Livskraftscentralen i Nyland ska stärka tillväxten och livskraften i landskapet från och med 2026
Regeringens proposition med förslag till lagstiftning om en reform av statens regionförvaltning har godkänts. I början av 2026 grundas tio regionala livskraftscentraler i Finland utifrån de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralerna (NTM-centralerna). Dessutom grundas det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket, som bildas av regionförvaltningsverken, Valvira och en del av NTM-centralernas miljöuppgifter.

I Nyland grundas livskraftscentralen i Nyland, vars verksamhetsområden är näringar och invandring, landsbygd och miljö samt trafik. Dessutom sköter den uppgifter inom statens regionförvaltning i anslutning till sysselsättning, finansiering, utveckling och uppföljning.
Livskraftscentralen i Nyland grundas utifrån den nuvarande NTM-centralen i Nyland. I fortsättningen sköter livskraftcentralen i Nyland merparten av uppgifterna vid den nuvarande NTM-centralen. Dess huvudkontor finns i Helsingfors.
Livskraftscentralen har en central roll i utvecklingen av landskapet Nyland. Dess mål är att öka livskraften och tillväxten i landskapet. Livskraftscentralen strävar efter att stärka områdets egna styrkor och särdrag i nära samarbete med landskapsförbundet och andra aktörer.
”Vi bereder en tväradministrativ livskraftscentral som fortsätter det goda regionala samarbetet i Nyland. Målet är att säkerställa att NTM-centralens tjänster för kunderna fortsätter utan störningar vid de nya ämbetsverken”, säger överdirektör Petri Knaapinen vid NTM-centralen i Nyland.
Utveckling av näringslivet och sysselsättningen
Livskraftscentralen i Nyland kommer att fortsätta med uppgifter i anslutning till företagsutveckling, landsbygdsutveckling och invandring vid NTM-centralen i Nyland.
Livskraftscentralen hjälper små och medelstora företag i Nyland att utveckla sin affärsverksamhet, växa och internationaliseras. Till dess uppgifter hör dessutom att främja sysselsättningen, vilket i huvudsak sker genom att producera och dela information. Livskraftscentralen kommer liksom NTM-centralen att följa utvecklingen av arbetsmarknaden, näringslivet och sysselsättningen i Nyland.
Trafikuppgifter i kommande livskraftscentraler
NTM-centralen i Nyland sköter för närvarande väghållningen, samarbetet och utvecklingen av det regionala trafiksystemet samt upphandlingen av kollektivtrafik i landskapen Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.
Från och med början av 2026 ansvarar livskraftscentralen i Nyland för ovan nämnda trafikuppgifter i Nyland. Egentliga Tavastlands motsvarande trafikuppgifter överförs till livskraftscentralen i Inre Finland och Päijänne-Tavastlands trafikuppgifter till livskraftscentralen i Sydöstra Finland.
Upphandlingsuppgifterna inom den offentliga persontrafiken vid alla NTM-centraler överförs till Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Miljöuppgifter som helhet delas upp
I fortsättningen sköter livskraftscentralen i Nyland de miljöfrämjande uppgifter som anvisats det, bland annat inom temana områdesanvändning, biologisk mångfald och god vattenstatus i nätverkssamarbete med sina nyländska intressentgrupper.
De nuvarande NTM-centralernas tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter i anslutning till miljö-, vatten- och naturvård överförs till det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket. Dessutom överförs myndighetsuppgifter i anslutning till miljökonsekvensbedömningen och områdesanvändningen till det nya ämbetsverket. Samtidigt överförs också största delen av de nuvarande regionförvaltningsverkens tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter samt Valviras uppgifter till Tillstånds- och tillsynsverket.
Mer information
Petri Knaapinen, överdirektör, petri.knaapinen@ely-keskus.fi
Jaakko Pesola, regional förändringssamordnare, jaakko.pesola@ely-keskus.fi
Satu Niemelä, kommunikationschef, satu.niemela@ely-keskus.fi
Nyckelord
Kontakter
Kommunikation, NMT-centralen i Nyland
tiedotus.uusimaa@ely-keskus.fiBilder

Länkar
- Riksdagen antog regeringens proposition om en reform av statens regionförvaltning, Pressmeddelande 19.6.2025, arbets- och näringsministeriet, finansministeriet (vm.fi)
- Reformen av statens regionförvaltning (ely-keskus.fi)
- Projektet för genomförande av livskraftscentralerna (tem.fi)
- Tillstånds-, styrnings- och tillsynsverkets genomförandeprojekt (vm.fi)
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Karstunjoki öppnades för vandringsfisk24.11.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Den gamla kvarndammen i nedre loppet av ån Karstunjoki i Lojo ersattes med en naturenlig fors. Dammen utgjorde tidigare ett hinder för fiskvandring. Projektet var en del av Helmi-programmet för livsmiljöer.
Karstunjoki avautui vaelluskaloille24.11.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Lohjalla virtaavan Karstunjoen alajuoksulla korvattiin kalojen nousuesteenä toiminut myllypato luonnonmukaisella koskella. Hanke oli osa Helmi-elinympäristöohjelmaa.
Riksväg 2 stängs tillfälligt av i Vichtis vid Olkkala bergskärningar 21.11–24.11.2025 och 28.11 –1.12.202519.11.2025 14:45:00 EET | Pressmeddelande
Vägen stängs av på grund av förstärkningsarbeten i bergskärningarna.
Valtatie 2 katkaistaan tilapäisesti Vihdissä Olkkalan kallioleikkausten kohdalla 21.11.–24.11.2025 sekä 28.11. –1.12.202519.11.2025 10:07:00 EET | Tiedote
Tien katkaisu johtuu kallioleikkausten lujitustöistä.
Väganvändarna allt mer nöjda med landsvägarnas skick sommaren 202517.11.2025 08:30:00 EET | Pressmeddelande
Resultaten från undersökningen om väganvändarnas nöjdhet sommaren 2025 visar att nöjdheten med landsvägarnas skick inom området för NTM-centralen i Nyland har ökat avsevärt jämfört med föregående år. Ökningen i nöjdhet var särskilt tydlig bland privatpersoner, men även yrkesförare var något mer nöjda än tidigare. Beläggningarnas skick är den viktigaste faktorn som påverkar kundupplevelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum