Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.

Reputation and Trust Analytics tutki matkailu- ja ravintola-alan mainetta huhtikuussa 2025, jolloin tutkimukseen vastasi yhteensä 2 824 suomalaista.
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nyt nousuaan jo toista vuotta: vuonna 2023 alan maineluku oli 3,20, ja vuonna 2024 se nousi 3,23:een. Tänä vuonna alan kokonaismaineen arvosana on jo 3,28 asteikolla 1–5.
”Vuosi 2021 koronapandemian aikana oli matkailu- ja ravintola-alan maineen huippuvuosi: silloin alan maineluku nousi jopa 3,33:een. Kansa selvästi antoi tuolloin tukensa alan toimijoille haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Sen jälkeen alkoi laskusuunta, joka kuitenkin kääntyi viime vuonna. Tänä vuonna toimialan maine on jatkanut nousuaan peräti 0,05 yksiköllä”, kertoo Reputation and Trust Analyticsin asiantuntija Susanna Saarenpää.
Matkailu- ja ravintola-alan maineen kehitys

Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa mitattiin myös yksittäisten alan toimijoiden mainetta. Paras maine mitatuista organisaatioista on Tiedekeskus Heurekalla, joka saavutti mittaushistoriansa korkeimman maineluvun: 4,01. Erityisen korkeat arvosanat Heureka saa innovaatioiden sekä tuotteiden ja palveluiden sektoreilla.
"Olemme iloisia ja kiitollisia luottamuksesta. Heureka on olemassa kaikkia varten, ja siksi yritämme jatkuvasti kysyä, kuunnella ja ymmärtää yleisön toiveita sekä odotuksia – ja sitten vielä ylittää ne. Jokaisen uuden sukupolven tai uuden kävijän luottamus on voittamista vailla, ja siihen pyrimme koko Heurekan pätevän porukan voimin”, sanoo Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski.
Suurin nousija on Jungle Juice Bar
Eniten mainettaan onnistui parantamaan Jungle Juice Bar, jonka maineluku on nyt 3,52. Nousua edellisvuodesta on lähes kolme kymmenystä: vuonna 2024 yrityksen maine sai arvosanan 3,23. Erityisen paljon Jungle Juice Bar on parantanut mainettaan työpaikka-dimensiossa, jossa arvioidaan työnantajuutta ja sitä, kohteleeko yritys työntekijöitään oikein ja tasapuolisesti.
”On kerrassaan hienoa nähdä, että Jungle Juice Barin kokonaismaine on palautunut lähes syksyn 2023 mediakohua edeltävälle tasolle. Olemme yrityksenä tehneet pitkäjänteistä työtä niin työntekijöiden viihtyvyyden kuin ihmisläheisen johtamiskulttuurinkin eteen, ja tämä työ tuottaa tällä hetkellä erinomaista tulosta. Kahden viime vuoden ajan olemme myös keskittyneet viestimään näistä asioista ulkoisille sidosryhmille aikaisempaa aktiivisemmin”, kertoo Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Elli Holappa.
”Maine on niin meille kuin muillekin alan toimijoille erittäin tärkeä asia. Työ maineen eteen on keskeisessä asemassa, sillä ilman asiakkaiden luottamusta edellytykset liiketoiminnalle ovat merkittävästi heikommat. Onnittelen suuresti myös Heurekaa ja kaikkia muitakin alan toimijoita erinomaisesta työstä alan maineen eteen.”
Näin tutkimme
Matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen alan organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 1.–22.4.2025.
Organisaatioita arvioitiin Reputation and Trust Analyticsin Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 2 824 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Susanna SaarenpääAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 40 706 6019susanna.saarenpaa@reputationandtrustanalytics.comTietoja julkaisijasta
Reputation and Trust Analytics on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli
2 000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Sote-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimus: yksityisen sektorin maine vahvempi kuin julkisen27.5.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median toteuttama sote-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimus paljastaa, että yksityisen sektorin maine on lähes kaikilla osa-alueilla vahvempi kuin julkisen. Tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 43 organisaation mainetta suomalaisten keskuudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme