Undervisningskliniken NoVa erbjuder avgiftsfritt stöd för välbefinnande och hälsa även i höst
Österbottens välfärdsområdets nya undervisningsklinik har sammanfört studenter och yrkespersoner inom social- och hälsoområdet och skapat lättillgängliga tjänster för invånarna. Det första pilotåret är snart över, och resultaten uppmuntrar till att fortsätta i höst.

Under det första året har undervisningskliniken betjänat 404 kunder i Brändö i Vasa. Dessutom har 330 personer deltagit i gruppaktiviteterna. Kunderna har särskilt uppskattat att tjänsterna är kostnadsfria och att man kan komma till undervisningskliniken utan tidsbokning.
Undervisningskliniken samarbetar med yrkeshögskolorna VAMK och Novia i Vasa. På kliniken genomför studenterna sin praktik under ledning av erfarna yrkespersoner från välfärdsområdet och erbjuder tjänster med låg tröskel.
– Det har varit många underbara möten. Jag minns särskilt en förälder till ett barn med diabetes som efter en träff med kamratstödgruppen sa att detta var det bästa som hade hänt i deras liv på länge. Det gav mig gåshud, berättar socionomstudenten Satu Hakala.
På undervisningskliniken får studenterna inte bara viktig erfarenhet av praktiskt kundarbete, utan de får också vara med och utveckla klinikens verksamhet.
– Jag har fått planera och utveckla tjänster efter eget intresse. Att få ansvar som praktikant är sällsynt och det har varit en fantastisk upplevelse. Till exempel var webbinariet för föräldrar om ungdomar på sociala medier en lärorik upplevelse som jag knappast skulle ha fått någon annanstans, säger Satu.
Undervisningskliniken utvecklas vidare efter sommaren
Undervisningskliniken stänger för sommarlov den 18 juni och öppnar igen den 11 augusti. Verksamheten fortsätter i samma lokaler i högskolebyggnaden Aleres C-ände, på adressen Wolffskavägen 31, Vasa. I höst erbjuds både bekanta tjänster och nya försök som det första verksamhetsåret har gett inspiration till.
– Undervisningsklinikens verksamhet utvecklas hela tiden. Samarbetet har utökats redan under det första året, och vi har lyckats nå ut med våra tjänster till människorna genom att delta i evenemang, ordna pop up-tillställningar och besöka olika enheter, berättar Sanna Kujala, en av handledarna för studenterna på undervisningskliniken.
Undervisningskliniken erbjuder till exempel blodtrycks- och blodsockermätningar, rådgivning om levnadsvanor och stöd för mentalt välbefinnande. Studenterna hjälper också till med användningen av digitala tjänster inom välfärdsområdet och visar äldre och deras anhöriga hjälpmedel som underlättar boende i det egna hemmet. Dessutom hålls kamratstödgrupper på kliniken, till exempel för föräldrar till spädbarn och barn med diabetes.
– Utvecklingen av undervisningsklinikens verksamhetsmodell fortsätter till årets slut inom ramen för det EU-finansierade Prima Botnia-projektet inom välfärdsområdet. Vi inleder hösten med att planera hur undervisningskliniken kunde etableras som en permanent del av välfärdsområdets serviceutbud, berättar projektchefen Sonja Kotala.
Samarbetet prisades av Vasa yrkeshögskola
Genom undervisningskliniken NoVa har samarbetet mellan välfärdsområdet och högskolorna fördjupats. Undervisningskliniken tilldelades utmärkelsen Vuoden Vamkilainen av Vasa yrkeshögskola våren 2025.
I motiveringen till utmärkelsen lyfte man fram att det är ett nationellt unikt samarbete över organisations- och språkgränserna som ger studerande möjlighet att arbeta hälsofrämjande tillsammans med välfärdsområdet.
Undervisningskliniken sågs som ett bra exempel på hur projektfinansiering kan användas för att skapa ny och innovativ verksamhet även inom den offentliga välfärdssektorn. Den ledningsgrupp som valde ut pristagaren lyfte särskilt fram det långsiktiga arbetet, dialogen och tron på samarbete.
Undervisningsklinikens fortsatta mål är att stärka det förebyggande arbetet, erbjuda lättillgängliga tjänster och på så sätt främja välbefinnandet och hälsan hos invånare.
Nyckelord
Kontakter
Sonja Kotalaprojektchef
Tel:040 568 6376sonja.kotala@ovph.fiSanna Kujalaprojektarbetare
Tel:040 132 0286sanna.kujala@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Bilder


Länkar
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Andra språk
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
En fungerande vardag tack vare hjälpmedel13.6.2025 11:00:42 EEST | Pressmeddelande
Åldrande, sjukdomar och skador för med sig situationer där man behöver stöd. Har man rätt hjälpmedel som stöd så blir det också lättare där hemma.
Apuvälineet mahdollistavat toimivan arjen13.6.2025 11:00:39 EEST | Tiedote
Ikääntyminen, sairastuminen tai loukkaantuminen tuovat mukanaan tilanteita, joissa tarvitaan tukea. Kotona on helpompaa, kun on tarvittavat apuvälineet tukena.
Hyvinvointialueen henkilökunnalle koulutusta lähisuhdeväkivallasta – tavoitteena parantaa varhaista puuttumista11.6.2025 10:39:10 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue kouluttaa henkilöstöään tunnistamaan lähisuhdeväkivaltaa ja puuttumaan siihen. Tavoitteena on, että useampi työntekijä uskaltaisi esittää vaikeita kysymyksiä, jos epäily väkivallasta herää.
Välfärdsområdet utbildar personal om våld i nära relationer – vill bli bättre på tidigt ingripande11.6.2025 10:35:57 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde utbildar sin personal i att känna igen och åtgärda våld i nära relationer. Målet är att fler anställda ska våga ställa svåra frågor om de misstänker att någon far illa.
Näin voit asiakkaana välttää jonottamista ja ehkäistä jonojen syntymistä10.6.2025 10:58:04 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen hoidon tarpeen arvioinnin puhelinlinjat ovat olleet ruuhkaiset alkuvuoden aikana. Saman päivän aikana yhteydenottoihin on vastattu n. 92 % puheluista, kun viime vuonna samana päivänä yhteyden sai 97,5 % soittajista. Uudet digitaaliset kanavat lisäävät eri tilanteisiin sopivia tapoja ottaa yhteyttä hoidon tarpeen arviointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum