Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.

Kauppakamareiden osaajakyselyssä 86 prosenttia yrityksistä kertoo pitävänsä monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden edistämistä yrityksessään tärkeänä. Tämä asenne ei rajoitu vain pride-viikkoon, vaan laajasti yritysten toimintatapoihin ja henkilöstön johtamiseen.
”Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisessä on ennen kaikkea kyse pitkäjänteisestä toiminnasta, jota edistetään koko työyhteisön voimin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Työelämä monimuotoistuu yhä nopeammin. Kansainvälisten osaajien rekrytointi on monelle organisaatiolle arkipäivää, ja ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen nousee entistä tärkeämpään rooliin.
“Kun työyhteisöissä huomioidaan ihmisten erilaiset identiteetit, taustat, kielet ja kulttuurit, vahvistetaan samalla työyhteisön hyvinvointia ja sitoutuneisuutta sekä sitä, että työntekijät tuntevat olonsa arvostetuiksi. Tämä kaikki lisää myös työn tehokkuutta ja tuottavuutta”, sanoo Pulkkinen.
Pulkkinen muistuttaa, että monimuotoisuus ei ole vain arvo, vaan myös selkeä kilpailuetu
“Erityisesti yritysjohdossa monimuotoisuus lisää tutkitusti innovatiivisuutta ja parantaa tuloksentekokykyä. Kun erilaiset näkökulmat saavat tilaa, syntyy myös parempia päätöksiä”, Pulkkinen sanoo.
Yhteyshenkilöt
Suvi PulkkinenJohtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto
Puh:050 404 1810suvi.pulkkinen@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Jo yli puolella First North -yhtiöistä hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen18.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Naisten osuus First North -yhtiöiden hallitusten jäsenistä on noussut 28 prosenttiin. Jo 54 prosentilla First North -yhtiöistä hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen. Tiedot selviävät heinäkuussa julkaistusta Keskuskauppakamarin naisjohtajakatsauksesta.
Keskuskauppakamari: Euroopan komission uusi EU-yritysvero esitys on epäonnistunut15.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Euroopan komissio julkaisi heinäkuussa ehdotuksensa seuraavasta monivuotisesta rahoituskehyksestä (MFF), jossa EU:n budjetti lähes kaksinkertaistuisi. Rahoituspaineiden helpottamiseksi komissio esittää uusia omien varojen lähteitä, joista yksi kohdistuisi suoraan Euroopassa toimiviin suuryrityksiin. Uusin ehdotus EU-yritysveroksi on kuitenkin herättänyt laajaa arvostelua – Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Tomi Viitalan mielestä kyseessä on harvinaisen epäonnistunut luomus, jonka toteuttamiskelpoisuutta ja oikeudenmukaisuutta on syytä kyseenalaistaa.
Keskuskauppakamari: Kännykkäkielto tarpeen myös toisen asteen koulutukseen7.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Toisen asteen koulutus kaipaa kiireellisesti linjauksia puhelinten käyttöön. Ammattiin opiskelevat ja lukiolaiset viettävät usein päivänsä puhelin kädessä, mikä vaikeuttaa keskittymistä, aivojen palautumista ja opiskelurytmin ylläpitämistä. Elokuussa voimaan tullut perusopetuksen kännykkäkielto ei koske toisen asteen koulutusta, ja peruskouluissakin välituntien ja siirtymien osalta linjaukset jäivät kouluille itselleen päätettäviksi.
Keskuskauppakamari: Koulujen oppimisen tuen uudistus on hyvä, mutta tarvitsee yhteyden työelämään4.8.2025 14:54:13 EEST | Tiedote
Elokuun alussa voimaan tullut oppimisen tuen uudistus on askel oikeaan suuntaan, mutta se pitäisi kytkeä vielä selkeämmin työelämään. Ryhmäkohtainen tuki, kevyempi byrokratia ja opettajien lisääntynyt aika opetukseen ovat tarpeellisia keinoja, mutta koulujen arjessa ja käytännöissä on palattava vielä enemmän perusasioiden äärelle, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
MEN: Markkinoinnin tunnistettavuudesta paljon lausuntopyyntöjä23.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi vuonna 2024 yhteensä 61 lausuntoa. Jopa 60 prosenttia lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme