Tutkimus: Ymmärrettävämmät etuuspäätökset vaatisivat enemmän kielen asiantuntijoita mukaan kehittämiseen
Kelan ratkaisuasiantuntijat kokevat, että asiantuntijalääkäreiden kirjoittamat arviot ja lääketieteelliset perustelut ovat selkeytyneet viime vuosina. Tuoreen tutkimuksen mukaan asiantuntijalääkäritoiminnan kehittämiseen pitäisi ottaa mukaan enemmän kielen asiantuntijoita, jos halutaan tehdä päätöksistä ymmärrettävämpiä ja hyväksyttävämpiä.
Suurin osa Kelan ratkaisuasiantuntijoista kokee, että niin asiantuntijalääkäreiden arviot kuin päätösten perustelut ovat viime vuosina jonkin verran selkeytyneet, kertoo Kelan ja Kotimaisten kielten keskuksen (Kotus) yhteinen kyselytutkimus.
– Kyselyn tulos kertoo siitä, että vuosien kehittämistyö kirjoittamisen ja päätösten perustelujen parissa on tuottanut tulosta. Ymmärrettävien päätösten edellytyksissä on kuitenkin vielä kehitettävää, sanoo tutkimusta johtanut Kotuksen erityisasiantuntija Ulla Tiililä.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten Kelan sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkepäätöksiä tekevät ratkaisuasiantuntijat kokevat mahdollisuutensa tehdä hallintolain mukaisia asiallisia, selkeitä ja ymmärrettäviä päätöksiä. Ratkaisuasiantuntijat konsultoivat päätöstä tehdessään tarvittaessa Kelan asiantuntijalääkäriä.
Selkeät ratkaisut vaativat hyviä olosuhteita kirjoittamiselle
Vaikka selkeys on lisääntynyt, ymmärrettävien päätösten laatimisessa on haasteita. Osa haasteista liittyy siihen, miten vakuutuslääkärityötä on tähän mennessä kehitetty: pääosin lainsäädännön keinoin. Tutkimuksen mukaan ratkaisevampaa päätösten ymmärrettävyydelle on lopulta se, miten kirjoittamisen käytännöt ja työvälineet toimivat arjessa.
Käytännön ratkaisutyössä ymmärrettävien päätösten edellytykset riippuvat muun muassa kirjoittamisen teknisistä välineistä kuten tietojärjestelmistä ja fraaseista, päätösten taustateksteistä kuten lääkärinlausunnoista sekä eri asiantuntijoiden välisestä yhteistyöstä.
Tutkijat kehottavatkin jatkossa suuntaamaan jatkossa enemmän kehitysresursseja työn konkreettiseen arkeen, hyvään asiakaspalveluun sekä selkeän virkakielen tuottamisen edellytyksiin. Keskeisintä ratkaisujen hyväksyttävyydelle ja ymmärrettävyydelle on itse päätösasiakirja, jonka asiakas saa.
– Sosiaaliturvan toimeenpano, kuten moni muu viranomaistyö, on lopulta tekstityötä. Siksi sen kehittämiseen tarvittaisiin juristien ja lääkäreiden rinnalle nykyistä enemmän kielen ja kirjoittamisen asiantuntijoita, painottaa Tiililä.
Ymmärrettävyyden esteinä myös puutteelliset lääkärinlausunnot ja vanhat tietojärjestelmät
Haasteita ymmärrettävien päätösten tekemiseen tuottavat myös esimerkiksi hakemusten liitteinä toimitettavat hoitavien lääkärien lausunnot. Niiden sisältö ja laatu vaihtelevat Kelan ratkaisuasiantuntijoiden kokemusten mukaan huomattavasti.
Tutkimuksessa selvitettiin myös ratkaisuasiantuntijoiden näkemyksiä siitä, miten yhteistyö asiantuntijalääkäreiden kanssa toimii. Yhteistyö toimii monella tapaa hyvin ja asiantuntijalääkäreiden osaamiseen luotetaan. Yhteydenpito koetaan toisinaan haasteeksi.
– Ratkaisuasiantuntijat kokevat yhteistyön asiantuntijalääkäreiden kanssa pääosin toimivaksi. He toivovat kuitenkin, että olisi matalampi kynnys kysyä lisätietoa tai keskustella arvioista, kertoo Kelan tutkija Hanna-Mari Heinonen.
Kela on pyrkinyt helpottamaan yhteydenpitoa ja lisätietojen kysymistä muun muassa ottamalla käyttöön ratkaisuasiantuntijoiden ja asiantuntijalääkäreiden yhteisiä pikaviestirinkejä.
Kelalta työnantajana ratkaisuasiantuntijat toivovat myös selkeämpiä ohjeita liitteiden toimittamiseen sekä modernimpia tietojärjestelmiä. Laaja tietojärjestelmien uudistamistyö onkin Kelassa jo valmistelussa. Tutkijat painottavat, että uusien järjestelmien on tärkeä luoda edellytyksiä selkeiden ja ymmärrettävien päätösten tekemiselle.
Lisätietoa
Alkuperäinen tutkimus: Tiililä, U., Heinonen, H.-M., Laatu, M. & Mattila, H. Kelan hylkäävät sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkepäätökset: Millaiset ovat ymmärrettävien päätösten laatimisen edellytykset? (Raportteja 5). Kela. URN:ISBN:978-952-284-222-0
Yhteyshenkilöt
Ulla TiililäerityisasiantuntijaKotus
Puh:029 5333 294ulla.tiilila@kotus.fiHanna-Mari HeinonentutkijaKela
Puh:020 634 0622hanna-mari.heinonen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Mer omfattande hållbarhetskrav för FPA:s upphandlingar –uppförandekoden för leverantörer har uppdaterats12.12.2025 11:45:13 EET | Pressmeddelande
FPA har uppdaterat sin uppförandekod för leverantörer. Den uppdaterade koden kommer att tillämpas på alla nya upphandlingsavtal.
Kattavammat vastuullisuusvaatimukset Kelan hankinnoille – toimittajien eettinen ohjeisto on päivitetty12.12.2025 11:45:13 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on päivittänyt Kelan toimittajille suunnatun eettisen ohjeiston. Uudistettu ohjeisto tulee käyttöön kaikissa uusissa hankintasopimuksissa.
Kela’s updated Code of Conduct for Suppliers introduces more comprehensive sustainability requirements12.12.2025 11:45:13 EET | Press release
Kela has updated its Code of Conduct for Suppliers. The new version of the Code applies to all new procurement contracts.
Giltighetstiden för det europeiska sjukvårdskortet förlängs till fem år – möjligt avbrott i kortleveranserna11.12.2025 09:20:19 EET | Pressmeddelande
Det europeiska sjukvårdskortet är i fortsättningen giltigt i fem år åt gången. Kunderna behöver inte vidta några åtgärder, eftersom FPA förnyar korten automatiskt när giltighetstiden går ut. Leveranserna av de nya korten kan avbrytas för en kort tid. Om du inte har ett kort lönar det sig att ansöka om ett i god tid före kommande resor.
Eurooppalaisen sairaanhoitokortin voimassaoloaika pitenee viiteen vuoteen – toimituskatkos voi olla mahdollinen11.12.2025 09:20:19 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Eurooppalainen sairaanhoitokortti on jatkossa voimassa viisi vuotta kerrallaan. Asiakkailta tämä ei vaadi toimenpiteitä, sillä Kela uusii kortit automaattisesti niiden voimassaolon päättyessä. Uusien korttien toimituksiin voi tulla lyhyt katkos. Jos korttia ei ole, kannattaa sitä hakea hyvissä ajoin ennen tulevia matkoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme