En fungerande vardag tack vare hjälpmedel
Åldrande, sjukdomar och skador för med sig situationer där man behöver stöd. Har man rätt hjälpmedel som stöd så blir det också lättare där hemma.

Hjälpmedelsservicen runtom i Österbotten hjälper när funktionsförmågan är nedsatt. Ibland är behovet av hjälpmedel permanent, ibland tillfälligt.
– Vi arbetar mest med äldre personer, men bland våra kunder finns också sådana som väntar på exempelvis en knä- eller höftoperation, berättar ergoterapeut Carina Stenborg, som arbetar på hjälpmedelsutlåningen i Jakobstad.
Hjälpmedlen hjälper kunden att klara sig i vardagen samtidigt som de främjar och upprätthåller funktionsförmågan.
– Särskilt äldre personer klarar sig mer självständigt hemma tack vare hjälpmedlen. Hjälpmedlen behövs oftast för rörligheten och hygienen. Det är bra att överväga hjälpmedel redan före det börjar bli svårt att klara sig hemma, säger Stenborg.
Hjälpmedel efter behov
Exempel på hjälpmedel är kryckor, duschstolar, toalettsitsförhöjare och rollatorer.
– Det kan vara kunden själv, hemvården eller en närstående som upptäcker att ett hjälpmedel behövs. Också en läkare kan uppmana kunden att använda till exempel kryckor, säger Stenborg.
När man märker att man behöver ett hjälpmedel kan man ta kontakt med hjälpmedelsutlåningen eller besöka den under öppettiderna. En del av utlåningsställena har bara öppet med tidsbokning, medan andra har öppet vissa dagar i veckan.
– Vi kommer tillsammans överens om lånetiden för hjälpmedlet. Om hjälpmedlet behövs längre än väntat går det att ringa till utlåningen och förlänga lånetiden, säger konditionsskötare Carina Östman.
Hjälpmedelsutlåningarna får ofta frågor om produkter som inte hör till deras utbud.
– Vi delar inte ut vårdmaterial eller blöjor, utan de hör till vårdmaterialsutdelningen. Vi har heller inga motionsredskap. Om man är osäker är det bara att ringa och fråga, rekommenderar Östman.
Professionella handleder
Hjälpmedel beviljas för personligt bruk och de är avgiftsfria. En professionell bedömer behovet enligt nationella kriterier.
– Från oss får kunden hjälpmedlen samt instruktioner om hur de ska användas, men man måste själv ordna med till exempel installation av toalettsitsförhöjare. Inget behöver ändå skruvas fast i väggen eller dylikt, utan hjälpmedlen är enkla att installera. Ofta har kunden närstående som hjälper och vid behov går det också att be till exempel hemrehabiliteringen om hjälp, förtydligar Stenborg.
I regel är det kunden själv som ska transportera hem hjälpmedlen, som också är av sådan storlek att de ryms i en vanlig personbil. Stora specialhjälpmedel, såsom sängar eller lyftanordningar, kan man enligt överenskommelse få transporthjälp med.
Välfärdsområdet står för underhållet av hjälpmedlen.
– Om ett hjälpmedel går sönder eller behöver servas ska man inte börja meka med det själv, utan ring oss så kommer vi överens om byte eller service av hjälpmedlet. Söndriga hjälpmedel får inte användas, påminner Östman.
Lånen returneras rengjorda
Hjälpmedlen returneras till välfärdsområdet när de inte behövs längre.
– Undantaget är förstås produkter som är avsedda för personligt bruk, såsom måttbeställda rullstolar, specialskor eller specialsulor, berättar Stenborg.
Kunden behöver inte returnera hjälpmedlet till samma ställe hen fick det från. Till exempel så kan hjälpmedel som lånats från centralsjukhuset enligt överenskommelse returneras till den egna hemkommunens serviceställe. Kom överens om returen genom att ringa till närmsta hjälpmedelsutlåning.
– Hjälpmedlet ska alltid rengöras innan det returneras. Vissa serviceställen, såsom här i Jakobstad, har en låda på utsidan dit kunden kan returnera hjälpmedlet också utanför öppettiderna. I så fall ska man ringa om det först, tipsar Östman.
Österbottens hjälpmedelsservice inkluderar åtta hjälpmedelsutlåningar samt den specialiserade sjukvårdens hjälpmedelscentral. Adresser och kontaktuppgifter finns på webbplatsen på adressenhttps://osterbottensvalfard.fi/vara-tjanster/halsa-och-medicinska-tjanster/rehabiliteringstjanster/regional-hjalpmedelsservice/
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Raisa Latvala-KaatajaServicechef, Hjälpmedelscentralen
Tel:040 194 5162raisa.latvala-kaataja@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Transporten av vårdmaterial för sömnapné ändras – observera nya textmeddelanden11.7.2025 12:17:17 EEST | Pressmeddelande
Vårdmaterial för behandling av sömnapné levereras i fortsättningen hem till dörren. Kunden kan nu påverka både leveransadress och tidpunkt.
Uniapnean hoitotarvikkeiden kuljetustapa muuttui – huomioi uudet tekstiviestit11.7.2025 12:17:14 EEST | Tiedote
Uniapnean hoitoon liittyvät tarvikkeet kuljetetaan jatkossa kotiovelle. Asiakas voi nyt vaikuttaa siihen, mihin ja milloin tarvikkeet saapuvat.
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum