Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Uuden Koiviston sillan rakentaminen nykyisen sillan viereen on edennyt perustusten paalutuksiin, joita on tehty teräsbetoni- ja suurlyöntipaalutuksena lähes viiden kilometrin verran. Työvaiheen haastetta kasvattivat pehmeä ja suistoinen maaperä sekä paalujen odotettua suurempi, jopa ennätyksellinen pituus.
Kreaten yhteisyritys KFS Finland Oy:n lyömät paalut koostuvat 12–14 metrin mittaisista, 1 000 millimetrin halkaisijan teräsputkista, jotka on hitsattu yhteen työmaalla.
– Alun perin pisimpien kitkapaalujen suunniteltiin olevan 60–70 metrin pituisia, mutta lopullinen kantavuus löytyi vasta huomattavasti syvemmältä, yli 90 metristä. Tässä mentiin tiettävästi Suomen pisimpään koskaan lyötyyn paalupituuteen ja lyöntejä pisimpään paluun kertyi huimat 57 622 kappaletta. Näissä lukemissa ja olosuhteissa paaluttaminen vaatii korkeatasoista ammattitaitoa ja järeää kalustoa, jota löytyy vain harvalta tässä maassa, kuvailee KFS Finlandin paalutustyönjohtaja Henry Vuorma.
Paalujen kasvaneet mitat edellyttivät myös työmenetelmien uudelleenarviointia sekä tarkkaa suunnittelua siitä, miten paalut saadaan lyötyä tehokkaasti laatu ja työturvallisuus huomioiden. Yksi kriittisimmistä työvaiheista, paalujen betonointi lopulliseen syvyyteen, on myös valmistunut. Vedenalaisella contactor-menetelmällä toteutettuna yhteen paalumetriin meni noin 750 litraa betonia.
– Eniten kuormitettavat paalut on lyöty kovaan pohjaan asti ja kantavuusmittauksissa saavutettiin jopa 19 meganewtonin kantavuus. Näin pitkien betonoitavien putkien vuoksi myös valu oli teknisesti erittäin vaativaa, koska valuputki ei saanut mennä tukkoon ja valun oli onnistuttava kerralla heti ylös asti. Tämä kysyi niin pumppaukselta potkua kuin mestarilta hermoja. Tiukan rutistuksen jälkeen voi sanoa, että paalutus on onnistunut ja vaaditut kantavuudet on saavutettu erinomaisesti, Kreaten työpäällikkö Ville Lehtonen iloitsee.
Sillan pääpalkit 47 metrin pituudellaan tavanomaista kookkaammat
Uusi Koiviston silta tulee olemaan 130 metriä pitkä ja 15,3 metriä leveä liittorakenteinen, jatkuva teräksinen palkkisilta. Sillan neljä pääpalkkia ovat tavanomaista pidemmät, sillä pituutta kullakin teräslohkolla on jopa 47 metriä ja painoa 57 tonnia. Pääpalkkien lisäksi viikonlopun kestäneessä nosto-operaatiossa nostettiin kaksi keskilohkoa, jotka olivat 27-metrisiä ja 28 tonnia painavia.
Työt siltatyömaalla jatkuvat nostotöiden jälkeen palkkien välisten työtasojen rakentamisella ja K-ristikoiden hitsaamisella edeten pintakäsittelyyn sekä teline- ja muottitöihin.
Paalutusurakoitsija KFS Finland jatkaa Koiviston sillan jälkeen paalutustöitä samaan urakkaan kuuluvalla Pikkuhaaran sillalla, jossa käytetään hieman lyhyempiä paaluja. Sekä Koiviston että Pikkuhaaran sillat on rakennettu 1950-luvulla eivätkä ne enää täytä nykyisiä kantavuus- ja turvallisuusvaatimuksia. Uusien siltojen rakentaminen on tärkeää liikenneturvallisuuden ja nykystandardien täyttämiseksi, ja niiden perustukset tehdään kestävällä tavalla – paaluttamalla ne syvälle kantavaan maaperään.
Hankkeen tilaajana on Väylävirasto, ja sekä Koiviston sillan että Pikkuhaaran sillan urakka-aika on kesään 2026.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville LehtonenTyöpäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 764 6520ville.lehtonen@kreate.fiKuvat




Lisätietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote
Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.
Kreate ja GRK allekirjoittivat sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisen vaiheen toteutuksesta – Kreatelle tilauskantaan 45 miljoonaa euroa27.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut 26.11.2025 Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Vantaan ratikan tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Itäosan allianssin rakentamisen arvio on 280 miljoonaa euroa, joka jakaantuu tasaosuuksin ryhmittymän osapuolten kesken. Kreate kirjaa ensimmäisestä vaiheesta reilun 45 miljoonaa euroa tilauskantaansa. Vantaan ratikan itäosan rakentaminen alkaa joulukuussa.
Kreate rakentaa uuden kasvua tukevan väylän Kaarinaan: Kurkela–Kuusisto-hankkeen arvo noin 80 miljoonaa euroa17.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Kreate Oy ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet lähes 80 miljoonan euron urakkasopimuksen mittavasta Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeesta. Kehitysvaiheella alkava hanke kirjattaneen tilauskantaan kokonaisuudessaan vuoden 2026 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Yksi Varsinais-Suomen merkittävimmistä infrainvestoinneista parantaa Kaarinan ja Turunmaan saariston tieyhteyksiä sekä tukee alueen kestävää kasvua. Uuden Kaarinan läntisen ohitustien toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja nyt marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen sillan kupeeseen.
Kreaten korjaama Tornionjoen ratasilta palkittiin Vuoden silta 2025 -tunnustuksella6.11.2025 16:05:26 EET | Tiedote
Kreaten avartama Tornionjoen ratasilta on saanut arvostetun Vuoden silta 2025 -palkinnon. RILin Siltapäivillä jaettu tunnustus myönnettiin sillalle, joka edustaa poikkeuksellisen korkeatasoista korjausrakentamista. Teknisesti vaativa siltaurakka toteutettiin kahden valtion alueella osana Suomen ja Ruotsin välistä radan sähköistämishanketta, ja siinä onnistuttiin pidentämään sillan elinkaarta yli tavanomaisena käyttöikänä pidetyn 100 vuoden.
Kreate laajentaa Helsinkiä merelle Hakaniemessä – yli 12 miljoonan urakka käynnistyy marraskuussa21.10.2025 08:49:19 EEST | Tiedote
Kreate aloittaa Helsingin Hakaniemessä John Stenbergin rannan rakentamishankkeen. Monipuolisesti maa-, vesi- ja erikoispohjarakentamista yhdistävässä urakassa rakennetaan rantarakenteita sekä ruopataan ja täytetään merialuetta uudeksi maa-alueeksi hotellille. Lisäksi kohde sisältää katujen, kunnallistekniikan ja vesihuollon rakentamista ja parantamista. Kreaten osalta urakka valmistuu kesällä 2027, ja reilun 12 miljoonan urakkahinta kirjataan neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme