalla tuloksia aiempaan vuoden 2008 ilmakuvaukseen. Vertailukohtana käytettiin rantaviivan sijaintia. Koko 140 kilometrin mittaisen rantaviivan pituudesta vajaa puolet, noin 65 kilometriä, pystyttiin tulkitsemaan ilmakuvista, koska rantapuusto peitti näkymän osalla rannoista. Muutoksia rantaviivan sijainnissa havaittiin yhteensä noin 2,8 kilometrin matkalla. Noin puolet muutoksista oli selviä rantasyöpymiä, joissa maapinta-ala oli p
Työttömien määrässä vuodenajalle tyypillistä kausittaista laskua Pohjois-Pohjanmaalla25.6.2025 08:05:55 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaalla oli toukokuun lopussa noin 22 900 työtöntä työnhakijaa, mikä on 1 900 enemmän kuin vuosi sitten ja 1 000 vähemmän kuin huhtikuussa 2025. Kokoaikaisesti lomautettuja oli noin 1 700, mikä on 600 lomautettua vähemmän kuin vuosi sitten. Työttömien määrä laskee tyypillisesti kesää kohti, kun monilla aloilla työntekijöitä tarvitaan kesä- ja syyskaudelle talvikautta enemmän. Merkittävä talouden kasvu ja avointen paikkojen lisäys on epätodennäköistä vielä lähitulevaisuudessa useiden viimeaikaisten talous- ja työmarkkinaennusteiden perusteella.
Valtion aluehallinnon palvelut Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa jatkossa Pohjois-Suomen elinvoimakeskuksesta ja valtakunnallisesta Lupa- ja valvontavirastosta19.6.2025 08:52:37 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi on hyväksytty. Vuoden 2026 alusta Suomeen perustetaan kymmenen alueellista elinvoimakeskusta nykyisten ELY-keskusten pohjalta. Aluehallintovirastoista ja Valvirasta muodostetaan valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto. Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun alueelle perustetaan Pohjois-Suomen elinvoimakeskus, jonka toimialat ovat elinkeinot ja osaaminen, maaseutu ja ympäristö sekä liikenne. Pohjois-Suomen elinvoimakeskuksen päätoimipaikka tulee olemaan Oulussa, ja toinen toimipaikka on Kajaanissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme