Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.

Suurin osa S-ryhmän kyselyyn vastanneista yli 1300 suomalaisesta kertoo viettävänsä juhannusta mieluiten kotona (54 %) tai omalla mökillä/vapaa-ajan asunnolla (42 %). Juhannuksen vieton vaikutukset näkyvätkin myös S-ryhmän ruoan verkkokaupassa. Viime vuoden juhannusviikolla verkkokaupan myymälänoudot kasvoivat yli 20 prosenttia juhannusta edeltävästä viikosta ja noudot korostuivat erityisesti mökkipaikkakunnilla esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Savon sekä Hämeenmaan alueilla.
”Verkkokaupassa on selkeästi nähtävissä, että moni noutaa juhannusruoat ja viimeiset täydennykset omalta mökkipaikkakunnalta tai mökkimatkan varrelta. Juhannuskiireiden keskellä arvostetaan vaivatonta asiointia, ja ruokakauppamme palvelevatkin juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, jonka lisäksi nostamme myös verkkokaupassa kapasiteettia. Verkkokaupasta voi helposti tarkistaa niin myymälöiden aukioloajat kuin sen tarjoaako myymälä verkkokaupan palvelua noutopalveluna tai kotiinkuljetuksena. Lisäksi robottimme toimittavat myös pika- ja täydennystilauksia läpi juhannuksen”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
Juhannus on kesämakuja ja grillin lämpöä
Juhannuspöytään asiakaskyselyyn vastaajat toivoivat perinteisiä kesämakuja: uusia perunoita (82 %), grillattua lihaa (66 %), grillimakkaraa (64 %) sekä grillattuja (55 %) ja tuoreita (52 %) kasviksia. Grillaus kuuluukin erottamattomasti suomalaisten juhannukseen ja vastaajista suurin osa kertoi grillauksen kuuluvan heillä useimmiten (37 %) tai aina (36 %) juhannuksen viettoon.
”Vaikka grillimakkara ja erilaiset lihat kuuluvat edelleen monen juhannuspöytään, on viime vuosina suosiotaan kasvattaneet myös erilaiset kasviproteiinit, kala sekä grillijuustot. Myös street food -ruoan kysyntä on kasvanut: viime juhannuksena hampurilais- ja hodarisämpylöiden myynti kasvoi lähes 30 % edellisvuodesta. Viime vuonna Pinsa-buumi valtasi eteläisen Suomen ja niiden myynti lähti kovaan kasvuun juhannusviikosta alkaen. Tänä vuonna Pinsoja löytyy S-ryhmän valikoimasta läpi maan ja se onkin erinomainen vaihtoehto myös juhannuspöytään”, Backström taustoittaa.
”Juhannusviikko on myös hedelmä- ja vihannestuoteryhmässä vuoden suurin yksittäinen myyntiviikko ja uusien ravitsemussuositusten mukaisesti kasviksia kannattaakin lisätä kesälautaselle. Grilliin valitaan perinteisesti muun muassa herkkusieniä, kesäkurpitsaa ja maissia, jonka myynti lähes kolminkertaistuu juhannusviikolla verrattuna muihin kesän viikkoihin. Klassikoiden lisäksi grilliin sopivat hyvin myös esimerkiksi suippopaprikat, nektariinit ja ananas.”
Herkkujen osalta jäätelö (37 %) ja perinteinen mansikkakakku (30 %) kuuluvat monen asiakaskyselyyn vastanneen juhannusmakuihin. Myös letut ja ohukaiset ovat suosittuja juhannuspöydässä: valmiiden ohukaisjauheiden kysyntä S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi viime vuoden juhannusviikolla yli kolminkertaiseksi tavanomaiseen viikkoon verrattuna.
Juomat täydentävät juhannusmenun – vuosi viinejä ja muita rypäletuotteita
Viime juhannuksen kynnyksellä S-ryhmän kauppojen juomavalikoima monipuolistui, kun juomaosastoille tuotiin ensimmäistä kertaa maksimissaan 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut viinit ja muut rypäletuotteet sekä panimojuomat. Samalla tuotevalikoima kasvoi myös suosittujen alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien osalta.
”Viinit ja muut rypäletuotteet sekä vahvemmat oluet ja muut alkoholijuomat ovat olleet myynnissä nyt vuoden ajan, ja asiakkaamme ovat ottaneet uudet tuotteet hyvin vastaan. Vuoden aikana suosituimpia ovat olleet lager oluet ja uudet Ale-oluet sekä valkoiset viinit ja muut rypäletuotteet. Näitä ostetaan monipuolisten ruokatuotteiden ohessa kokonaisuutta täydentämään ja viineissä sekä muissa rypäletuotteissa pienemmät pullokoot ovat olleet erityisen kysyttyjä” Backström kertoo.
”Juomavalikoiman merkitys korostuu erityisesti paikkakunnilla, joissa on vähemmän palveluita ja pitkä matka erikoisliikkeeseen. Nyt juhannusmenun juomat voi ruoan ohella täydentää helposti omasta lähikaupasta tai mökin läheisyydestä löytyvästä myymälästä. Viime vuonna juhannuspöytään valittiin viinien ja muiden rypäletuotteiden valikoimasta erityisesti valkoisia ja kuohuvia, ja uskomme näiden olevan suosittu valinta myös tänä vuonna.”
Bara bada bastu: Juhannussauna on perinteistä tärkein
Suurimmalla osalla (58 %) asiakaskyselyyn vastaajista ei ollut juhannusperinteitä, mutta 37 prosenttia kertoo perinteiden kuuluvan juhannuksen viettoon. Suosituin ja tärkein perinne on juhannussauna, joka kuuluu perinteitä omaavista vastaajista jopa 81 prosentin juhannukseen. S-ryhmän kaupoista kertakäyttöisiä saunapeflettejä ostetaankin noin 2,5 kertaa enemmän juhannusviikolla kuin tavanomaisella viikolla. Myös erilaiset saunatarvikkeet kuten tuoksut ja vihdat kasvattavat suosiotaan.
Saunan lisäksi monen juhannukseen kuuluvat pihapelit kuten mölkky sekä tikkataulut ja tikat, joita myydään juhannusviikolla S-ryhmän kaupoista tuhansia kappaleita. Myös erilaisia retkeilytuotteita myydään juhannuksen alla kymmeniä tuhansia.
”Retkeilyn tuotteissa kasvua näkyy erityisesti teltoissa, joissa korostuvat neljän hengen kupoliteltat – niissä juhannusviikon kysyntä on selkeästi koko vuoden suurin. Prisman valikoimasta löytyykin monipuolinen valikoima retkeilyvälineitä, olipa suuntana sitten oma mökkipiha, metsä, leirintäalue tai vaikka festarit”, vinkkaa S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen.
Lähde: SOK tutkimus 2025, 5/2025, N=1365.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Hans Backström
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1520
hans.backstrom@sok.fi
Niko Pesonen
S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1395
niko.c.pesonen@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme