Alkon myyntitiedote: Asiakkaat suosivat kesällä kevyempiä viinipakkauksia – jo 78 % Alkon viineistä kevyesti pakattuja
Alkon toukokuun litramyynti laski toukokuussa noin 12 prosenttia. Alkoholittomien myynti jatkaa kasvuaan. Asiakkaiden kiinnostus vaihtoehtoisiin pakkausmateriaaleihin kasvaa kesällä.

Alkon toukokuun litramyynti laski 12,4 prosenttia verrattuna vuoden 2024 vastaavaan ajankohtaan. Myynti litroissa oli 5,2 miljoonaa litraa. Vuoden alusta litramyynti on 24,7 miljoonaa litraa, joka on 12,4 prosenttia vähemmän viime vuoteen verrattuna.
Viinien myyntilitrat laskivat 14,2 prosenttia, panimotuotteiden myynti laski 18,6 prosenttia ja väkevien 6,7 prosenttia. Alkoholittomien litramyynti nousi 27,7 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Kesän 2024 lakimuutos on vähentänyt Alkon ennusteiden mukaisesti yhtiön myyntilitroja yhteensä noin 10 prosenttia. Väheneminen on tapahtunut odotetusti kaikissa tuoteryhmissä, ei vain enintään 8-prosenttisissa käymisteitse valmistetuissa juomissa, joita myynnin laajentaminen koski. Myös viinien ja väkevien verotuksen muutokset ovat vaikuttaneet myyntiin laskevasti.
Alkoholittomat valloittavat
Alkoholittomien juomien suosio kasvaa ja tämän trendin odotetaan jatkuvan erityisesti nyt kesällä. Ilmiön mittakaavasta kertoo, että Alkossa alkoholittomien myynti on peräti viisinkertaistunut vuodesta 2016. Vuoden alusta alkoholittomien litramyynti on noussut 28,8 prosenttia verrattuna viime vuoteen.
Tuoteviestintäpäällikkö Matti Syrjän mukaan alkoholittomien vaihtoehtojen veturi ovat oluet, joista suosituimpia ovat lagerit ja vehnäoluet. Alkoholittomat viinit, etenkin kuohuviinit, ovat toinen suosittu ryhmä. Alkon alkoholittomien valikoimaan kuuluvat olennaisina myös mikserit. Alkoholittomat cocktailit ovat kasvava trendi, ja mocktaileja onkin saatavilla valmiina sekoituksina.
Etenkin milleniaalit eli nykyiset kolmenelikymppiset ovat ottaneet alkoholittomat omakseen. Trendi näkyy myös hieman varttuneemmissa ikäluokissa sekä milleniaaleja nuoremmassa Z-sukupolvessa, jossa alkoholittomien suosio kasvaa kansainvälisesti eniten.
”Nuoret ovat uteliaita kokeilemaan uusia asioita. Valintoja ohjaavat omat arvot, elämäntapa ja niihin sopivat tuotemerkit. Moni valitsee alkoholittoman juoman tilanteen mukaan: jos lauantaiaamuna on treenit, perjantai-illan olut nautitaan alkoholittomana. Usein motivaation lähteenä on halu maltillistaa omaa alkoholinkäyttöä.”
Pakkaus ei ole makuasia. Vaan ilmastoasia.
Syrjän mukaan kiinnostus vaihtoehtoisiin pakkausmateriaaleihin kasvaa kesällä. Hanapakkausten myynti kasvaa kesällä 34 prosenttia ja kartonkitölkkien 23 prosenttia. Kevyempi pakkaus paitsi pienentää hiilijalanjälkeä, myös helpottaa juoman kuljetusta ja kierrätystä.
”Suurin osa viineistä nautitaan pian ostamisen jälkeen, jolloin vaihtoehtoiset pakkaukset ovat oivallinen valinta. Pitkään säilytettävälle viinille lasipullo on edelleen paras vaihtoehto – mutta silloinkin kevyempi lasi riittää. Viime vuonna peräti 78 % kaikista Alkossa myydyistä viineistä oli kevyemmissä, eli ympäristön kannalta paremmissa pakkauksissa.”
Viinien kartonkitetrapakkaukset siirrettiin Alkon myymälöissä keväällä lasisten viinipullojen joukkoon helpottamaan asiakkaan vastuullisempia valintoja.
”Toimme muutoksella hiilijalanjäljeltään merkittävästi pienempää pakkausvaihtoehtoa lasipullojen rinnalle. Haluamme kannustaa asiakasta valitsemaan lasipullon sijaan vaihtoehtoisen, hiilijalanjäljeltään pienempään pakkaukseen pakatun tuotteen.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2024 Alkon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 47 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Suomi on täynnä toinen toistaan paikallisempia juomakulttuureita ja Kuppikuntia. Hanko Suomen roseepääkaupunki, Kärsämäki Pohjolan pikku-Italia.10.6.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Alko analysoi Suomen viinimieltymykset ja löysi kiinnostavia Kuppikuntia – data kertoo, mitä viinejä kullakin alueella nautitaan eniten Suomessa. EDIT: TIEDOTTEESEEN LISÄTTY LIITTEET
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun28.4.2025 09:13:48 EEST | Tiedote
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen: Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti14.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme