Forskning: Tydligare förmånsbeslut kräver fler språkexperter i utvecklingsarbetet
FPA:s handläggningsspecialister upplever att sakkunnigläkarnas utlåtanden och medicinska motiveringar har blivit tydligare under de senaste åren. Enligt en färsk undersökning borde fler språkexperter involveras i utvecklingen av sakkunnigläkarverksamheten om man vill göra besluten mer begripliga och accepterade.
De flesta av FPA:s handläggningsspecialister upplever att sakkunnigläkarnas utlåtanden och beslutsmotiveringar har blivit något tydligare under de senaste åren, enligt en enkätundersökning som genomförts av FPA och Institutet för de inhemska språken.
– Resultatet visar att det långsiktiga utvecklingsarbetet med skrivande och motivering av beslut har burit frukt. Det finns dock fortfarande behov av förbättringar för att kunna ge begripliga beslut, säger Ulla Tiililä, specialsakkunnig vid Institutet för de inhemska språken och ansvarig för undersökningen.
I undersökningen kartlades hur handläggningsspecialister som fattar beslut om sjukdagpenning och sjukpension upplever sina möjligheter att fatta sakliga, tydliga och begripliga beslut i enlighet med förvaltningslagen. Vid behov konsulterar de en sakkunnigläkare vid FPA i samband med beslutsfattandet.
Tydliga beslut förutsätter goda skrivförhållanden
Även om besluten har blivit tydligare finns det fortfarande utmaningar. En del av utmaningarna beror på hur den försäkringsmedicinska verksamheten hittills har utvecklats – främst genom lagstiftning. Enligt undersökningen är det i slutändan vardagens skrivrutiner och verktyg som har störst betydelse för hur begripliga besluten blir.
Förutsättningarna för begripliga beslut i det praktiska arbetet påverkas bland annat av de tekniska skrivverktygen såsom informationssystem och färdiga fraser, av underlagstexter såsom läkarutlåtanden samt av samarbetet mellan olika experter.
Forskarna rekommenderar därför att utvecklingsresurser i högre grad riktas till den praktiska vardagen, till god kundservice och till förutsättningarna för att kunna skriva tydligt myndighetsspråk. Det viktigaste för att ett beslut ska kännas begripligt och acceptabelt är själva beslutstexten som kunden får.
– Verkställigheten av social trygghet, liksom många andra myndighetsuppgifter, handlar i grunden om textarbete. Därför borde fler språk- och skrivexperter involveras i utvecklingsarbetet vid sidan av jurister och läkare, understryker Tiililä.
Bristfälliga läkarutlåtanden och gamla system försvårar arbetet
En utmaning för att kunna skriva tydliga beslut är de läkarutlåtanden som bifogas ansökningarna. Enligt handläggningsspecialisterna varierar dessa betydligt i innehåll och kvalitet.
I undersökningen kartlades också hur handläggningsspecialisterna upplever samarbetet med sakkunnigläkare. Samarbetet fungerar i många avseenden väl, och handläggningsspecialisterna litar på sakkunnigläkarnas kompetens. Kontakten upplevs dock ibland som en utmaning.
– Handläggningsspecialisterna upplever att samarbetet med sakkunnigläkarna fungerar överlag väl. De önskar dock att det vore lättare att ställa följdfrågor eller diskutera utlåtandena, säger FPA:s forskare Hanna-Mari Heinonen.
FPA har strävat till att underlätta kontakten och möjligheten att ställa följdfrågor bland annat genom att grunda gemensamma snabbmeddelandegrupper för handläggningsspecialister och sakkunnigläkare.
Handläggningsspecialisterna efterlyser också tydligare instruktioner om bilagor samt modernare datasystem. Ett omfattande reformarbete av FPA:s system förbereds redan. Forskarna betonar att nya system måste stödja möjligheten att fatta tydliga och begripliga beslut.
Ytterligare information
Den ursprungliga studien: Tiililä, U., Heinonen, H.-M., Laatu, M. & Mattila, H. Kelan hylkäävät sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkepäätökset: Millaiset ovat ymmärrettävien päätösten laatimisen edellytykset? (Raportteja 5). Kela. URN:ISBN:978-952-284-222-0
Kontakter
Ulla TiililäSpecialexpertInstitutet för de inhemska språken
Tel:029 533 3294ulla.tiilila@kotus.fiHanna-Mari HeinonenForskareFPA
Tel:020 634 0622hanna-mari.heinonen@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Utgifterna för arbetslöshetsförmåner ökade år 2024 – flest förmånstagare i östra Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 betalades arbetslöshetsförmåner till ett sammanlagt belopp av 4 miljarder euro, vilket var 5 procent mera än året innan. Utgifterna för de inkomstrelaterade arbetslöshetsförmånerna ökade betydligt, men utgifterna för grundtrygghetsförmånerna minskade. Det här framgår av FPA:s färska statistik över arbetslöshetsförmåner.
Työttömyysturvamenot kasvoivat vuonna 2024 – Itä-Suomessa eniten etuuksien saajia9.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuonna 2024 työttömyysturvaa maksettiin yhteensä 4 miljardia euroa, mikä oli 5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ansioturvan menot kasvoivat selvästi, mutta perusturvan menot vähenivät. Tiedot käyvät ilmi Kelan tuoreesta työttömyysturvatilastosta.
Expenditure on unemployment benefits grew in 2024 – highest number of recipients in Eastern Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Press release
The total expenditure on unemployment benefits amounted to EUR 4 billion in 2024, which translates into an increase of 5% compared to 2023. The expenditure on earnings-related benefits grew by a significant margin while the expenditure on basic unemployment benefits decreased. These data are disclosed in Kela’s new unemployment benefit statistics.
Det nya elektroniska läkarutlåtandet BC förbättrar utlåtandenas kvalitet och stärker klientens ställning inom den sociala tryggheten7.10.2025 15:07:21 EEST | Blogginlägg
År 2026 genomförs en betydande reform som påverkar både läkarnas dagliga arbete och handläggningen av FPA-kundernas förmåner: det nya elektroniska läkarutlåtandet BC tas i bruk. Det är inte bara en teknisk förbättring, utan en del av en mer omfattande utveckling där gränssnittet mellan hälso- och sjukvården och den sociala tryggheten digitaliseras, blir smidigare och allt mer kundorienterat.
Uusi sähköinen BC-lääkärinlausunto parantaa lausuntojen laatua ja vahvistaa potilaan asemaa sosiaaliturvassa7.10.2025 15:07:21 EEST | Blogi
Vuosi 2026 tuo mukanaan merkittävän uudistuksen, joka koskettaa sekä lääkärin arkea että Kelan asiakkaiden etuuskäsittelyä: uusi sähköinen BC-lääkärinlausunto otetaan käyttöön. Kyseessä ei ole pelkkä tekninen parannus, vaan osa laajempaa kehitystä, jossa terveydenhuollon ja sosiaaliturvan rajapinta digitalisoituu, sujuvoituu ja muuttuu entistä asiakaslähtöisemmäksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum