Metsäteollisuus ry

Raidekuljetusten lisääminen on tehokkain tapa vähentää metsäteollisuuden logistiikan päästöjä

Jaa

Selvitys metsäteollisuuden logistiikan päästöistä sekä niiden vähentämiseen liittyvistä mahdollisuuksista osoittaa, että suurin potentiaali lisäisiin päästövähennyksiin on puukuljetusten siirtämisessä teiltä raiteille. Merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti. Afryn tekemä laaja, raaka-aineen hankinnasta tavaravientiin ulottuva päästöselvitys ja päästövähennysskenaario on osa metsäteollisuuden ilmastotiekartan päivitystyötä.  

- Selvitys on kattavuudessaan ensimmäinen laatuaan Suomessa. Päästövähennyspotentiaalia on tarkasteltu yli liikennemuotojen aina metsästä maailmalle, sanoo AFRYn johtava asiantuntija Esa Sipilä

Selvityksen perusteella metsäteollisuuden logistiikan hiilidioksidipäästöt olivat referenssivuonna 2022 yhteensä 1,9 Mt CO2. Puunhankinta, eli puunkorjuu ja kuljetukset, sekä vientikuljetukset olivat suurimmat logistiikan päästöjen aiheuttajat. 

Kansallisessa ja EU-lainsäädännössä jo ennestään huomioidut päästövähennysten ohjauskeinot alentavat metsäteollisuuden koko kuljetusketjun hiilidioksidipäästöjä noin 20 % vuoteen 2035 mennessä. Tarkastelussa on huomioitu kansalliset jakeluvelvoitteet, EU-laajuinen fossiilisen polttoainejakelun päästökauppa (ETS2), merikuljetusten sekoitevelvoite (FuelEU Maritime) sekä merenkulun päästökauppa.  

Selvityksessä on lisäksi tunnistettu muita lisäisiä toimia kotimaan logistiikan päästöjen alentamiseksi ja raakapuun kuljetusten päästöjen puolittamiseksi. Lisäisten päästövähennysten toteutuminen edellyttää merkittävää kuljetusten siirtoa teiltä raiteille, kustannustehokkaiden energiatehokkuustoimien toteutumista koko kuljetusketjussa sekä jakeluvelvoitteen toteutumista nykyisen lain mukaisesti.  

- Kotimaan logistiikassa on tarjolla vain rajatusti kustannustehokkaita ja markkinaehtoisia keinoja päästöjen vähentämiseen. Tästä huolimatta toimiala on halunnut tarkastella myös näiden päästövähennysten potentiaalia. Päästöohjauskeinojen ohella on Suomessa aika kääriä hihat tavaraliikenteen edistämiseksi raiteilla konkreettisilla toimilla, kuvailee Metsäteollisuus ry:n johtaja Ville Hulkkonen

Päästöjen vähentäminen raidekuljetuksia lisäämällä on aito mahdollisuus ja alan yhteinen tahtotila. Tämä kuitenkin edellyttää sitoutumista ja toimia myös valtiolta.  

- Selvityksen valossa tosiasiallisten kilpailun esteiden poistaminen raiteilta on ilmastopoliittinen kysymys, jonka ratkaisu ei synny yksinomaan elinkeinoelämän varassa. Suomesta puuttuu päämäärätietoinen strategia tavaraliikenteen edellytysten parantamiseksi raiteilla. Tämä työ on syytä käynnistää viipymättä, Ville Hulkkonen sanoo.  

Keinoista merenkulun päästökauppa ja ETS2 vähentävät päästöjä vain marginaalisesti, mutta nostavat kuitenkin merkittävästi kustannuksia. Niiden suhteellinen kustannusvaikutus on Suomessa keskeisiä verrokkimaita suurempi. 

- On tärkeää, että ETS2:n kompensointitoimet otetaan Suomessa käyttöön sekä ammattidieselin että metsätyökoneiden energiaveropalautuksen muodossa, Hulkkonen painottaa. 

Selvityksen on laatinut Metsäteollisuus ry:n toimeksiannosta AFRY Management Consulting Oy. 

Lisätiedot: 

 
Ville Hulkkonen, johtaja, Metsäteollisuus ry, ville.hulkkonen (at) forestindustries.fi,  044 077 7226
Esa Sipilä, johtava asiantuntija, AFRY Management Consulting Oy, esa.sipila (at) afry.com, 050 412 0829

Avainsanat

Liitteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Metsäteollisuus ry

Uusi selvitys: Satama-automaatio vahvistaa Suomen resilienssiä ja kilpailukykyä26.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Globaalien kriisien, toimitusketjujen häiriöiden ja muuttuvan turvallisuusympäristön keskellä Suomen yhteiskunnan ja elinkeinoelämän resilienssi korostuu entistä vahvemmin. Satamilla on keskeinen rooli huoltovarmuuden ja viennin kivijalkana, ja juuri nyt on tärkeää vauhdittaa satamien automaatiokehitystä. Uuden satama-automaatioselvityksen mukaan suomalaisella osaamisella, yhteistyöllä ja kansainvälisistä ratkaisuista oppimalla voidaan rakentaa tehokkaita, turvallisia ja kestäviä satamaympäristöjä, jotka tukevat koko yhteiskunnan toimintakykyä ja kilpailuetua.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye