Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Uuden Koiviston sillan rakentaminen nykyisen sillan viereen on edennyt perustusten paalutuksiin, joita on tehty teräsbetoni- ja suurlyöntipaalutuksena lähes viiden kilometrin verran. Työvaiheen haastetta kasvattivat pehmeä ja suistoinen maaperä sekä paalujen odotettua suurempi, jopa ennätyksellinen pituus.
Kreaten yhteisyritys KFS Finland Oy:n lyömät paalut koostuvat 12–14 metrin mittaisista, 1 000 millimetrin halkaisijan teräsputkista, jotka on hitsattu yhteen työmaalla.
– Alun perin pisimpien kitkapaalujen suunniteltiin olevan 60–70 metrin pituisia, mutta lopullinen kantavuus löytyi vasta huomattavasti syvemmältä, yli 90 metristä. Tässä mentiin tiettävästi Suomen pisimpään koskaan lyötyyn paalupituuteen ja lyöntejä pisimpään paluun kertyi huimat 57 622 kappaletta. Näissä lukemissa ja olosuhteissa paaluttaminen vaatii korkeatasoista ammattitaitoa ja järeää kalustoa, jota löytyy vain harvalta tässä maassa, kuvailee KFS Finlandin paalutustyönjohtaja Henry Vuorma.
Paalujen kasvaneet mitat edellyttivät myös työmenetelmien uudelleenarviointia sekä tarkkaa suunnittelua siitä, miten paalut saadaan lyötyä tehokkaasti laatu ja työturvallisuus huomioiden. Yksi kriittisimmistä työvaiheista, paalujen betonointi lopulliseen syvyyteen, on myös valmistunut. Vedenalaisella contactor-menetelmällä toteutettuna yhteen paalumetriin meni noin 750 litraa betonia.
– Eniten kuormitettavat paalut on lyöty kovaan pohjaan asti ja kantavuusmittauksissa saavutettiin jopa 19 meganewtonin kantavuus. Näin pitkien betonoitavien putkien vuoksi myös valu oli teknisesti erittäin vaativaa, koska valuputki ei saanut mennä tukkoon ja valun oli onnistuttava kerralla heti ylös asti. Tämä kysyi niin pumppaukselta potkua kuin mestarilta hermoja. Tiukan rutistuksen jälkeen voi sanoa, että paalutus on onnistunut ja vaaditut kantavuudet on saavutettu erinomaisesti, Kreaten työpäällikkö Ville Lehtonen iloitsee.
Sillan pääpalkit 47 metrin pituudellaan tavanomaista kookkaammat
Uusi Koiviston silta tulee olemaan 130 metriä pitkä ja 15,3 metriä leveä liittorakenteinen, jatkuva teräksinen palkkisilta. Sillan neljä pääpalkkia ovat tavanomaista pidemmät, sillä pituutta kullakin teräslohkolla on jopa 47 metriä ja painoa 57 tonnia. Pääpalkkien lisäksi viikonlopun kestäneessä nosto-operaatiossa nostettiin kaksi keskilohkoa, jotka olivat 27-metrisiä ja 28 tonnia painavia.
Työt siltatyömaalla jatkuvat nostotöiden jälkeen palkkien välisten työtasojen rakentamisella ja K-ristikoiden hitsaamisella edeten pintakäsittelyyn sekä teline- ja muottitöihin.
Paalutusurakoitsija KFS Finland jatkaa Koiviston sillan jälkeen paalutustöitä samaan urakkaan kuuluvalla Pikkuhaaran sillalla, jossa käytetään hieman lyhyempiä paaluja. Sekä Koiviston että Pikkuhaaran sillat on rakennettu 1950-luvulla eivätkä ne enää täytä nykyisiä kantavuus- ja turvallisuusvaatimuksia. Uusien siltojen rakentaminen on tärkeää liikenneturvallisuuden ja nykystandardien täyttämiseksi, ja niiden perustukset tehdään kestävällä tavalla – paaluttamalla ne syvälle kantavaan maaperään.
Hankkeen tilaajana on Väylävirasto, ja sekä Koiviston sillan että Pikkuhaaran sillan urakka-aika on kesään 2026.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville LehtonenTyöpäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 764 6520ville.lehtonen@kreate.fiKuvat




Lisätietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.
Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme