Krääsätalous kuriin -kansalaisaloite saavutti 50 000 allekirjoitusta
Krääsätalous kuriin -kansalaisaloite on saavuttanut 50 000 allekirjoitusta ja etenee seuraavaksi eduskunnan käsittelyyn. Kansalaisaloitteessa vaaditaan ultrapikamuodin ja krääsäkaupan mainonnan kieltämistä Suomessa. Vastaavaa lainsäädäntöä on valmisteltu esimerkiksi Ranskassa.

Kansalaisaloitteen tavoitteena on pysäyttää kestämätön kulutusmalli, joka vääristää kilpailua, lisää ympäristökuormaa ja heikentää kotimaisten, eurooppalaisen sääntelyn piirissä vastuullisesti toimivien yritysten toimintaedellytyksiä. Vaadittujen rajoitusten kohteena ovat erityisesti kansainväliset toimijat kuten Temu ja Shein, joiden koko liiketoiminta perustuu lyhytikäisiin tuotteisiin, tullimaksujen ja tuoteturvallisuusvaatimusten kiertämiseen sekä manipuloivaan markkinointiin.
Eduskuntaan etenevän aloitteen takana on joukko yrityselämän päättäjiä, järjestöjä ja ympäristövaikuttajia, kuten Finlaysonin Jukka Kurttila, Activist Agencyn Niklas Kaskeala, Perheyritysten liiton Miia Porkkala ja Minna Vanhala-Harmanen, Luontoliiton Riku Eskelinen sekä vaikuttajat Aku Varamäki, Jenni Rotonen, Julia Thurén ja Sissi Penttilä.
"Jos Finlayson toimisi kuten Temu tai Shein – kiertäisi tullimaksuja, ohittaisi turvallisuusvaatimukset ja myisi tavaraa harhaanjohtavalla mainonnalla, meillä olisi alta aikayksikön bussilastillinen viranomaisia konttorin edessä laittamassa lapun luukulle. Miksi ulkomaisille krääsäkaupoille sallitaan eri säännöt kuin suomalaisille yrityksille", kysyy Jukka Kurttila, Finlaysonin liiketoimintajohtaja ja yksi aloitteen vireillepanijoista.
"Kyse ei ole vain krääsästä tai kuluttamisesta – kyse on siitä, millaisia markkinoita haluamme ylläpitää. Jos sääntelyä ei päivitetä, kotimaiset vastuulliset yritykset jäävät altavastaajiksi, ja kertakäyttökulttuuri syvenee entisestään. Todellisen hinnan maksamme yhteiskuntana. Nyt tarvitaan poliittista rohkeutta ja päätöksiä", sanoo Niklas Kaskeala, perustajaosakas The Activist Agencyssa ja aloitteen toinen vireillepanija.
70 000 pikkupakettia päivässä, kuusi euroa kappale
Vuonna 2024 Suomeen saapui 22,7 miljoonaa verkkokauppapakettia Kiinasta – 13 kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin. Keskimääräinen tuotteen hinta oli kuusi euroa. Suurin osa kuljetettiin lentorahdilla, mikä aiheuttaa merkittäviä päästöjä. Tuotteet kiertävät EU:n turvallisuusstandardit, ja monet niistä ovat laadultaan heikkoja tai jopa vaarallisia. Ne eivät myöskään kelpaa uudelleen käytettäväksi kuluttajavetoisella jälkimarkkinalla.
Tämä kehitys ei ole kestävää – ei ympäristölle, ei kotimaiselle taloudelle eikä kuluttajalle.
Vetoomus eduskunnalle: toimikaa nyt
Aloitteen tekijät toivovat, että eduskunta käsittelee asian ripeästi ja osoittaa, että epäreilu kilpailu, ympäristöhaitat ja kuluttajien harhaanjohtaminen eivät kuulu kestävään markkinatalouteen. Lainsäädäntötoimilla on kiire, jotta krääsäkaupan aiheuttamat haitat eivät ehdi riistäytyä käsistä.
Mukana aloitteen julkisissa tukijoissa on suuri joukko eri alojen vaikuttajia, järjestöjä ja yrityksiä kuten Finlayson, Reima, Tori.fi, Makia, Lumi Accessories, Vallila ja Stockås.
Kansalaisaloitteen teksti liitteenä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jukka Kurttila
Puh:040 715 5760jukka.kurttila@mannagroup.fiNiklas Kaskeala
Puh:050 586 6422niklas.kaskeala@activist-agency.comKuvat

Liitteet
The Activist Agency Oy
The Activist Agency on vuonna 2024 perustettu strategiseen viestintään ja vaikuttamiseen erikoistunut muutostoimisto. Miisa Mink, Tuuli Kousa ja Niklas Kaskeala perustivat toimiston tavoitteenaan haastaa viherpesu ja tukea yrityksiä vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä, sidosryhmätuen rakentamisessa ja brändiarvon kasvattamisessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta The Activist Agency Oy
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme