Raidekuljetusten lisääminen on tehokkain tapa vähentää metsäteollisuuden logistiikan päästöjä
Selvitys metsäteollisuuden logistiikan päästöistä sekä niiden vähentämiseen liittyvistä mahdollisuuksista osoittaa, että suurin potentiaali lisäisiin päästövähennyksiin on puukuljetusten siirtämisessä teiltä raiteille. Merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti. Afryn tekemä laaja, raaka-aineen hankinnasta tavaravientiin ulottuva päästöselvitys ja päästövähennysskenaario on osa metsäteollisuuden ilmastotiekartan päivitystyötä.
- Selvitys on kattavuudessaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Päästövähennyspotentiaalia on tarkasteltu yli liikennemuotojen aina metsästä maailmalle, sanoo AFRYn johtava asiantuntija Esa Sipilä.
Selvityksen perusteella metsäteollisuuden logistiikan hiilidioksidipäästöt olivat referenssivuonna 2022 yhteensä 1,9 Mt CO2. Puunhankinta, eli puunkorjuu ja kuljetukset, sekä vientikuljetukset olivat suurimmat logistiikan päästöjen aiheuttajat.
Kansallisessa ja EU-lainsäädännössä jo ennestään huomioidut päästövähennysten ohjauskeinot alentavat metsäteollisuuden koko kuljetusketjun hiilidioksidipäästöjä noin 20 % vuoteen 2035 mennessä. Tarkastelussa on huomioitu kansalliset jakeluvelvoitteet, EU-laajuinen fossiilisen polttoainejakelun päästökauppa (ETS2), merikuljetusten sekoitevelvoite (FuelEU Maritime) sekä merenkulun päästökauppa.
Selvityksessä on lisäksi tunnistettu muita lisäisiä toimia kotimaan logistiikan päästöjen alentamiseksi ja raakapuun kuljetusten päästöjen puolittamiseksi. Lisäisten päästövähennysten toteutuminen edellyttää merkittävää kuljetusten siirtoa teiltä raiteille, kustannustehokkaiden energiatehokkuustoimien toteutumista koko kuljetusketjussa sekä jakeluvelvoitteen toteutumista nykyisen lain mukaisesti.
- Kotimaan logistiikassa on tarjolla vain rajatusti kustannustehokkaita ja markkinaehtoisia keinoja päästöjen vähentämiseen. Tästä huolimatta toimiala on halunnut tarkastella myös näiden päästövähennysten potentiaalia. Päästöohjauskeinojen ohella on Suomessa aika kääriä hihat tavaraliikenteen edistämiseksi raiteilla konkreettisilla toimilla, kuvailee Metsäteollisuus ry:n johtaja Ville Hulkkonen.
Päästöjen vähentäminen raidekuljetuksia lisäämällä on aito mahdollisuus ja alan yhteinen tahtotila. Tämä kuitenkin edellyttää sitoutumista ja toimia myös valtiolta.
- Selvityksen valossa tosiasiallisten kilpailun esteiden poistaminen raiteilta on ilmastopoliittinen kysymys, jonka ratkaisu ei synny yksinomaan elinkeinoelämän varassa. Suomesta puuttuu päämäärätietoinen strategia tavaraliikenteen edellytysten parantamiseksi raiteilla. Tämä työ on syytä käynnistää viipymättä, Ville Hulkkonen sanoo.
Keinoista merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti, mutta nostavat kuitenkin merkittävästi kustannuksia. Niiden suhteellinen kustannusvaikutus on Suomessa keskeisiä verrokkimaita suurempi.
- On tärkeää, että ETS2:n kompensointitoimet otetaan Suomessa käyttöön sekä ammattidieselin että metsätyökoneiden energiaveropalautuksen muodossa, Hulkkonen painottaa.
Selvityksen on laatinut Metsäteollisuus ry:n toimeksiannosta AFRY Management Consulting Oy.
Lisätiedot:
Ville Hulkkonen, johtaja, Metsäteollisuus ry, ville.hulkkonen (at) forestindustries.fi, 044 077 7226
Esa Sipilä, johtava asiantuntija, AFRY Management Consulting Oy, esa.sipila (at) afry.com, 050 412 0829
Avainsanat
Liitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Metsäteollisuus ry
Korpeinen jatkaa Metsäteollisuus ry:n puheenjohtajana24.11.2025 13:17:59 EET | Tiedote
Metsäteollisuus ry:n syyskokous valitsi UPM-Kymmene Oyj:n talous- ja rahoitusjohtaja, UPM Energy liiketoiminta-alueen johtaja Tapio Korpeisen jatkamaan edelleen yhdistyksen puheenjohtajana. Metsä Groupin pääjohtaja Jussi Vanhanen ja Stora Enson toimitusjohtaja Hans Sohlström valittiin yhdistyksen varapuheenjohtajiksi.
Sami Oksa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtajaksi6.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri, Metsänhoitaja (MMM) Sami Oksa (s. 1978) on nimitetty Metsäteollisuus ry:n uudeksi metsäjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi.
Suomalaisen metsänhoidon ympäristövaikutustiedot saatavilla ensimmäistä kertaa ecoinventin tietokannassa6.11.2025 08:30:34 EET | Tiedote
Suomalaisen metsänhoidon ympäristövaikutuksista on nyt saatavilla kattavaa ja laadukasta dataa kansainvälisessä ecoinvent-tietokannassa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalaisen metsänhoidon tilastotieto on edustettuna tietokannassa, jota käytetään laajasti elinkaariarvioinneissa, ympäristövaikutusten laskennassa ja kestävän kehityksen päätöksenteossa eri puolilla maailmaa.
EU:n metsäkatoasetusta tulisi alkaa soveltaa nykyisellään4.11.2025 12:36:59 EET | Tiedote
Metsäteollisuus ry katsoo, että EU:n metsäkatoasetusta tulisi soveltaa alkuperäisen suunnitelman mukaisesti 30.12.2025 alkaen. Mikäli asetukseen tehdään muutoksia, niiden valmistelulle on varattava riittävästi aikaa, ja asetusta on sovellettava yhdenvertaisesti EU:n sisäisiin ja unionin ulkopuolisiin toimijoihin.
Puukauppa hiljeni, hinnat edelleen korkealla6.10.2025 14:55:55 EEST | Tiedote
Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat heinä-syyskuussa puuta yksityismetsistä 4,8 miljoonaa kuutiota. Määrä on 42 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden kolmannella vuosineljänneksellä. Viiden vuoden vastaavan ajan keskiarvoon verrattuna määrä on kolmanneksen pienempi. Kolmannella vuosineljänneksellä kuitupuun ostomäärä oli 2,3 miljoonaa kuutiota ja tukkien ostomäärä 2,0 miljoonaa kuutiota. Viiden vuoden vastaavan ajan keskiarvoon verrattuna kuitupuun ostomäärä oli hieman yli kolmanneksen ja tukkien ostomäärä lähes 40 prosenttia pienempi. Raakapuukustannukset edelleen korkeat Kantohinnat kääntyivät laskuun edellisen kvartaalin ennätyslukemista: havutukkien kantohinnat laskivat neljä prosenttia ja koivutukin viisi prosenttia. Kuitupuun kantohinta laski puolestaan viisi prosenttia edellisestä neljänneksestä. Hienoisesta laskusta huolimatta kantohinnat ovat edelleen korkealla tasolla. Havutukin kantohinnat ovat 20 ja 14 prosenttia vuoden 2022 keskihintoja korkeammat. Koivutukin
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme