Suomen Akatemialta yli 9 miljoonan euron rahoitus Jyväskylän yliopiston tutkijoille kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimukseen
Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta (KY) on myöntänyt rahoitusta kuudelle akatemiatutkijalle ja yhdeksälle akatemiahankkeelle, yhteensä yli 9,2 miljoonaa euroa.

Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt Jyväskylän yliopiston humanistis-yhteiskuntatieteellisen, kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan ja Jyväskylän yliopiston kauppakorkean tutkijoille yhteensä yli 9,2 miljoonaa euroa.
Kaiken kaikkiaan Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta valitsi 35 uutta akatemiatutkijaa. Lisäksi toimikunta myönsi rahoitusta 48 akatemiahankkeelle, joissa on kaikkiaan yhteensä 71 osahanketta. Toimikunta osoittaa akatemiatutkijoille yhteensä noin 23 miljoonan ja akatemiahankkeille noin 36 miljoonan euron rahoituksen.
Kuusi uutta akatemiatutkijaa Jyväskylän yliopistoon
Tutkijatohtori Essi Jouhki sai 609 157 € akatemiatutkijarahoituksen tutkimukseen, jossa tutkitaan mielikuvituksen merkitystä lapsuuden eletyn kokemusmaailman tavoittamisessa. Projekti keskittyy lapsuusmuistoihin sodanjälkeisessä Suomessa ja Britanniassa ja tutkii, miten mielikuvitusleikit heijastavat lasten suhdetta muuttuvaan moniaistiseen ympäristöön.
Tutkijatohtori Alessandro Ansani sai 443 717 € akatemiatutkijarahoituksen tutkimukseen, joka syventää audiovisuaalisia ristiinmodaalisia vastaavuuksia (CC), jotka ovat eri aistimodaliteettien, kuten näön ja kuulon, välisiä yhteyksiä. Hanke jatkaa Ansanin aiempaa tutkimusta audiovisuaalisesta havaitsemisesta, pyrkien ymmärtämään paremmin, miten aivomme yhdistävät aistiärsykkeitä.
Yliopistonopettaja Miia Huttunen sai 743 729 € akatemiatutkijarahoituksen tutkimukseen, joka tarkastelee kulttuuriperinnön suojelun kriittistä roolia aseellisten konfliktien aikana ja niiden jälkimainingeissa. Se tutkii kansainvälisten perinnönsuojelunormien vahvistamiseen ja täytäntöönpanoon liittyviä institutionaalisia kiistoja Jugoslavian ja Malin konflikteissa.
Tutkijatohtori Alexandra Chadwick sai 762 339 € akatemiatutkijarahoituksen tutkimukseen, tutkitaan ylpeyden käsitteessä tapahtuneita muutoksia Iso-Britanniassa ja Ranskassa 1600- ja 1700-luvuilla. Ylpeys muuttui silloin paheesta hyveeksi – kuolemansynnistä positiiviseksi omanarvontunnoksi, joka nivoutui osaksi progressiivisia poliittisia liikkeitä ja itsekunnioitusta. Projekti tutkii tätä muutosta analysoimalla ylpeyden käsitteen historian käännekohtia.
Tutkijatohtori Anu Tourunen sai 673 509 € akatemiatutkijarahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään, miten kehot synkronoituvat autonomisen hermoston reaktioissa, liikkeissä ja kasvonilmeissä, sekä miten yksilölliset piirteet, ihmissuhteen laatu ja tilannetekijät vaikuttavat synkroniaan.
Tutkijatohtori Hannele Pitkänen sai 742 145 € akatemiatutkijarahoituksen tutkimukseen, joka tutkii kouluetnografian keinoin oppilaan arvioinnin politiikkoja ja käytäntöjä suomalaisen peruskoulun oppilaanohjauksen kentällä. Arviointi on oppilaanohjauksen näkökulmasta harvoin tutkittu aihe, vaikka arviointi on monin tavoin ohjauksessa läsnä.
Akatemiatutkijan rahoitus on tarkoitettu nuorelle, nopeasti urallaan edenneelle ja kansainvälisesti verkostoituneelle tutkijalle, joka tekee tieteellisesti korkeatasoista, vaikuttavaa ja tiedettä uudistavaa tutkimusta. Rahoituksessa on huomioitu metodien monipuolisuus ja kansainvälisen yhteistyön edistäminen.
9 uutta akatemiahanketta Jyväskylän yliopistoon
Suomen Akatemian kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta myönsi rahoitusta 9 akatemiahankkeelle ja 11 tutkijalle.
Akatemiahankkeet
Apulaisprofessori Martin Hartmann, Musiikin jakaminen yhteisessä ajassa ja tilassa, n. 500 000 €
Yliopistonlehtori Kaisa Vehkalahti, Murroskohtia. Laadullinen pitkittäistutkimus nuorista 2000-luvun maaseudulla, n. 500 000 €
Apulaisprofessori Marjo Siltaoja n. 344 000 € ja apulaisprofessori Ari Kuismin, Auringonlaskun yrittäjyyden organisoinnin politiikat ja käytänteet, n. 331 000 €
Yliopistonlehtori Mari Honko, Kielitaitoehtojen ja viralliseen kielitestiin osallistumisen vaikutukset aikuisten maahanmuuttaneiden integraatioon Suomessa, n. 582 000 €.
Yliopistonlehtori Eija Räikkönen, Tiedot ja taidot nettitekstien luotettavuuden arvioinnissa: Yksilölliset erot ja taitojen kehitys lukiossa, n. 338 000 €. Hanketta johtaa Tampereen yliopisto (PI apulaisprofessori Carita Kiili).
Professori Kaija Collin, Monisukupolvinen oppiminen työssä, n. 600 000 €
Apulaisprofessori Tiina Parviainen, Kognitiivisen kehityksen taustalla olevat aivojen kehityksen polut lapsilla, 600 000 €
Professori Eija Pakarinen 500 000 € ja professori Noona Kiuru 500 000 €, Koulusopeutumista edistävät mekanismit nuorten koulusiirtymissä
Professori Mirja Tarnanen, Oppiminen, kiinnittyminen, osallisuus: Vasta maahan muuttaneiden opiskelijoiden polut koulutuksessa ja yhteiskunnassa, n. 500 000 €. Hanketta johtaa Tampereen yliopisto (PI professori Mervi Kaukko).
Akatemiahankerahoituksen tarkoituksena on edistää suomalaisen tieteen uudistumista ja monimuotoisuutta ja parantaa tutkimuksen laatua sekä tieteellistä ja muuta vaikuttavuutta. Tavoitteena on kansainvälisesti korkeatasoinen tieteellinen tutkimus, mahdolliset tieteelliset läpimurrot ja tutkimusyhteistyö parhaiden kansainvälisten ryhmien kanssa.
Lisätietoja:
Tutkijoiden yhteystiedot:
Tutkijatohtori Essi Jouhki, essi.k.jouhki@jyu.fi
Tutkijatohtori Alessandro Ansani, alessandro.a.ansani@jyu.fi, puh. +358504487838
Yliopistonopettaja Miia Huttunen, miia.j.huttunen@jyu.fi, puh. +358504795941
Tutkijatohtori Alexandra Chadwick, alexandra.a.f.chadwick@jyu.fi
Tutkijatohtori Anu Tourunen, anu.j.tourunen@jyu.fi, puh. +358504765257
Tutkijatohtori Hannele Pitkänen, hannele.t.pitkanen@jyu.fi, puh. +358504794637
Apulaisprofessori Martin Hartmann, martin.hartmann@jyu.fi, puh. +358408054311
Yliopistonlehtori Kaisa Vehkalahti, kaisa.r.vehkalahti@jyu.fi, puh. +358504660826
Apulaisprofessori Marjo Siltaoja, marjo.siltaoja@jyu.fi, puh. +358405767841
Apulaisprofessori Ari Kuismin, ari.j.kuismin@jyu.fi, puh. +358504085960
Yliopistonlehtori Mari Honko, mari.h.honko@jyu.fi, puh. +358408053165
Yliopistonlehtori Eija Räikkönen, eija.m.raikkonen@jyu.fi, puh. +358408053013
Professori Kaija Collin, kaija.m.collin@jyu.fi, puh. +358400248058
Apulaisprofessori Tiina Parviainen, tiina.m.parviainen@jyu.fi, puh. +358408053533
Professori Eija Pakarinen, eija.k.pakarinen@jyu.fi, puh. +358408053520
Professori Noona Kiuru, noona.h.kiuru@jyu.fi, puh. +358408054740
Professori Mirja Tarnanen, mirja.tarnanen@jyu.fi, puh. +358408053011
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiReetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote
På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.
Väestönmuutos näkyy jo koulujen arjessa – miltä näyttää oppimisen yhdenvertaisuus ja perusopetuksen tulevaisuus?8.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Kunnat järjestävät 2020-luvulla perusopetusta eriytyvissä väestöllisissä olosuhteissa. Useissa Suomen kunnissa lasten määrä vähenee lähivuosina huomattavasti, kasvukeskuksissa puolestaan kehitystä leimaa monikielisen väestönosan kasvu. Tuore opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama selvitys luo tilannekuvan perusopetuksen järjestämisen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä hyvin erityyppisissä suomalaisissa kunnissa.
Lihavuuden ehkäisy lapsuudessa on keskeistä sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyssä8.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreiden suomalaistutkimusten mukaan runsas reipas ja rasittava liikunta, hyvä fyysinen kunto ja terveellinen ruokavalio tukevat valtimoiden terveyttä lapsuudessa ja nuoruudessa. Erityisesti reipas ja rasittava liikunta sekä lihavuuden ehkäisy ovat avainasemassa sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyssä.
Kirjoitan, koska haluan!5.9.2025 17:50:09 EEST | Tiedote
Suomalaiset nuoret lukevat nykyään kenties enemmän kuin koskaan, mutta lukeminen on sirpaloitunut kännykkäaikakaudella lyhyiden viestien ja tekstien lukemiseen. Vaikka kirjojenkin lukeminen on edelleen yleistä, luettujen kirjojen määrä on laskenut jyrkästi. Erityisesti aktiivilukijoiden määrä on laskenut 15–24-vuotiaiden nuorten joukossa. Herättääksemme osaltamme lukemisintoa julkaisemme valtakunnallisen kirjoituskilpailun 13–16-vuotiaille sekä 17–20-vuotiaille nuorille. Nykytrendin mukaisesti kilpailuraadin parhaiksi valitsemista kirjoituksista julkaistaan kaikille kuunneltavaksi ilmaiset ääniteokset suomalaisessa VoiceBooks-äänikirjasovelluksessa.
Uusi professori tutkii työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin yhteyksiä – “Oppiminen ei ole pelkästään innostavaa, vaan se voi myös kuormittaa”4.9.2025 13:09:28 EEST | Tiedote
Toukokuussa aikuiskasvatuksen professorina aloittanut Kaija Collin on tarkastellut työurallaan aikuisten oppimista monesta näkökulmasta. Työssä tapahtuva jatkuva oppiminen puhututtaa etenkin nykyajan vaativassa ja kovatahtisessa työelämässä, mutta sen yhteyksiä työhyvinvointiin tulisi Collinin mukaan selvittää tarkemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme