Luftkvaliteten i Nyland huvudsakligen god – ny årsrapporten publicerats
År 2024 var luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen i huvudsak god eller tillfredsställande. Vägtrafiken och vedeldningen är de faktorer som mest påverkade luftkvaliteten. Luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen år 2024 och utsläppen år 2023 framgår av en rapport om luftkvaliteten i Nyland år 2024 som publicerats av NTM-centralen i Nyland.

År 2024 mättes luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen kontinuerligt i trafikmiljön i Kyrkslätt och på en urban bakgrundstation i Lojo. Vid mätstationerna övervakades halterna av kväveoxider och partiklar. Halterna av kvävedioxid kartlades dessutom med en riktgivande passivinsamlingsmetod i Hyvinge, Träskända, Kervo, Kyrkslätt, Lojo, Nurmijärvi, Borgå, Tusby och Vichtis. Konsekvenserna av småskalig vedeldning för luftkvaliteten mättes i småhusområdet i Högfors.
År 2024 var luftkvaliteten i Nyland utanför huvudstadsregionen i huvudsak god eller tillfredsställande. I Nyland påverkas luftkvaliteten mest av vägtrafiken och hushållens vedeldning.
Luftkvaliteten klassificerades mestadels som god eller tillfredsställande på mätstationerna i Lojo och Kyrkslätt. I Kyrkslätt var antalet timmar med dålig eller mycket dålig luftkvaliteten bara 9 och i Lojo 16. Orsaken för dålig luftkvaliteten var gatudamm. Vårens 2024 gatudammsäsong var måttlig. Det fanns inga dammiga dagar i Kyrkslätt och endast en i Lojo.
Halterna av kvävedioxid härstammar huvudsakligen från vägtrafikens avgasutsläpp. Årshalten (6 µg/m3) av kvävedioxid i Lojo var lite lägre än året innan. I Kyrkslätt var årshalten ännu lägre (5 µg/m3). Halterna av kvävedioxid låg under luftkvalitets gränsvärden, nationella riktvärden och WHO:s riktvärden. Kvävedioxidhalterna mättas med passiva samlare i Lojo, Kervo, Borgå och Vihctis överksred WHO:s årliga riktvärde, men låg under luftkvalitets gränsvärden och nationella riktvärden.
Utsläppen från småskalig vedeldning kan lokalt vara en betydande utsläppskälla som försämrar luftkvaliteten. Vid vedeldning uppstår utsläpp som är skadliga för hälsan: mikropartiklar, sot, kolmonoxid och organiska föreningar, såsom benso(a)pyren. I Högfors årshalten av benso(a)pyren, 0,7 ng/m3, underskred målnivån (1 ng/m3). Halten av benso(a)pyren var lägre än år 2015, då årshalten som mättes på samma plats låg på målnivån. Jämfört med nivåerna annanstans i Nyland var halten i Högfors medelhög. Halterna var som högst på vintern under uppvärmningsperioden.
I Nyland utanför huvudstadsregionen finansieras uppföljningen av luftkvaliteten av områdets kommuner och industri. Uppföljningen genomföras i perioden av fem år. Samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster HRM ansvarar för genomförandet av de luftkvalitetsmätningar och utsläppskartläggningar som ingår i uppföljningen.
Mer information om luftkvaliteten i Nyland år 2024 och kommunspecifika uppgifter om luftkvaliteten finns i rapporten som publicerats av NTM-centralen i Nyland: Ilmanlaatu Uudellamaalla vuonna 2024 (Luftkvaliteten i Nyland år 2024)
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen i Nyland, Vesa Suominen, vesa.suominen(at)ely-keskus.fi, 0400 363135
HRM, Outi Väkevä, outi.vakeva[at]hsy.fi, 045 6357698
Bilder

Länkar
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Tien painumaa korjataan Karstuntiellä (mt 1070) Lohjalla16.6.2025 09:15:28 EEST | Tiedote
Lohjalla Karstuntiellä (mt 1070) korjataan tien painumaa Karstuntien ja Talpelantien liittymän kohdalla. Rakennustyö alkaa kesäkuussa ja valmistuu vuoden 2025 aikana.
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs för trafik för underhållsarbeten från 23 till 27 juni 2025 och 1 till 4 juli 2025 kl. 00:00–04:3016.6.2025 08:54:14 EEST | Pressmeddelande
Mästartunneln på Ring I i Alberga, Esbo stängs tillfälligt för trafik för underhålls- och reparationsarbeten. Avstängningen sker nattetid.
Espoon Kehä I:n Mestarintunneli suljetaan huoltotöiden ajaksi liikenteeltä 23.–27.6.2025 ja 1.– 4.7.2025 klo 00:00 – 04:3016.6.2025 08:54:14 EEST | Tiedote
Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitseva Mestarintunneli suljetaan tilapäisesti liikenteeltä huolto- ja kunnossapitotöitä varten. Sulku ajoittuu öisiin tunteihin.
I Helsingfors stängs Nordsjö vägtunnel för trafik 16.–18.6.11.6.2025 09:52:00 EEST | Pressmeddelande
Arbetet med att förbättra reservrutten för Nordsjö vägtunnel har i huvudsak slutförts och nästa steg är att testa rutten med trafik mellan den 16 och 18 juni. Under testningen är tunneln helt stängd och trafiken dirigeras till den förbättrade reservrutten. Planeringen för att förnya de tekniska systemen i Nordsjö vägtunnel går också framåt: just nu pågår planeringen av faserna i saneringsarbetet. I takt med att arbetet fortskrider kommer man även att fastställa tidpunkten för avstängningsperioden som inleds senare under året.
Helsingissä Vuosaaren tietunneli suljetaan liikenteeltä 16.–18.6.11.6.2025 09:52:00 EEST | Tiedote
Vuosaaren tietunnelin varareitin parannustyöt on saatu pääosin valmiiksi, ja seuraavaksi reitin toimivuus testataan liikenteellä 16.–18.6. Testauksen aikana tunneli on kokonaan suljettu, ja liikenne ohjataan parannetulle varareitille. Myös Vuosaaren tietunnelin teknisten järjestelmien uusimisen suunnittelu etenee: käynnissä on suunnittelu saneeraustöiden vaiheista, ja työn edetessä varmistuu myöhemmin tänä vuonna alkavan tunnelin sulkujakson ajankohta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum