Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsingfors vetenskapspris till Minna Huotilainen, professor vid Helsingfors universitet

Dela

Helsingfors stads vetenskapspris överlämnades på Helsingforsdagen den 12 juni till professor Minna Huotilainen. Huotilainen arbetar som professor på pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet och undersöker minnet och inlärning. Vetenskapspriset är värt 10 000 euro.

Professor Minna Huotilainen vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet.
Professor Minna Huotilainen vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet belönades med Helsingfors stads vetenskapspris. Linda Tammisto, Helsingfors unversitet

Mottagare av Helsingfors stads vetenskapspris 2025 är professor Minna Huotilainen (f. 1968), teknologie doktor och docent i kognitionsvetenskap. Hon arbetar vid Helsingfors universitet som professor i pedagogik. Huotilainen undersöker minnet och inlärning på Spetsforskningsenheten för musik, medvetande, kropp och hjärna.

Vid spetsenheten undersöker man musik som en mångfasig människoerfarenhet och ett mångsidigt förändringsinstrument genom hela livscykeln både inom hälsa och sjukdom. Som ett tvärvetenskapligt forskningscentrum förenar spetsenheten musikforskning, psykologi, pedagogik, musikterapi, databehandlingsteknik och kognitiv neurovetenskap. Huotilainen är särskilt intresserad av användningen av musik för att förbättra lärande och välfärd.

Utöver spetsforskningen har Huotilainen aktivt främjat ett mer omfattande utnyttjande av forskningsdata och populariserat vetenskapen för en bredare publik. Hon har skrivit otaliga böcker om sina forskningsområden tillsammans med sina samarbetspartner, såsom Tunne aivosi (2017), Aivot työssä (2018), Näin aivot oppivat (2019), Uuden ajan muistikirja (2020) och Aivosi tarvitsevat tauon (2021).

Med vetenskapspriset vill man stärka Helsingfors som vetenskapsstad

Helsingfors vetenskapspris har delats ut sedan 1996. Syftet med priset är att stärka Helsingfors som vetenskapsstad och göra staden mer välkänd inom detta område.

Priset beviljas som erkänsla för ett betydande vetenskapligt arbete utfört av en Helsingforsbo eller utfört i Helsingfors.

Helsingfors delade ut forskningsstipendier för stadsforskning

Under Helsingforsdagen delade Helsingfors stad även ut forskningsstipendier till 11 forskningsprojekt. Stipendiernas belopp uppgår till totalt 73 000 euro.

Stipendierna är avsedda för forskare som avlagt högre högskolexamen, särskilt dem som genomför licensiatforskningar och doktorsavhandlingar. Även nydisputerade post doc-forskare stöds med stipendier.

Som grunder för beviljandet av stipendiet har Helsingfors stad bedömt forskningsplanens vetenskapliga kvalitet, genomförbarhet och forskningstemats betydelse för staden.

Helsingfors stads forskningsstipendium beviljades till följande sökande och forskningsämnen:

Milad Malekzadeh: Enhancing Citizen Engagement in Urban Planning through Large Language Models.

Essi Strandén: Varhaiskasvatuksen opettajien ammattiin sitoutuminen työn induktiovaiheessa.

Yanxin Xi: Building Multimodal AI for Urban Imagery and Textual Data to Support Sustainable Development and Urbanization Analysis in Helsinki.

Ilona Kaitala: Ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksia Helsingin kaupungin päihteidenkäytön huomioivista senioripalveluista.

Jenni Kuhta: Ammatillisen koulutuksen opettajien kehittäjätoimijuus: ennakointikyvykkyys, tietokäytännöt ja ammatilliset verkostot.

Paula-Kaisa Leppänen: Asuintonttien kasvillisuus ja sen ilmastovaikutukset - skaalaus yksittäisten kasvien tasolta tonteille ja kaupunginosiin.

Jiawei Zhao: From Proximity to Experience: Measuring Green Space Accessibility through Route Quality and Citizen Perception.

Anna-Riikka Rasa: Kielenoppimistilanteet työssäoppimisen ohjauskeskusteluissa sosiaali- ja terveysalalla.

Eurídice Hernández Gomes: Latin America in Helsinki: Unveiling cultural dialogues and identity navigation in the city social infrastructure.

Nanna Wackström: Fysisk aktivitet och motoriska färdigheter bland barn – Betydelsen av familjens rörelsebeteende, urban och rural omgivning och utomhusundervisning.

Boris Brander: Vernacular ritual magic and the magical class struggle of Tattarisuo coven.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Professor Minna Huotilainen vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet.
Professor Minna Huotilainen vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet belönades med Helsingfors stads vetenskapspris.
Linda Tammisto, Helsingfors unversitet
Ladda ned bild

Länkar

Om

Helsingfors stadskansli sköter stadens centralförvaltning. Vårt mål är en stad som erbjuder stadsborna sitt bästa och är framgångsrik i den ökande konkurrensen. Vi förnyar Helsingfors i enlighet med stadsstrategin i samarbete med sektorerna.

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

EMBARGO 2.12.2025 klo 15.00: Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston ensimmäinen raportti: Kelpoisia varhaiskasvatuksen opettajia on keskimäärin enemmän parempiosaisilla alueilla2.12.2025 15:00:00 EET | Tiedote

Kaupunkipolitiikan arviointineuvoston ensimmäinen raportti pureutuu koulutuksen segregaatioon pääkaupunkiseudulla ja nostaa esiin kunnille kriittisiä kysymyksiä: varhaiskasvatuksen alueellisesta eriytymisestä, segregaation torjumisen keinoista sekä siitä miten dataa ja tietoa hyödynnetään kaupunkien päätöksenteossa. Raportin mukaan parempiosaisten alueiden päiväkodeissa työskentelee keskimäärin enemmän kelpoisia opettajia. Samankaltaisten alueiden sisäinen vaihtelu on kuitenkin suurta.

EMBARGO 2.12.2025 kl. 15.00 // KORRIGERING // Första rapporten från rådet för utvärdering av stadspolitiken: I genomsnitt finns det fler behöriga lärare inom småbarnspedagogiken i bättre ställda områden2.12.2025 14:38:43 EET | Pressmeddelande

KORRIGERING // Pressmeddelandet har korrigerats genomgående för terminologins del kl. 14.40. Bland annat har felaktig terminologi som "kvalificerade förskollärare" ersatts med den korrekta termen "behöriga lärare inom småbarnspedagogiken". Rådet för utvärdering av stadspolitiken granskar i sin första rapport den pedagogiska segregationen i huvudstadsregionen och ställer kritiska frågor till kommunerna: om regional differentiering inom småbarnspedagogiken, sätt att motverka segregation och hur data och information används i beslutsfattandet i de berörda städerna. Enligt rapporten har daghem i bättre ställda områden i genomsnitt fler behöriga lärare. Det finns dock stora variationer inom liknande områden.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye