Forskning: Tydligare förmånsbeslut kräver fler språkexperter i utvecklingsarbetet
FPA:s handläggningsspecialister upplever att sakkunnigläkarnas utlåtanden och medicinska motiveringar har blivit tydligare under de senaste åren. Enligt en färsk undersökning borde fler språkexperter involveras i utvecklingen av sakkunnigläkarverksamheten om man vill göra besluten mer begripliga och accepterade.
De flesta av FPA:s handläggningsspecialister upplever att sakkunnigläkarnas utlåtanden och beslutsmotiveringar har blivit något tydligare under de senaste åren, enligt en enkätundersökning som genomförts av FPA och Institutet för de inhemska språken.
– Resultatet visar att det långsiktiga utvecklingsarbetet med skrivande och motivering av beslut har burit frukt. Det finns dock fortfarande behov av förbättringar för att kunna ge begripliga beslut, säger Ulla Tiililä, specialsakkunnig vid Institutet för de inhemska språken och ansvarig för undersökningen.
I undersökningen kartlades hur handläggningsspecialister som fattar beslut om sjukdagpenning och sjukpension upplever sina möjligheter att fatta sakliga, tydliga och begripliga beslut i enlighet med förvaltningslagen. Vid behov konsulterar de en sakkunnigläkare vid FPA i samband med beslutsfattandet.
Tydliga beslut förutsätter goda skrivförhållanden
Även om besluten har blivit tydligare finns det fortfarande utmaningar. En del av utmaningarna beror på hur den försäkringsmedicinska verksamheten hittills har utvecklats – främst genom lagstiftning. Enligt undersökningen är det i slutändan vardagens skrivrutiner och verktyg som har störst betydelse för hur begripliga besluten blir.
Förutsättningarna för begripliga beslut i det praktiska arbetet påverkas bland annat av de tekniska skrivverktygen såsom informationssystem och färdiga fraser, av underlagstexter såsom läkarutlåtanden samt av samarbetet mellan olika experter.
Forskarna rekommenderar därför att utvecklingsresurser i högre grad riktas till den praktiska vardagen, till god kundservice och till förutsättningarna för att kunna skriva tydligt myndighetsspråk. Det viktigaste för att ett beslut ska kännas begripligt och acceptabelt är själva beslutstexten som kunden får.
– Verkställigheten av social trygghet, liksom många andra myndighetsuppgifter, handlar i grunden om textarbete. Därför borde fler språk- och skrivexperter involveras i utvecklingsarbetet vid sidan av jurister och läkare, understryker Tiililä.
Bristfälliga läkarutlåtanden och gamla system försvårar arbetet
En utmaning för att kunna skriva tydliga beslut är de läkarutlåtanden som bifogas ansökningarna. Enligt handläggningsspecialisterna varierar dessa betydligt i innehåll och kvalitet.
I undersökningen kartlades också hur handläggningsspecialisterna upplever samarbetet med sakkunnigläkare. Samarbetet fungerar i många avseenden väl, och handläggningsspecialisterna litar på sakkunnigläkarnas kompetens. Kontakten upplevs dock ibland som en utmaning.
– Handläggningsspecialisterna upplever att samarbetet med sakkunnigläkarna fungerar överlag väl. De önskar dock att det vore lättare att ställa följdfrågor eller diskutera utlåtandena, säger FPA:s forskare Hanna-Mari Heinonen.
FPA har strävat till att underlätta kontakten och möjligheten att ställa följdfrågor bland annat genom att grunda gemensamma snabbmeddelandegrupper för handläggningsspecialister och sakkunnigläkare.
Handläggningsspecialisterna efterlyser också tydligare instruktioner om bilagor samt modernare datasystem. Ett omfattande reformarbete av FPA:s system förbereds redan. Forskarna betonar att nya system måste stödja möjligheten att fatta tydliga och begripliga beslut.
Ytterligare information
Den ursprungliga studien: Tiililä, U., Heinonen, H.-M., Laatu, M. & Mattila, H. Kelan hylkäävät sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkepäätökset: Millaiset ovat ymmärrettävien päätösten laatimisen edellytykset? (Raportteja 5). Kela. URN:ISBN:978-952-284-222-0
Kontakter
Ulla TiililäSpecialexpertInstitutet för de inhemska språken
Tel:029 533 3294ulla.tiilila@kotus.fiHanna-Mari HeinonenForskareFPA
Tel:020 634 0622hanna-mari.heinonen@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Partiell vårdpenning kan nu sökas för hösten 202522.7.2025 10:42:00 EEST | Pressmeddelande
FPA betalar partiell vårdpenning till en förälder som har ett barn i årskurs 1 eller 2 och som har avtalat med sin arbetsgivare om förkortad arbetstid på grund av vården av barnet.
Osittaista hoitorahaa voi nyt hakea syksylle 202522.7.2025 10:42:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela maksaa osittaista hoitorahaa 1. ja 2. luokalla olevan lapsen vanhemmalle, joka on sopinut työnantajansa kanssa lyhyemmästä työajasta lapsen hoidon vuoksi.
You can now apply for partial care allowance for autumn 202522.7.2025 10:42:00 EEST | Press release
Kela pays partial care allowance to parents of children in the 1st or 2nd year of school who have agreed with their employer on shorter working hours due to child care.
FPA:s serviceställe i Lojo är stängt i slutet av sommaren – flyttar till ny adress i september21.7.2025 11:17:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Lojo flyttar till Nummisvägen 12–14 från 1 september. Lojo serviceställe är stängt 28.7–31.8. Kunder kan sköta sina FPA-ärenden också på nätet eller per telefon.
Kelan palvelupiste Lohjalla on suljettu loppukesän – muuttaa uuteen osoitteeseen syyskuussa21.7.2025 11:17:00 EEST | Tiedote
Kelan Lohjan palvelupiste muuttaa 1.9. osoitteeseen Nummentie 12-14. Lohjan palvelupiste on suljettu 28.7.–31.8. Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum