Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Införande av enhetliga klient- och patientdatasystem har underlättat informationsflödet

Dela

I Egentliga Finlands välfärdsområde har nya klient- och patientdatasystem tagits i bruk stegvis inom socialvården, primärvården och även inom mun- och tandvården. Enhetliga system förbättrar patientsäkerheten, vårdkvaliteten och serviceanvändarnas rättsskydd.

Två lila grafiska element som liknar hjärtan eller V-bokstäver mot mörk bakgrund. I övre högra hörnet finns Varhas logo.

Klientdatasystemet Lifecare Sosiaalihuolto, patientdatasystemet Pegasos Omni360 och mun- och tandvårdens datasystem Winhit har införts stegvis i Varha från och med augusti–september 2024. Utgångsläget var att Varha använde 17 patientdatasystem inom primärvården, 14 datasystem inom mun- och tandvården och 9 klientdatasystem inom socialvården som överfördes från kommuner och andra organisationer.

– För kunderna innebär det enhetliga systemet mer jämlika tjänster och bättre kundhandledning. Kundens uppgifter är inte längre splittrade mellan flera olika system, till exempel om hen flyttar från en kommun inom Varha till en annan, säger programledare Jukka Annunen.

Uppdaterad och välfungerande helhetsbild för de yrkesutbildade

Gemensamma system för hela välfärdsområdet har möjliggjort enhetliga arbetssätt och dokumentationsrutiner inom olika tjänster. Informationsdelning på välfärdsområdesnivå underlättar de yrkesutbildades beslutsfattande, säkerställer kontinuiteten i patientens vård mellan enheter och förbättrar patientsäkerheten.

Kundservicen är smidigare och snabbare när all information som behövs för ärenden och vård finns samlad på ett ställe. En gemensam läkemedelslista och patientjournal gör det möjligt att utnyttja  dokumentationen i olika enheter inom Varha. Med det nya klientdatasystemet kan man vid behov också se alla klientrelationer och klientuppgifter inom området. Det underlättar även vikarieringen både vid planerad och vid plötslig frånvaro. Det blir också lättare för personalen att i framtiden byta arbetsställe utan att behöva lära sig ett nytt system. De gemensamma tidsbokningskalendrarna för hela Varha underlättar också samarbetet med andra orter.

Införandet av det nya systemet har också ökat diskussionen om dokumentationsrutiner i enheterna. På längre sikt bidrar det till att praxisen förenhetligas.
I framtiden kommer kunderna vid sidan av hälso- och sjukvårdsuppgifter även att få tillgång till socialvårdsuppgifter via tjänsten MittKanta. Detta planeras ske från början av 2026.

Nyckelord

Kontakter

Egentliga Finlands välfärdsområde

”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye