Turun yliopisto

Miten opettajat jaksavat koulujen muuttuessa? Uusi tutkimushanke kehittää ratkaisuja opettajien työhyvinvoinnin parantamiseksi

Jaa

Monitieteistä OPEMO-hanketta toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos ja Sote-akatemia. Keskeinen yhteistyökumppani on Salon kaupunki.

Lapsi tekee koulutehtäviä koulussa.
Kuvituskuva. Hanna Oksanen / Turun yliopisto.

Turun yliopistossa on käynnistynyt ”Miten ope jaksaa moninaistuvassa koulussa? Opettajan työhyvinvointia tukevia tutkimusperustaisia käytäntöjä opetustyöhön ja johtamiseen” -hanke.

Hankkeessa tunnistetaan opettajan työhyvinvointia tukevia ja heikentäviä käytäntöjä erilaisissa kouluissa sekä kehitetään ja pilotoidaan niiden pohjalta työhyvinvointia edistäviä ratkaisuja. Lisäksi hanke tuottaa käytäntösuosituksia yhteistyössä opettajien, rehtoreiden ja muiden opiskeluhuollon toimijoiden kanssa.

Hanketta johtavan Turun yliopiston professori Minna Kyttälän mukaan hanke vastaa tarpeeseen kehittää koko ajan moninaistuvan ja muuttuvan koulun käytäntöjä myös opettajan työn ja työhyvinvoinnin lähtökohdista. Hän sanoo opettajien roolin olevan keskeinen oppimisen ja oppimisen tuen mahdollistamisessa.

– Jotta oppilas voi koulussa hyvin, myös opettajan on voitava työssään hyvin. Tätä tukee myös toimiva yhteistyö kaikkien koulussa työskentelevien eri alojen ammattilaisten kanssa. Hankkeessamme keskitymme kehittämään koulun arkipäivän käytäntöjä opettajan työhyvinvointia tukevammiksi. Tämä on myös inkluusion toteutumisen näkökulmasta erittäin tärkeää, Kyttälä kertoo.

Tutkimushanke toteutetaan Salon kaupungissa, jonka monipuolinen kouluverkko tarjoaa mahdollisuuden tutkia opettajan työhyvinvointia tukevia käytäntöjä hyvin erilaisissa ja eri kokoisissa kouluissa. Salon kaupungin opetuspalvelut osallistuu myös tulosten levittämiseen ja jalkauttamiseen.

Salon opetusjohtaja Inkeri Lahti pitää hanketta erittäin ajankohtaisena.

 – Parhaillaan käynnissä oleva oppimisen tuen uudistus sekä hyvinvointialueuudistuksen tuomat opiskeluhuollon toimintaympäristön muutokset lisäävät tarvetta tarkastella ja kehittää uusia inklusiivisen koulun käytäntöjä, hän sanoo.

OPEMO-hanke on Työsuojelurahaston rahoittama.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Turun yliopisto on 25 000 opiskelijan ja työntekijän innostava ja kansainvälinen akateeminen yhteisö. Rakennamme kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella, koulutuksella ja yhteistyöllä.

Turun yliopiston mediatiedotteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun yliopisto

Väitös: Mitä tasa-arvoisempi maa, sitä harvemmat naiset suuntaavat luonnon- ja insinööritieteisiin13.6.2025 12:57:52 EEST | Tiedote

Tasa-arvoisemmissa maissa tytöt karttavat luonnon- ja insinööritieteiden aloja vahvemmin kuin tytöt heikomman tasa-arvon maissa, osoittaa M.A. Marco Balducci Turun yliopistoon tekemässään väitöstutkimuksessa. Balducci arvioikin, että tasa-arvoisemmissa maissa yksilön omat taipumukset vaikuttavat jopa voimakkaammin koulutusvalintoihin kuin vähemmän tasa-arvoisissa maissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye