Selvitys Haapamäen radan tulevaisuudesta valmistui – sähköistäminen vahvin vaihtoehto
Pirkanmaan osalta tärkeää on erityisesti varmistaa junaliikenteen jatkuvuus Orivesi–Haapamäki-radalla. Kiskobussit ovat erityisesti Juupajoen ja Mänttä-Vilppulan joukkoliikenteen runkoyhteys, jota ei tiheämpikään bussiliikenne korvaa.

Etelä-Pohjanmaan, Keski-Suomen ja Pirkanmaan liittojen tilaama selvitys Haapamäen radan (Seinäjoki–Haapamäki–Jyväskylä/–Tampere) raideliikenteen tulevaisuudesta on valmistunut. Selvityksessä arvioitiin henkilöjunaliikenteen jatkamisen mahdollisuuksia nykyisen ostoliikennesopimuksen päättyessä vuonna 2030.
Selvityksen mukaan parhaiten alueellisia, valtakunnallisia ja ympäristöllisiä tavoitteita tukisi radan sähköistäminen joko täysin tai akkujunakalustoa hyödyntäen. Myös kustannustehokkaita vaihtoehtoja, kuten nykykaluston kunnostusta tai käytetyn dieselkaluston hankintaa, pidettiin mahdollisina. Junaliikenteen lakkauttamista ja korvaamista linja-autoilla ei pidetty alueiden kannalta toivottavana.
Haapamäen radalla on tärkeä rooli myös huoltovarmuuden kannalta. Rata toimii vaihtoehtoisena reittinä häiriötilanteissa, jolloin pääradan liikennettä voitaisiin ohjata sen kautta. Nykyisellään reitti ei sovellu raskaimpaan tavaraliikenteeseen, mutta sähköistäminen parantaisi valmiuksia kriittisten kuljetusten hoitamiseen.
Selvitys korostaa, että päätökset tulevista rahoitus- ja kalustoratkaisuista on tehtävä vuoden 2025 aikana, jotta liikenne voi jatkua keskeytyksettä vuodesta 2031 eteenpäin. Viivytykset voivat johtaa heikosti toimiviin osaratkaisuihin.
– Pirkanmaan osalta tärkeää on erityisesti varmistaa junaliikenteen jatkuvuus Orivesi–Haapamäki-radalla. Kiskobussit ovat erityisesti Juupajoen ja Mänttä-Vilppulan joukkoliikenteen runkoyhteys, jota ei tiheämpikään bussiliikenne korvaa. Kuitenkin on myös selvää, ettei kalusto ole optimaalista eikä nopeita ja helppoja ratkaisuja ongelmaan ole. Tärkeää on huomioida myös huoltovarmuusnäkökulma: jos vaikkapa nykyisellä Tampere–Seinäjoki-radalla sattuu pidempi liikennehäiriö, ei sähköistettyä varareittiä käytännössä ole ja koko pääradan junaliikenne katkeaa, liikennesuunnittelija Juho Vehviläinen sanoo.
Vaasa–Seinäjoki–Jyväskylä-liikennekäytävän kehittämisryhmän puheenjohtajan, kansanedustaja Mikko Savolan mukaan alueiden on nyt linjattava, mikä olisi maakuntien kannalta tavoiteltava vaihtoehto.
– Kuntien rahoitusvastuun lisääminen tai Traficomin ehdotuksen mukainen liikenteen korvaaminen bussireiteillä ei ole mahdollista, vaan valtiolta on löydyttävä tuli maakuntien väliselle kiskobussiliikenteelle. Onhan hallitus päättänyt tukea myös maakuntalentoja, Savola painottaa.
Haapamäen radan raideliikenteen kehittäminen, raportti
Julkaisijat: Etelä-Pohjanmaan liitto, Keski-Suomen liitto, Pirkanmaan liitto
WSP Finland Oy | 2025
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juho Vehviläinen, liikennesuunnittelija, Pirkanmaan liitto, puh. 044 422 2017
Mari Pohjola, suunnittelujohtaja, Etelä-Pohjanmaan liitto, puh. 040 4861 041
Hanna Kunttu, suunnittelujohtaja, Keski-Suomen liitto, puh. 040 591 5901
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pirkanmaan liitto on koko maakunnan laajuinen kuntayhtymä. Toiminta-alueita ovat aluekehitystyö, maankäyttö ja liikenne (alueidenkäyttö), innovaatio- ja tulevaisuustyö, EU-rahoitukseen liittyvät tehtävät sekä kansallinen ja kansainvälinen edunvalvonta. Liiton toiminnassa korostuu verkostomaisuus, jonka avulla viemme yhdessä Pirkanmaata kohti kestävästi elinvoimaista maakuntaa.
www.pirkanmaa.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan liitto
Rohkeasti uudistuva, vastuullisesti vahvistuva Pirkanmaa on myös toimintakykyinen ja turvallinen24.11.2025 13:29:50 EET | Tiedote
Pirkanmaan maakuntastrategia on valmistunut maakunnan toimijoiden yhteistyön tuloksena. Se linjaa yhteistä tahtotilaa Pirkanmaan menestyksen edellytyksistä ja tulevaisuuden suunnasta.
Hyvää kannatti odottaa – ysitie saa rahoituksensa20.11.2025 14:09:55 EET | Tiedote
Tänään on merkittävä päivä kansallisesti, mutta myös Pirkanmaan alueella. Valtatie 9 Tampere–Orivesi-osuuden rahoitus eteni eduskuntakäsittelyyn. Liikenneturvallisuus paranee ja ruuhkaisuus vähenee, kun Pirkanmaan pahin liikenteen pullonkaula poistuu. Kyseessä on samalla ollut kansallisen liikennejärjestelmämme kriittisin kuristuskohta.
Alueilla täytyy olla vahva rooli koheesiopolitiikan suunnittelussa ja toimeenpanossa17.11.2025 11:40:35 EET | Tiedote
Pirkanmaan liiton maakuntahallitus korostaa, että koheesiopolitiikan tulee jatkossakin perustua aluelähtöisyyteen ja alueilla täytyy olla vahva rooli koheesiopolitiikan suunnittelussa ja toimeenpanossa.
Koulutuksen toimintaedellytyksiä on vahvistettava Pirkanmaalla15.10.2025 08:50:00 EEST | Tiedote
Suomi tarvitsee jatkuvasti uutta osaavaa työvoimaa etenkin kasvumaakunnissa, kuten Pirkanmaalla. Koulutuksen kansallisia resursseja tulee kohdistaa alueille ja aloille, jotka turvaavat kansallista kilpailukykyä ja nostavat tuottavuutta. Pirkanmaan koulutusryhmä julkaisi kannanottonsa.
Millainen Pirkanmaa on vuonna 2030 – anna palautetta maakuntastrategiasta22.9.2025 12:50:40 EEST | Tiedote
Millainen Pirkanmaa on vuonna 2030? Pirkanmaan liitto on yhdessä maakunnan toimijoiden kanssa hahmotellut Pirkanmaan menestyksen edellytyksiä ja tulevaisuuden suuntaa. Nyt haluamme saada palautetta asukkailta ja sidosryhmiltä. Maakuntastrategia ja sen ympäristöselostuksen luonnos ovat nähtävillä 24.9.–24.10. Pirkanmaan liiton verkkosivuilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme