SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan

Jaa

S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.  

Grillatut wingsit, sinihomejuustodippi ja kukkakaalisalaatti - yhteishyvä.fi.
Grillatut wingsit, sinihomejuustodippi ja kukkakaalisalaatti - yhteishyvä.fi. Yhteishyvä / Tuomas Kolehmainen

Suurin osa S-ryhmän kyselyyn vastanneista yli 1300 suomalaisesta kertoo viettävänsä juhannusta mieluiten kotona (54 %) tai omalla mökillä/vapaa-ajan asunnolla (42 %). Juhannuksen vieton vaikutukset näkyvätkin myös S-ryhmän ruoan verkkokaupassa. Viime vuoden juhannusviikolla verkkokaupan myymälänoudot kasvoivat yli 20 prosenttia juhannusta edeltävästä viikosta ja noudot korostuivat erityisesti mökkipaikkakunnilla esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Hämeenmaan alueilla. 

”Verkkokaupassa on selkeästi nähtävissä, että moni noutaa juhannusruoat ja viimeiset täydennykset omalta mökkipaikkakunnalta tai mökkimatkan varrelta. Juhannuskiireiden keskellä arvostetaan vaivatonta asiointia, ja ruokakauppamme palvelevatkin juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, jonka lisäksi nostamme myös verkkokaupassa kapasiteettia. Verkkokaupasta voi helposti tarkistaa niin myymälöiden aukioloajat kuin sen tarjoaako myymälä verkkokaupan palvelua noutopalveluna tai kotiinkuljetuksena. Lisäksi robottimme toimittavat myös pika- ja täydennystilauksia läpi juhannuksen”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström

Juhannus on kesämakuja ja grillin lämpöä 

Juhannuspöytään asiakaskyselyyn vastaajat toivoivat perinteisiä kesämakuja: uusia perunoita (82 %), grillattua lihaa (66 %), grillimakkaraa (64 %) sekä grillattuja (55 %) ja tuoreita (52 %) kasviksia. Grillaus kuuluukin erottamattomasti suomalaisten juhannukseen ja vastaajista suurin osa kertoi grillauksen kuuluvan heillä useimmiten (37 %) tai aina (36 %) juhannuksen viettoon.  

”Vaikka grillimakkara ja erilaiset lihat kuuluvat edelleen monen juhannuspöytään, on viime vuosina suosiotaan kasvattaneet myös erilaiset kasviproteiinit, kala sekä grillijuustot. Myös street food -ruoan kysyntä on kasvanut: viime juhannuksena hampurilais- ja hodarisämpylöiden myynti kasvoi lähes 30 % edellisvuodesta. Viime vuonna Pinsa-buumi valtasi eteläisen Suomen ja niiden myynti lähti kovaan kasvuun juhannusviikosta alkaen. Tänä vuonna Pinsoja löytyy S-ryhmän valikoimasta läpi maan ja se onkin erinomainen vaihtoehto myös juhannuspöytään”, Backström taustoittaa. 

”Juhannusviikko on myös hedelmä- ja vihannestuoteryhmässä vuoden suurin yksittäinen myyntiviikko ja uusien ravitsemussuositusten mukaisesti kasviksia kannattaakin lisätä kesälautaselle. Grilliin valitaan perinteisesti muun muassa herkkusieniä, kesäkurpitsaa ja maissia, jonka myynti lähes kolminkertaistuu juhannusviikolla verrattuna muihin kesän viikkoihin. Klassikoiden lisäksi grilliin sopivat hyvin myös esimerkiksi suippopaprikat, nektariinit ja ananas.” 

Herkkujen osalta jäätelö (37 %) ja perinteinen mansikkakakku (30 %) kuuluvat monen asiakaskyselyyn vastanneen juhannusmakuihin. Myös letut ja ohukaiset ovat suosittuja juhannuspöydässä: valmiiden ohukaisjauheiden kysyntä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuoden juhannusviikolla yli kolminkertaiseksi tavanomaiseen viikkoon verrattuna.  

Juomat täydentävät juhannusmenun – vuosi viinejä ja muita rypäletuotteita 

Viime juhannuksen kynnyksellä S-ryhmän kauppojen juomavalikoima monipuolistui, kun juomaosastoille tuotiin ensimmäistä kertaa maksimissaan 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut viinit ja muut rypäletuotteet sekä panimojuomat. Samalla tuotevalikoima kasvoi myös suosittujen alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien osalta.  

”Viinit ja muut rypäletuotteet sekä vahvemmat oluet ja muut alkoholijuomat ovat olleet myynnissä nyt vuoden ajan, ja asiakkaamme ovat ottaneet uudet tuotteet hyvin vastaan. Vuoden aikana suosituimpia ovat olleet lager oluet ja uudet Ale-oluet sekä valkoiset viinit ja muut rypäletuotteet. Näitä ostetaan monipuolisten ruokatuotteiden ohessa kokonaisuutta täydentämään ja viineissä sekä muissa rypäletuotteissa pienemmät pullokoot ovat olleet erityisen kysyttyjä” Backström kertoo. 

”Juomavalikoiman merkitys korostuu erityisesti paikkakunnilla, joissa on vähemmän palveluita ja pitkä matka erikoisliikkeeseen. Nyt juhannusmenun juomat voi ruoan ohella täydentää helposti omasta lähikaupasta tai mökin läheisyydestä löytyvästä myymälästä. Viime vuonna juhannuspöytään valittiin viinien ja muiden rypäletuotteiden valikoimasta erityisesti valkoisia ja kuohuvia, ja uskomme näiden olevan suosittu valinta myös tänä vuonna.” 

Bara bada bastu: Juhannussauna on perinteistä tärkein 

Suurimmalla osalla (58 %) asiakaskyselyyn vastaajista ei ollut juhannusperinteitä, mutta 37 prosenttia kertoo perinteiden kuuluvan juhannuksen viettoon. Suosituin ja tärkein perinne on juhannussauna, joka kuuluu perinteitä omaavista vastaajista jopa 81 prosentin juhannukseen. S-ryhmän kaupoista kertakäyttöisiä saunapeflettejä ostetaankin noin 2,5 kertaa enemmän juhannusviikolla kuin tavanomaisella viikolla. Myös erilaiset saunatarvikkeet kuten tuoksut ja vihdat kasvattavat suosiotaan. 

Saunan lisäksi monen juhannukseen kuuluvat pihapelit kuten mölkky sekä tikkataulut ja tikat, joita myydään juhannusviikolla S-ryhmän kaupoista tuhansia kappaleita. Myös erilaisia retkeilytuotteita myydään juhannuksen alla kymmeniä tuhansia.  

”Retkeilyn tuotteissa kasvua näkyy erityisesti teltoissa, joissa korostuvat neljän hengen kupoliteltat – niissä juhannusviikon kysyntä on selkeästi koko vuoden suurin. Prisman valikoimasta löytyykin monipuolinen valikoima retkeilyvälineitä, olipa suuntana sitten oma mökkipiha, metsä, leirintäalue tai vaikka festarit”, vinkkaa S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen

Lähde: SOK tutkimus 2025, 5/2025, N=1365. 

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:

Hans Backström
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1520
hans.backstrom@sok.fi

Niko Pesonen
S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1395
niko.c.pesonen@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote

Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye