Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Valtatie 20 parannetaan Korvenkylän ja Kiimingin välillä nykyiselle paikalleen

Jaa

Valtatien 20 parantamisen suunnittelua Oulussa, Korvenkylän ja Kiimingin välillä, jatketaan ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellun vaihtoehto 1:n pohjalta. Siinä valtatie parannetaan nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi nykyiselle paikalleen. Seuraavaksi valitusta vaihtoehdosta laaditaan yleissuunnitelma.

Valtatien risteysalue, jossa jalankulku- ja pyörätie, polkupyörä telineessä, liikennevalot, automaattinen valvontakamera ja autoja.
Myös Kuusamontien ja Laivakankaantien liittymä kuuluu suunniteltavaan tieosuuteen. Kuvaaja: Saara-Kaisa Konttori, Sitowise.

Valtatien 20 parantaminen on odotettu ja paikallisesti tärkeä hanke, sillä liikennemäärän ja siitä aiheutuvien haittojen odotetaan lisääntyvän entisestään. Valtatie 20 on Oulun seudun tärkeimpiä pääteitä, mutta ei kuulu Euroopan laajuiseen TEN-T liikenneverkkoon eikä valtakunnallisesti määriteltyyn pääväyläverkkoon.

Alkuvuodesta 2025 valmistui ympäristövaikutusten arvioinnin tulokset kokoava YVA-selostus, jossa tarkasteltiin valtatien 20 parantamisvaihtoehtojen vaikutuksia. Arvioinnin ja siitä saadun palautteen perusteella Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennevastuualue päätti, että yleissuunnitelma laaditaan vaihtoehto 1:n pohjalta. Myös Oulun kaupunki sekä Pohjois-Pohjanmaan liitto kannattivat valittua vaihtoehtoa.

Vaihtoehto 1 tuo tarvittavat hyödyt liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden varmistamiseksi ja tukee alueen elinkeinoelämän kehitystä ja vähentää paikalliselle maankäytölle aiheutuvia haittoja. Vaihtoehdon 1 avulla varmistetaan kokonaisuutena parhaiten liikennejärjestelmän toimivuus, turvallisuus ja kestävyys.

Vaihtoehto 1 tukee parhaiten Oulun kaupungin maankäytön pitkän aikavälin tavoitteiden toteutumista ja hyödyntää olemassa olevaa infrastruktuuria. Se aiheuttaa myös hieman vähemmän ilmasto- ja ympäristöhaittoja kuin ympäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellut vaihtoehdot 2 ja 3, jotka edellyttäisivät uuden maastokäytävän rakentamista. 

Kaikki tutkitut vaihtoehdot sijaitsevat vedenoton kannalta tärkeällä Laivakankaan pohjavesialueella. Pohjavesien pilaantumisriski on pienin vaihtoehdossa 1, koska se sijaitsee kauimpana vedenottamosta ja rakentaminen tapahtuu valmiiksi muokatussa ympäristössä. Valittu vaihtoehto mahdollistaa parhaiten hankkeen vaiheittaisen toteuttamisen.

Melua aiheuttava liikenne on jatkossakin lähellä asutusta, kun valtatie jää nykyiselle paikalleen. Rakennettavat meluesteet torjuvat kuitenkin niin hyvin valtatien aiheuttamia melu- ja pölyhaittoja, että tilanne paranee molempien osalta nykyisestä. Paikallaan parantamisesta aiheutuu rakentamisen aikana melu- ja pölyhaittaa asutukselle ja työmaan aikaisista alennetuista nopeusrajoituksista haittaa paikalliselle että pitkämatkaiselle liikenteelle.  

Valitun vaihtoehdon keskeiset ratkaisut

Vaihtoehdossa 1 valtatie parannetaan nykyiselle paikalleen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi tieksi. Ylikiimingintien (mt 833) liittymä toteutetaan eritasoliittymänä ja muut liittymät liikennevalo-ohjattuina tasoliittyminä. Nopeusrajoitus on tasoliittymien kohdalla 60 km/h ja muualla 80 km/h. Jalankulku- ja pyöräilyverkkoa kehitetään rakentamalla yhdeksän uutta alikulkua sekä uusi yhteys Tallinraitin ja Takumaantien välille. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannetaan muun muassa kehittämällä pysäkkejä ja pysäkkiyhteyksiä.

Meluesteitä rakennetaan yhteensä 6,4 kilometrin matkalla. Pohjaveden pilaantumisriskiä vähennetään pohjavesisuojauksella sekä noudattamalla pohjavesialueelle sijoittuvien rakenteiden suunnittelussa ja rakentamisessa erityistä huolellisuutta.

Rakentamisen aikana Jäälinjärvelle aiheutuvat samentumisriski ja lievä rehevöitymisriski hallitaan asianmukaisilla suojaustoimilla.

Hankkeen suunnittelu etenee

Hanketta esitellään asukkaille ja muille sidosryhmille nyt käynnistyvän yleissuunnittelun aikana ja suunnitelmaratkaisun tarkentamiseen on aito vaikutusmahdollisuus. Ensi syksynä järjestetään suunnitelmaratkaisun tarkentamiseen keskittyvä työpaja ja alkutalvesta vaikutusten kokemiseen ja suunnitelmaratkaisun viimeistelyyn liittyvä yleisötilaisuus. Suunnitelmaluonnoksesta voi antaa palautetta myös syksyllä käynnistettävän karttapalautepalvelun kautta. Tilaisuuksista ja karttapalautejärjestelmän käynnistämistä tiedotetaan vielä erikseen lehdissä, hankkeen nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Kesällä 2025 alueella tullaan suorittamaan pohjatutkimuksia. Yleissuunnitelma valmistuu keväällä 2026.

Hankkeesta laaditaan yleissuunnitelman jälkeen vielä yksityiskohtainen tiesuunnitelma, johon myös kuuluu vuorovaikutus paikallisten kanssa. Tiesuunnitelman laatiminen aloitetaan arviolta loppuvuodesta 2026.

Rakentamiselle ei ole vielä rahoitusta eikä rakentamisen aikataulusta ole tietoa.

Taustalla kattava ympäristövaikutusten arviointimenettely 

Lain mukaisen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) tarkoituksena on varmistaa, että suurten tai muuten vaikutuksiltaan merkittävien hankkeiden ympäristövaikutukset selvitetään riittävän laajasti ja riittävällä tarkkuudella.

Tämän hankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) toteutettiin vuosina 2023–2025. Siinä vertailtiin valtatien neljän eri parannusvaihtoehdon vaikutuksia. Yksi vertailtavista vaihtoehdoista oli 0+ -vaihtoehto, joka sisälsi vain pieniä liikennettä sujuvoittavia ja turvallisuutta parantavia toimenpiteitä. Vaihtoehdolla oli vähäiset ympäristövaikutukset, mutta se ei toteuttanut liikenteelle asetettuja tavoitteita.

Muut vertaillut kolme vaihtoehtoa sisälsivät valtatien parantamisen nelikaistaiseksi ja keskikaiteelliseksi. Arvioinnin perusteella kaikki kolme vaihtoehtoa todettiin toteuttamiskelpoisiksi. Vaihtoehdot 1, 2 ja 3 vaikuttivat erityisen myönteisesti liikenneturvallisuuteen, liikenteen sujuvuuteen ja palvelutasoon sekä tukivat maankäytön ja yhdyskuntarakenteen kehittämistä. Kaikissa vaihtoehdoissa liikenteen meluhaitat vähenivät nykytilanteesta.

Kartta.
Suunniteltava tieosuus kartalla.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue (hankkeesta vastaava)
- projektipäällikkö Marjo Paavola, p. 0295 038 348, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
- yksikön päällikkö Ari Kuotesaho, p. 0295 038 259, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Oulun kaupunki, Yhdyskunta- ja ympäristöpalvelut
- liikenneinsinööri Minna Koukkula, p. 044 7032 113, etunimi.sukunimi@ouka.fi

Tietoa julkaisijasta

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
Veteraanikatu 1
90130 Oulu

vaihde 0295 038 000

https://www.ely-keskus.fi/ely-pohjois-pohjanmaa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus

Yhteysviranomainen antoi päätelmänsä Hallan merituulivoimahankkeen (Perämeri) ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta12.6.2025 13:15:02 EEST | Tiedote

Yhteysviranomaisena YVA-menettelyssä toiminut ELY-keskus katsoo, että merkittävimmät vaikutukset on pystytty tunnistamaan jatkosuunnittelua varten. Laaditun YVA-selostuksen sekä saatujen lausuntojen pohjalta ELY-keskus arvioi, että ilman tarkempia selvityksiä ja riittäviä lieventämistoimia hankkeesta voi aiheutua suuria kielteisiä vaikutuksia etenkin meriliikenteelle.

Leväseuranta käynnistyi – Pohjois-Pohjanmaalla ei havaintoja sinilevistä5.6.2025 15:25:12 EEST | Tiedote

Valtakunnallinen sinileväseuranta on käynnistynyt kesäkuun alussa ja jatkuu syyskuun loppuun. Pohjois-Pohjanmaalla sinileväseurannassa on 27 havaintopaikkaa eri puolilla maakuntaa. Merialueella on kuusi havaintopaikkaa. Oulujoen pohjoispuolella seurantaa on yhdessätoista järvessä ja eteläpuolella kahdeksassa järvessä. Rotareiden kesällä 2022 Pohjois-Pohjanmaalla aloittama sinileväseuranta jatkuu Sanginjokisuussa ja Montanlammessa.

Työttömien määrä jatkoi laskua Pohjois-Pohjanmaalla22.5.2025 08:07:51 EEST | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaalla oli huhtikuun lopussa noin 23 800 työtöntä työnhakijaa, mikä on 1 600 enemmän kuin vuosi sitten ja 600 vähemmän kuin maaliskuussa. Kokoaikaisesti lomautettuja oli noin 2 300, mikä on 300 lomautettua vähemmän kuin vuosi sitten. Työttömien määrä laskee tyypillisesti kevään edetessä, kun monia tehtäviä jatketaan talvikauden jälkeen. Merkittävää talouden nousua ei ole vielä toteutunut, mikä vireyttäisi isosti työvoimakysyntää. Huhtikuussa avoimia työpaikkoja oli selvästi vähemmän tarjolla kuin vuosi sitten.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye