Ändringar och nya förutsättningar som gäller familjeåterförening
Utlänningslagen ändras den 16 juni 2025 beträffande uppehållstillstånd som beviljas på grund av familjeåterförening. Ändringarna gäller makarnas minimiålder, försörjningen för en familjemedlem till ett minderårigt barn, fastställandet av när ett barn ska vara minderårigt och kravet på anknytningspersonernas boendetid.
Syftet med lagändringen är att i enlighet med regeringsprogrammet främja invandrarnas integration. Syftet med ändringarna är att tygla situationer med oegentligheter och utnyttjande samt främja hanteringen av invandringen och öka den inre säkerheten. Ändringarna ökar också familjernas eget ansvar för sin integration och försörjning i Finland.
Ändringarna i utlänningslagen gäller ansökningar som lämnats in den 16 juni 2025 eller senare. De nya förutsättningarna i lagändringen tillämpas inte på ansökningar som har lämnats in innan lagen trädde i kraft. De nya förutsättningarna tillämpas inte heller på ansökningar om fortsatt tillstånd som lämnats in efter att lagen trätt i kraft och med vilka tillstånd söks på grund av samma familjeband för vilket det tidigare tillståndet på grund av familjeband har beviljats.
Ny minimiåldersgräns för familjeåterförening
I fortsättningen måste både sökanden och dennes make eller maka vara minst 21 år för att sökanden ska kunna beviljas uppehållstillstånd.
– Minimiåldern måste uppfyllas när uppehållstillståndet börjar gälla. Minimiåldersgränsen tillämpas inte på en anknytningsperson som är finsk medborgare. Maken eller makan till en finsk medborgare måste dock ha fyllt 21 år. Tillståndet kan alltså beviljas till exempel en 21-årig make eller maka till en 20-årig finländare, berättar Riikka Parviainen, processägare med ansvar för familjeåterförening.
Makar som har gemensamma barn kan dessutom ansöka om uppehållstillstånd som vårdnadshavare även om de är under 21 år.
Nytt krav på boendetiden för anknytningspersoner som beviljats internationellt skydd
I och med lagändringen införs med vissa undantag ett krav som gäller anknytningspersonens boendetid i fråga om ansökningar som lämnats in av familjemedlemmar till personer som beviljats internationellt skydd. Kravet gäller ansökningar som lämnas in av så kallade nya familjemedlemmar till personer som beviljats flyktingstatus och familjemedlemmar till personer som fått alternativt skydd samt ansökningar som lämnats in av andra anhöriga till personer som beviljats flyktingstatus eller alternativt skydd.
– För att en familjemedlem ska beviljas uppehållstillstånd krävs i dessa fall att anknytningspersonen har bott i Finland med uppehållstillstånd i minst två år när familjemedlemmens ansökan om uppehållstillstånd lämnas in. Avvikelser från kravet på boendetid kan göras i ett enskilt fall om det finns ett exceptionellt vägande skäl eller om det krävs för att barnets bästa ska tillgodoses, berättar Parviainen.
Om anknytningspersonen har kommit till Finland som asylsökande och fått skyddsstatus börjar boendetiden räknas från det att anknytningspersonen beviljades det första uppehållstillståndet. Om anknytningspersonen däremot är kvotflykting eller har fått skyddsstatus i samband med ett beslut om uppehållstillstånd på grund av familjeband, börjar boendetiden på två år löpa den dag då anknytningspersonen kommer till Finland efter att tillståndet beviljats.
Kravet på boendetid gäller inte gamla familjemedlemmar till en person som beviljats flyktingstatus eller familjemedlemmar eller andra anhöriga till en person som fått tillfälligt skydd. Med gammal familjemedlem till en anknytningsperson som beviljats asyl avses en familjemedlem med vilken familjelivet har inletts innan anknytningspersonen kom till Finland. Med gammal familjemedlem till en kvotflykting avses en familjemedlem med vilken anknytningspersonen har inlett familjelivet innan anknytningspersonen godkändes i flyktingkvoten till Finland. Om anknytningspersonen har beviljats flyktingstatus i samband med ett beslut om uppehållstillstånd på grund av familjeband, räknas de personer med vilka familjelivet har inletts före flyktingstatus beviljades som anknytningspersonens gamla familjemedlemmar.
Ändringar i försörjningsförutsättningarna för en familjemedlem till ett minderårigt barn som beviljats internationellt skydd
I fortsättningen krävs inte tryggad försörjning av en familjemedlem om anknytningspersonen är en minderårig flykting som vistas i Finland utan vårdnadshavare. Om en minderårig anknytningsperson har beviljats tillfälligt eller alternativt skydd, ska anknytningspersonens familjemedlemmar ha tryggad försörjning. Tryggad försörjning krävs också med vissa undantag av en annan anhörig till en minderårig som beviljats internationellt skydd.
En tryggad försörjning krävs i regel när det är fråga om en minderårig flykting som vistas i landet med sin andra vårdnadshavare. Tryggad försörjning krävs inte av så kallade gamla familjemedlemmar om ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeband har lämnats in inom tre månader från det att anknytningspersonen har fått del av beslutet om beviljad flyktingstatus.
Avvikelse från försörjningsförutsättningen kan även i fortsättningen göras i ett enskilt fall, om det finns exceptionellt vägande skäl eller om ett barns bästa kräver det.
Ändringar i fastställandet av när barnet ska vara minderårigt i ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeband för personer som beviljats internationellt skydd
Bestämmelsen om fastställandet av när barnet ska vara minderårigt ändras i enlighet med ett avgörande som Europeiska unionens domstol har meddelat. Om anknytningspersonen är en minderårig som beviljats alternativt skydd och som har kommit till Finland utan vårdnadshavare, krävs i fortsättningen för att dennes familjemedlem ska beviljas uppehållstillstånd att anknytningspersonen har varit minderårig den dag då familjemedlemmens ansökan om uppehållstillstånd har blivit anhängig. Samma förutsättning gäller även situationer där anknytningspersonen är vårdnadshavare till ett barn som beviljats sådan skyddsstatus och sökanden är dennes barn.
När lagändringen har trätt i kraft har endast minderåriga som kommit utan vårdnadshavare och som beviljats asyl och barn till en vårdnadshavare som beviljats asyl en särskild ställning när det gäller att fastställa när barnet ska vara minderårigt. Om en anknytningsperson som beviljats asyl har kommit till Finland som minderårig utan vårdnadshavare, kan en familjemedlem till denne beviljas uppehållstillstånd endast om anknytningspersonen var minderårig den dag då hen lämnade in den asylansökan utifrån vilken hen beviljades asyl. För att ett barn som beviljats asyl ska beviljas uppehållstillstånd krävs att barnet har varit minderårigt den dag då anknytningspersonen lämnade in den ansökan utifrån vilken hen beviljades asyl.
– I båda dessa situationer krävs även i fortsättningen att ansökan om uppehållstillstånd på grund av familjeband lämnas in inom tre månader från det att anknytningspersonen delgavs beslutet om beviljande av asyl. I ett enskilt fall kan man avvika från tidsgränsen om det finns exceptionellt vägande skäl till detta, säger Parviainen.
Mer information för medierna
- processägare, Riikka Parviainen, fornamn.efternamn@migri.fi, tfn 0295 433 146
- Inrikesministeriets meddelande 12.6.2025: Förutsättningarna för familjeåterförening skärps - Inrikesministeriet
- Webbplats: Flytta till en familjemedlem i Finland | Migrationsverket
- Webbplats: Försörjningsförutsättning för familjemedlemmar till personer som beviljats uppehållstillstånd i Finland | Migrationsverket
Länkar
Migrationsverket
Migrationsverket är en beslutsfattande organisation i immigrations-, asyl-, flykting- och medborgarskapsärenden och upprätthåller systemet för mottagande.
Följ Maahanmuuttovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Maahanmuuttovirasto
Gazan palestiinalaiset eivät saa automaattisesti turvapaikkaa14.8.2025 11:58:54 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on käyty keskustelua Maahanmuuttoviraston ohjeesta liittyen Gazan palestiinalaisiin ja kansainvälisen suojelun myöntämiseen. Kyseessä on viraston sisäinen ohje, joka antaa yksittäin esitettynä ja tulkittuna virheellisen kuvan turvapaikkaprosessin kokonaisuudesta, johon liittyy useita muitakin ohjeistuksia. Näitä kaikkia sovelletaan päätöksenteossa, jossa tehdään aina myös yksilöllinen harkinta.
Cooperation helps combat human trafficking31.7.2025 11:00:48 EEST | Press release
According to early-year statistics from the Assistance System for Victims of Human Trafficking, forced marriage and forced labour are the most common forms of exploitation among victims of human trafficking. National and international cooperation are necessary in order to combat trafficking.
Människohandel bekämpas genom samarbete31.7.2025 11:00:35 EEST | Pressmeddelande
Enligt statistik från början av året från hjälpsystemet för offer för människohandel är tvångsäktenskap och tvångsarbete de vanligaste formerna av utnyttjande av människohandelsoffer. För att bekämpa människohandel behövs nationellt och internationellt samarbete.
Ihmiskauppaa torjutaan yhteistyöllä31.7.2025 11:00:23 EEST | Tiedote
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän alkuvuoden tilastoissa pakkoavioliitto ja pakkotyö ovat yleisimmät ihmiskaupan uhrien hyväksikäyttömuodot. Ihmiskaupan torjumiseen tarvitaan kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Työperusteisten oleskelulupahakemusten määrä laskenut – yhä useampi jää tutkinnon suorittamisen jälkeen Suomeen4.7.2025 10:00:21 EEST | Tiedote
Maahanmuuton toimintaympäristössä on tapahtunut monia muutoksia viimeisen vuoden aikana, jotka ovat vaikuttaneet työperusteisten oleskelulupahakemusten määriin ja käsittelyaikoihin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum