Lomalla läsnä vai linjoilla? 70 % kaipaa puolison huomiota, ei ruutua
Kesä, kumppani ja kolmantena pyöränä puhelin. Powerin tutkimus paljastaa, että 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan heikentävän yhteistä läsnäoloa. Loma tuo odotuksia yhteydestä, mutta ruudut voivat yhä seurata mukana mökille ja juhannuspöytään. Powerin tutkimus muistuttaa: turvallinen digiarki tarkoittaa myös aikuisille tilaa läsnäololle ja yhteydelle.

Kesä tuo kaivattua hengähdystä arjesta, mutta seuraako arjen ruutuarki mukanamme myös lomalle? Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä tutkimus osoittaa, että jopa 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan heikentävän heidän välistä yhteyttä.
– Kesä on aikaa, jolloin halutaan viettää aikaa läheisten kanssa – mutta laitteet kulkevat mukana mökille, veneeseen ja terassille. Jos katse pysyy ruudussa, voi läsnäolo kärsiä. Ruutukäyttäytymisellä näyttäisi teettämämme tutkimuksen mukaan olevan yllättävän suuri vaikutus ihmissuhteisiin, eikä pelkästään lasten maailmassa, sanoo Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.
Powerin tutkimuksessa selvitettiin lapsiperheiden kokemuksia digiarjesta ja ruutuaikojen vaikutuksista vuorovaikutukseen. Tulokset nostavat esiin arjen ristiriidan: vaikka laitteet ovat osa yhteistä elämää, ne saattavat samalla viedä huomiota pois juuri niistä hetkistä, joita halutaan jakaa.
Tutkimuksen toteutti Crowst ja siihen vastasi 1000 lapsiperheen huoltajaa 23.–29.4.2025.
Power korostaa, että turvallinen digiarki ei ole vain teknisiä estoja tai lapsilukkoja, vaan se alkaa jokapäiväisestä valinnasta: olla läsnä silloin, kun ollaan yhdessä. Perheen hyvinvointi rakentuu kohtaamisista – myös lomalla.
– Turvallinen digiarki tarkoittaa perheessä myös sitä, että laitteet eivät vie aikaa niiltä ihmisiltä, jotka ovat meille tärkeimpiä. Kesä on hyvä hetki pysähtyä ja miettiä, voisimmeko tänä vuonna keskittyä enemmän toisiimme kuin näyttöihin, Saviluoto kannustaa.
Power tarjoaa perheille työkaluja ja vinkkejä tasapainoiseen digiarjen rakentamiseen – mukaan lukien Power Safe -palvelun, joka tuo suojaa esimerkiksi perheen pienimmille käyttäjille. Mutta kuten Saviluoto muistuttaa: tekninen turva ei yksin riitä, vaan tarvitaan aitoa läsnäoloa.
📌 Faktat lyhyesti:
- 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan vaikuttavan parisuhteen yhteyteen
- Tutkimuksen toteutti Crowst huhtikuussa 2025
- Vastaajia: 1000 suomalaista lapsiperheen huoltajaa
- Power tukee turvallista ja tasapainoista digiarkea – lapsille, vanhemmille ja koko perheelle
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha-Mikko SaviluotoToimitusjohtajaPower Finland Oy
Puh:03050305etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Nämä 7 teknologialahjaa ovat suomalaisten joulutoivelistan kärjessä8.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomalaiset valitsevat tänä jouluna lahjoja, joista on iloa ja konkreettista hyötyä arkeen. Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että teknologialahjat koetaan “varmaksi valinnaksi”, ja toivelistojen kärjessä korostuvat käytännölliset, arkea helpottavat laitteet. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista kuluttajaa marraskuussa 2025.
Powerin Black Week ennätyksellinen: myynti kasvoi lähes 12 % ja robotti-imurien kysyntä tuplaantui3.12.2025 19:26:04 EET | Tiedote
Powerin Black Week -kampanja keräsi tänä vuonna ennätysyleisön, ja kokonaismyynti kasvoi peräti lähes 12 prosenttia viime vuodesta. Myyntitilastot paljastavat selkeät voittajat: kannettavat tietokoneet ja robotti-imurit nousivat suosikeiksi, joista jälkimmäisten myynti tuplaantui. Useat muut tuoteryhmät pitivät pintansa kauneudesta pelaamiseen. Yksittäisistä tuotteista myydyin oli kappalemäärissä mitattuna POINT AFS5T2 -airfryer 49,90 euron kampanjahintaan.
POWER avasi uuden jättimyymälän Raisioon – avajaisissa lähes 10 000 kävijää ja yli 1,4 miljoonan euron myynti3.10.2025 13:33:52 EEST | Tiedote
Torstaina 2.10. Raisioon avattiin uusi POWER+ -konseptin suurmyymälä, joka houkutteli avajaistarjouksillaan paikalle lähes 10 000 asiakasta. Avajaispäivän aikana myyntiä kertyi uudesta myymälästä yhteensä yli 1,4 miljoonaa euroa. Avajaiset jatkuvat tarjouksineen 12.10. saakka.
POWER ja Wolt tuovat pikatoimitukset koko Suomeen – tuotteet asiakkaalle jopa tunnissa1.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju POWER ja Wolt ovat aloittaneet yhteistyön, jonka ansiosta POWERin verkkokaupasta tilatut tuotteet voidaan toimittaa asiakkaille jopa tunnin sisällä tilauksesta. Kyseessä on merkittävä askel suomalaisessa elektroniikkatuotteiden verkkokaupassa: nopeiden toimitusten ansiosta tuotteet ovat kuluttajien saatavilla lähes välittömästi.
POWER tuo markkinoille oman älypuhelimen: Fiksu, edullinen ja helppokäyttöinen24.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju POWER lanseeraa 1. lokakuuta ensimmäiset oman brändinsä älypuhelimet. Uusi Cepter Mobile tarjoaa kuluttajille raikkaan ja edullisen vaihtoehdon vakiintuneille valmistajille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme