Telia Finland Oyj

Kierrätyspuhelin on uusi panttipullo - "Kierrättämällä puhelimen säästät satasia ja luontoa”

Jaa

Puhelimet ja muut päätelaitteet muodostavat merkittävän osan ICT-toimialan kokonaispäästöistä. Hankkimalla mobiililaitteen kierrätettynä voi päästöjä karsia merkittävästi, jonka lisäksi lompakko kiittää kestävän valinnan tekemisestä.

Kierrätettyjen mobiililaitteiden suosio on kasvanut vuoden 2025 alkupuolen aikana huomattavasti. Telian kuluttajaliiketoiminnan valikoimapäällikkö Mika Heinosen mukaan kierrätettyjä laitteita hankitaan erityisesti lapsille ja nuorille. Kierrätyspuhelin toimii myös usein nuoren ensimmäisenä omana älylaitteena.

”Kierrätettyjen laitteiden suosioon on vaikuttanut myös alkuvuoden lakimuutos, jonka vuoksi muita kuin USB-C-liittimellä varustettuja puhelimia ei ole enää juurikaan myynnissä uutena. Näin ollen kaikkein edullisimmat iPhonet ovat poistuneet uudismyynnistä, mutta edelleen sellaisen voi hankkia kierrätettynä”, Heinonen summaa.

Kysyimme asiakkailtamme Telia Yhteisö -keskustelukanavalla, mitkä ovat heille tärkeimpiä syitä hankkia mobiililaite kierrätettynä. Yhteisössä asiakkaiden suosituimmiksi syiksi hankkia laite kierrätettynä nousivat muun muassa edullinen hinta ja laajemmat mahdollisuudet löytää omaan käyttötarkoitukseen sopiva laite. Ympäristövaikutukset olivat myös monelle kyselyyn vastanneelle tärkeä syy valita kierrätetty laite.

Kierrätetyn mobiililaitteen hankkiminen voi karsia jopa 80 prosenttia laitteen elinkaaren päästöistä

Telian vastuullisuuspäällikkö Laura Hynösen mukaan valinta kierrätetyn mobiililaitteen hankkimisesta uuden sijaan säästää luonnonvaroja sekä laitteen valmistuksesta aiheutuvia päästöjä. Kierrätetyn puhelimen valitsemalla kuluttaja voi pienentää oman kulutuksensa hiili- ja luontojalanjälkeä.

”Laitteen kunnostaminen pidentää näiden elinkaarta, mikä isossa kuvassa auttaa vähentämään tarvetta uusien laitteiden rakentamiselle. Elektroniikkalaitteiden elinkaaren suurimmat ympäristövaikutukset muodostuvat niiden valmistusvaiheessa”, Hynönen toteaa.

Laitteen valmistusprosessissa muodostuu noin 80 prosenttia laitteen koko elinkaaren päästöistä. Lisäksi valmistusprosessissa kuluu arvokkaita metalleja ja materiaaleja, jotka voidaan kierrättämällä hyödyntää uudelleen. Hynönen muistuttaakin, että tästä syystä kotona käyttämättömänä lojuvat laitteet olisi syytä viedä kierrätykseen, vaikka uuden laitteen hankinta ei olisi ajankohtaista. Suomalaisten kaapeissa lojuu arviolta miljoonia vanhoja, tarpeettomia laitteita. Telia kierrättää kaikki laitteet tietoturvallisesti.

”Vanha laite olisi syytä viedä kierrätykseen, kuten pullot ja tölkit, joista Suomessa kierrätykseen palautetaan noin 95 prosenttia. Palauttamalla vanhan laitteen Telia Kauppaan, voi rahallinen etu olla jopa satoja euroja”, Heinonen toteaa.

Yksi laite ei tuo vielä merkittäviä hyötyjä ympäristönäkökulmasta, mutta yhä useamman päätyessä kierrätettyyn laitteeseen täysin uuden sijaan, on kokonaishyöty merkittävä. Telia hyödyntää käytettyjen laitteiden kunnostuksessa pääosin laitteiden alkuperäisiä osia, mikä näkyy näiden kestävässä laadussa. Telia tarjoaa myös takuun käytetyille laitteille, mikä oli monelle kyselyyn vastanneelle tärkeä kriteeri ja vahvistus ostopäätökselle.

Telia Yhteisössä järjestettyyn kyselyyn vastanneista 65 prosenttia oli aiemmin hankkinut laitteen kierrätettynä. Vastaajista 63 prosentille oli tärkeää, että oma operaattori sekä kunnostaa että myy laitteita kierrätettynä. Näiden syiden varaan asiakkaat olivat perustaneet päätöksen hankkia uusi mobiililaite kierrätettynä. Suurin osa vastaajista ostaisi mobiililaitteen uudelleen kierrätettynä tai aikoo hankkia kierrätyslaitteen tulevaisuudessa.

Tärkeimmät syyt, miksi kuluttajat haluavat ostaa laitteen kierrätettynä:

  1. Hinta
  2. Laitteen kunto
  3. Voimassa oleva takuu
  4. Ympäristösyyt ja vastuullisuus
  5. Laajemmat mahdollisuudet löytää itselle mieleinen malli

Avainsanat

Linkit

Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.

Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.

Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.

Telia

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye