Foodora

Pikakuljetuspalvelut muuttivat kuluttajien arjen

Jaa

Kuljetuspalvelut ovat mullistaneet suomalaisten kulutuskäyttäytymisen. Ruokaa ja päivittäistavaroita tilataan yhä enemmän kotiin. Kymmenen vuotta Suomessa toimineella foodoralla on suomalaiset juuret.

Foodora

Jo 2000-luvun alkupuolella järvenpääläinen Pizzaonline.fi oivalsi sen, mikä on monelle kuluttajalle tänä päivänä osa toimivaa arkea. Yhtiö perusti ensimmäisten joukossa valtakunnallisen verkkopalvelun, joka mahdollisti ruuan tilaamisen eri ravintolayrittäjiltä suoraan kotiovelle. Myöhemmin yrityksen osti foodoran omistava saksalainen Delivery Hero, ja vuonna 2015 myös foodora aloitti toimintansa Suomessa. Pizzaonline.fi yhdistyi foodoran kanssa 2018 ja toiminta keskitettiin foodora-nimen alle.

– Kovinkaan moni ei välttämättä muista, että meidän taustaamme kuuluu myös kotimainen yhtiö. Pizzaonline oli suomalainen edelläkävijä, joka menestyi valtakunnallisella ravintolaverkostollaan. Kaikki lähti liikkeelle ruuan tilaamisesta. Tämän hetken trendinä on, että kotiin halutaan tilata myös muita tuotteita, ja lähitulevaisuudessa myös palveluita, foodora Suomen toimitusjohtaja Einar Toivonen kertoo.

Foodora on muuttunut vuosien varrella pizzojen ja kebabbien toimittajasta monipuolisesti erilaisia keittiöitä tarjoavien ravintoloiden sekä päivittäistavaroiden markkina-alustaksi. Foodora aloitti valtakunnallisen yhteistyön S-ryhmän Alepojen ja Salejen kanssa loppuvuodesta 2024.

Kuljetuspalveluilta odotetaan ennen kaikkea helpotusta arkeen

Foodoran alkuvuodesta 2025 teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 85 % suomalaisista on kiinnostunut hyödyntämään arjessaan pikakuljetuspalveluita. Ruuan lisäksi eniten kiinnostusta on reseptilääkkeille, siivouspalveluille, kotihoidon palveluille, puhelimen pikakorjaukselle ja kierrätyspalvelulle. Myös kodin pienissä töissä avustaminen sekä kampaajan, lastenhoitajan, ompelijan, kokin tai puutarhurin tilaus pikapalveluna kiinnostaa. 

Etenkin nuoret aikuiset suhtautuvat kuljetuspalveluihin positiivisesti ja odottavat erilaisten alustapalveluiden helpottavan arkea. 

– Pikakuljetuspalvelut ovat tulleet jäädäkseen. Tutkimuksemme mukaan 80 % suomalaisista uskoo pikakuljetusten määrän omassa arjessaan kasvavan. Kiinnostavaa on, että yli puolet kuluttajista haluaisi tilata kaikki arjen tuotteet samasta sovelluksesta. Tästä lähtökohdasta mekin kehitämme toimintaamme, Toivonen sanoo. 

– Kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uskomme, että seuraavien vuosien aikana näemme pikakuljetuksia myös palveluiden puolella, sanoo Toivonen. 

Näin kuluttajien kulutustottumukset ovat 10 vuodessa muuttuneet:

Vuonna 2015

  • Ravintolassa syöminen oli sosiaalinen tapahtuma. Ulkona syötiin lounasaikaan tai iltaisin erityistilaisuuksien, tapaamisten tai perinteisten työpaikkalounaiden yhteydessä.

  • Fast casual -trendin nousu. Ravintolat, joissa yhdistyi pikaruoan nopeus ja korkea laatu, alkoivat yleistyä.

  • Terveellisyys ja eettisyys alkoi kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän. Kiinnostus kasvisruokavaihtoehtoihin, luomuun ja lähiruokaan lisääntyi. 

  • Digitaalinen vaikuttaminen alkoi yleistyä. Ravintoloita etsittiin Googlesta ja Tripadvisorista. Sosiaalinen media alkoi vaikuttaa valintoihin.

  • Kotiinkuljetuksessa hallitsivat paikalliset pizzeriat ja kiinalaiset ravintolat. Tilaus soitettiin puhelimella..

  • Ruokalähettisovellukset olivat vasta tuloillaan eikä kotiinkuljetus ollut Suomessa vielä valtavirtapalveluja. Kuljetuspalvelujen peitto oli rajoittunut suuriin kaupunkeihin ja ravintoloiden määrä oli pieni.

  • Toimitusajat olivat usein pitkiä ja epävarmoja. Valikoima oli suppea, ja kuluttajalla oli vähemmän mahdollisuuksia vertailla tai kustomoida annoksia.

  • Mobiilitilaaminen alkoi hitaasti yleistyä. Satunnaisia verkkopalveluja oli käytössä, mutta sovellusten käyttö oli vasta kasvussa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401

Tietoa julkaisijasta

foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. foodora toimii kuudessa maassa Euroopassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. foodora haluaa mahdollistaa kaikille enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa; asiakkaille, yrityksille ja läheteille. foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Foodora

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye