Destia Oy

Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä

Jaa

Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.

Lievestuore-Hankasalmi-urakan ratakatkolla jaettiin pölkkyjä oikeaan asemaan asennusalustalle pölkynjakolaitteella.
Lievestuore-Hankasalmi-urakan ratakatkolla jaettiin pölkkyjä oikeaan asemaan asennusalustalle pölkynjakolaitteella. Kuva: Destia

Vuosi sitten Destia rakensi hankkeen edellisen osan välille Vaajakoski–Lievestuore. Lievestuore–Hankasalmi-urakan odotetaan valmistuvan vuoden 2025 loppupuolella ja koko Jyväskylä-Pieksämäki-hankkeen vuonna 2028.

”Rataosuuden edellinen peruskorjaus on tehty 1976–1989, joten turvallisuuden, täsmällisyyden ja käytettävyyden takia on tärkeää uusia se nyt. Hankkeessa kohotetaan myös tasoristeysturvallisuutta poistamalla ja parantamalla tasoristeyksiä. Urakka sisältää laajasti rata-, sähkö-, väylä- ja maarakentamista ja edellyttää sen mukaista osaamista”, sanoo Maija Lavapuro, projektipäällikkö, Väylävirasto.

Destia uusii ja korjaa huonokuntoiset päällysrakenteet ja taitorakenteet, kuten sillat ja paalulaatan, sekä kallioleikkaukset noin 16 kilometriä pitkällä urakka-alueella. Lisäksi se säätää sähköradan lankoja ja valaistusta. Rataosalta poistetaan osa tasoristeyksistä, joiden tilalle rakennetaan korvaavat tieyhteydet sekä ali- ja ylikulkusillat, mikä parantaa liikenneturvallisuutta.

”Urakka on erittäin vaativa, sillä alueella on huonokuntoista radan päällysrakennetta ja taitorakenteita sekä useita pehmeikkökohtia ja haasteita kuivatuksen kanssa. Liikenneraoissa työskentelee paljon raskaita ratatyökoneita ja eri työryhmiä. Pitkä urakka-alue ja useat yhtäaikaiset työvaiheet vaativat projektin johdolta tarkkaa minuuttiaikataulutusta sekä työvaiheistusta”, sanoo Destian Ratarakentaminen-yksikön päällikkö Kari Nevala.

Lievestuore–Hankasalmi-urakka sijaitsee radan kunnossapitoalueella 4, missä Destia toimii myös radan kunnossapitäjänä. Myös Digirata-hankkeen ensimmäinen osa toteutetaan kunnossapitoalueella 4 ja Destia on mukana asentamassa, kehittämässä ja kunnossapitämässä uutta järjestelmää.

Väylävirasto

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 800 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli noin 630 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Lisätietoja:

Kari Nevala, Ratarakentaminen-yksikön päällikkö, Destia: puh. 040 900 0663, kari.nevala@destia.fi

Destian viestintä: viestinta@destia.fi

Avainsanat

Kuvat

Kuva: Destia
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote

Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.

Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.

Destia voitti yhdeksän maanteiden hoitourakkaa15.5.2025 08:45:10 EEST | Tiedote

Destia on voittanut Väyläviraston ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kilpailutuksessa yhdeksän maanteiden kunnossapidon alueurakkaa vuosille 2025–2030. Destia jatkaa kunnossapitoa Porvoossa, Lapualla, Nurmeksessa, Sodankylässä, Ilomantsissa ja Puolangalla sekä aloittaa uutena urakoitsijana Juvalla, Parkanossa ja Liedossa. Urakat käynnistyvät 1.10.2025 ja ne kestävät viisi vuotta. Urakoiden yhteenlaskettu arvo on noin 112 miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye