Varsinais-Suomen ELY-keskus

Gång- och cykelled börjar byggas längs Skärgårdsvägen i Nagu i Pargas

Dela

NTM-centralen i Egentliga Finland börjar bygga en gång- och cykelled längs Skärgårdsvägen (lv 180) i Nagu i Pargas. Gång- och cykelleden byggs mellan Prostviks färjfäste och Parolabackens naturstig. Målet är att byggnadsarbetet inleds vecka 26 i slutet av juni och att byggandet slutförs före utgången av oktober 2025. Gång- och cykelleden kommer avsevärt att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken på Skärgårdsvägen och Skärgårdens ringvägar.

Kartbild.
Gång- och cykelleden byggs norr om Skärgårdsvägen på en cirka 3 kilometer lång sträcka från Prostviks färjfäste.

Avsikten är att arbetet börjar efter midsommar, vecka 26 i slutet av juni. Terrängarbetena i entreprenaden slutförs före utgången av oktober.

Arbetet utförs i huvudsak utanför körbanan, men hastighetsbegränsningen är sänkt vid arbetsområdet. Körbanan kan också vara smalare på vissa avsnitt. Vid objektet utförs även brytningar som byggandet kräver. Trafiken måste stoppas under brytningarna. Man beaktar trafiken från färjorna och färjornas tidtabeller vid stoppandet av trafiken och trafikarrangemangen.

Vi hoppas att trafikanterna är försiktiga när de passerar byggplatsen.

Den nya gång- och cykelleden gagnar säkerheten och smidigheten i trafiken

Gång- och cykelleden kommer att förbättra säkerheten på cykelrutterna på Skärgårdsvägens stora och lilla ringväg och göra trafiken smidigare. För närvarande finns det endast ett begränsat antal separata gång- och cykelleder på Skärgårdens ringvägar. På den stora ringvägen finns en separat gång- och cykelled från Åbo centrum till Pargas ända till färjfästet i Nagu (cirka 40 km) samt från Åbo centrum till korsningen av Kirkonsalmentie i Merimasku i Nådendal (cirka 27 km). På den lilla ringvägen finns en separat gång- och cykelled från Åbo centrum till Pargas ända till färjfästet i Nagu (cirka 40 km), från Åbo centrum till Rimitovägens korsning i Nådendal (cirka 23 km) samt på Rimito på en cirka 3 kilometer lång sträcka. I övrigt cyklar man i huvudsak på vägrenen, vilket påverkar rutternas säkerhet och bekvämligheten särskilt under den livliga turistsäsongen.

Den nya gång- och cykelleden förbättrar avsevärt trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken i synnerhet under sommarsäsongen då trafikmängden är som störst. Leden ger en trygg och trivsam rutt för såväl lokalbefolkningen som turister. 

Information om den nya leden

Det avsnitt som byggs är cirka 3,2 kilometer långt och hela sträckan ligger norr om Skärgårdsvägen. 

I huvudsak avskiljs gång- och cykelleden från körbanan på ett över 5 meter brett avskiljningsområde mellan körbanan och gång- och cykelleden. Gång- och cykelleden är ställvis avskild från körbanan med ett en meter brett mellanområde med kantstöd. Gång- och cykelleden är 3 meter bred på de områden som har ett fem meter brett avskiljningsområde och 2 meter bred på de områden som har ett en meter brett mellanområde med kantstöd.

De kantstödda avsnitten byggs där man velat behålla det utrymme som gång- och cykelleden kräver så litet som möjligt för att bevara värdefulla naturobjekt.

Läget för entreprenadens objekt på kartan (Google Maps) https://maps.app.goo.gl/e3BXq3j6FnYh7ruEA

Entreprenör för projektet är Rajukivi Oy.

Ytterligare information: 

  • NTM-centralen i Egentliga Finland: projektchef Kauko Marttila, tfn 050 381 8843                           
  • Rajukivi Oy: ansvarig arbetsledare Aku Leinonen, tfn 040 755 8566

Nyckelord

Bilder

Kartbild.
Gång- och cykelleden byggs norr om Skärgårdsvägen på en cirka 3 kilometer lång sträcka från Prostviks färjfäste.
Ladda ned bild

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote

Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye