Finnboat tog den internationella båtpressen till Skärgårdshavet
I juni fick internationella båtjournalister möjlighet att bekanta sig med den finländska skärgården och de senaste nyheterna från inhemska båttillverkare. Pressevenemanget, som Båtbranschens Centralförbund Finnboat ordnade för 27:e gången, samlade 30 journalister från 11 länder. Nästan 20 finländska båtar fanns tillgängliga för provkörning. Framöver planeras exportfrämjandet inom båtbranschen i allt högre grad att kombineras med ett tydligare turismfokus.

“Exporten är mycket viktig för branschen, och därför har de tiotals artiklar som det här evenemanget genererar stor betydelse. Båtjournalisterna i sin tur uppskattar upplägget eftersom det gör det möjligt att samla material och genomföra tester effektivt. Normalt skulle varje båt behöva testas separat i olika länder och på olika orter”, säger Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.
På Finnboats evenemang fanns följande finländska båtvarumärken representerade: Axopar, Max, Silver, Sargo, Saxdor, Targa, TG, Willy’s, XO, Yamarin och Yamarin Cross. De största båtarna var havsgående resebåtar, medan den minsta var en drygt sex meter lång bowrider.
Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland, och medlemsföretagen i Finnboat har en sammanlagd omsättning på närmare 800 miljoner euro.
Det bästa evenemanget för en erfaren båtjournalist
Evenemanget fick genomgående mycket positiv respons från journalisterna. Jack Hainesproducerade innehåll för den brittiska sajten YachtBuyer tillsammans med kollegan Robert Malpage. Enligt Haines var tillställningen i Nagu det bästa evenemanget för båtjournalister som han upplevt under sin 15 år långa karriär.
“Vi gör fyra till fem grundliga tester för YouTube och skriftliga recensioner för vår webbplats. Tack vare Finnboats evenemang kan vi också jämföra båtar från två till tre varumärken sida vid sida, något vi sällan har möjlighet till annars. Det handlar heller inte bara om att köra runt i en cirkel och återvända till hamnen, utan vi besöker riktiga utflyktsmål i Skärgårdshavet. Det gör att vi kan använda båtarna så som deras ägare skulle göra, och ger oss en mer realistisk bild av hur de fungerar”, säger Haines.
Chiara Riveruzzi är inte bara journalist på italienska tidningen Mondo Barca Market, utan också medlem i juryn för den internationella båttävlingen Best of Boats.
“Allt har varit fantastiskt – båtarna, naturen, skärgårdens utflyktsmål och maten. Vi kommer att rapportera både om evenemanget och om etablerade märken som Targa, Sargo och XO, som fortfarande är relativt okända för den italienska publiken”, säger Riveruzzi.
För Edouard Desgrez, journalist på franska tidningen Moteur Boat, är Finland ett bekant resmål. Däremot var det första gången han besökte Skärgårdshavet.
“Det här är en utmärkt möjlighet att träffa många båttillverkare och samla mycket material på kort tid. Jag är mycket nöjd med hur allt är organiserat, med ett schema som är planerat timme för timme. Vi gör många båttester och videor här som kommer att publiceras under de kommande månaderna”, säger Desgrez.
Goda resultat för finländska båttillverkare
Sargo lät båtjournalisterna testa två modeller utrustade med dubbla utombordare. Det är en avvikelse från den traditionella linjen med dieselinombordare hos den Karlebybaserade tillverkaren. Vd Thomas Sarin har varit nöjd med den synlighet och de kontakter som evenemanget genererat. Till exempel testade Jack Haines flaggskeppsmodellen Sargo 45 Explorer på Finnboat Floating Show för två år sedan. Videon från det testet har nu närmare en miljon visningar.
“Finnboat Floating Show är ett viktigt evenemang där vi visar upp nya modeller och båtnyheter vi har utvecklat. Samtidigt är det ett socialt tillfälle där vi träffar alla journalister och håller kontakten med dem”, säger Sarin.
Saxdor deltog i evenemanget för allra första gången och lyfte särskilt fram sin nyhetsmodell Saxdor 340 GTWA för testkörning. Dessutom erbjöds testning av tillverkarens mest sålda modell, Saxdor 320 GTO.
“Vi hade hört så mycket positivt om evenemanget att vi ville vara med i leken och se det med egna ögon. Det här är ett utmärkt sätt att fortsätta bygga relationer både med den internationella pressen och med Finnboat. Många av journalisterna har en gedigen bakgrund inom båtliv, vilket innebär att vi också får värdefull feedback på våra båtar”, säger försäljningschef Jon Hautamäki.
Samarbetet mellan turism och båtindustri stärks genom forskningsprojekt
I framtiden kan marknadsföringsevenemang som hittills fokuserat på exportindustrins behov kopplas närmare till den finländska turistnäringen. I Nagu inledde båtbyggare ett nytt forskningssamarbete för att hitta nya sätt att göra båtbranschens evenemang ännu mer levande och upplevelserika.
Redan nu får både båtarna och skärgårdens resmål synlighet, men mervärdet kan bli betydligt större om kopplingen mellan båtbranschen och turismen stärks, säger Antti Jylhä, forskningsområdeschef vid yrkeshögskolan Haaga-Helia.
Projektet har nästan 30 medlemsföretag i Finnboat som företagsparter. I startskedet deltar även turismaktörer som Kultaranta Resort och Visit Lahti Lakeland, där ett provkörningsevenemang för mindre båtar planeras till södra Päijänne nästa sommar.
“Dessa turismaktörer blir sannolikt inte de enda, eftersom både det här evenemanget och båtmässan i Nådendal i maj har väckt intresse hos fler att delta”, säger Jylhä.
Jylhä understryker att det rör sig om ett forskningsprojekt, vars resultat kan ligga till grund för exempelvis nya marknadsföringslösningar. Under evenemanget i Nagu samlades internationella journalisters synpunkter in genom intervjuer, och framöver kommer liknande insatser att göras på bland annat underleverantörsmässan MetsTrade i Amsterdam och på den stora båtmässan i Düsseldorf. Där genomförs både intervjuer och kommunikations- och marknadsföringstester i syfte att väcka intresse hos målgruppen.
“Vi gör nu något genuint nytt som inte tidigare har gjorts i Finland, och framöver kommer vi att ha en stark grund för att kunna säga vad som fungerar och vad som inte gör det. Samarbetet rymmer stor potential och många möjligheter”, säger Jylhä.
Nyckelord
Kontakter
Jarkko PajusaloVerkställande Direktör, Båtbranschens Centralförbund Finnboat rfVenealan Keskusliitto Finnboat ry
Tel:+358 40 673 4032jarkko@finnboat.fiAntti JylhäforskningsområdeschefHaaga-Helia Ammattikorkeakoulu
yrkeshögskolan Haaga-Helia
Bilder







Länkar
Andra språk
Följ Finnboat
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Finnboat
Efter en regnig inledning fick båtmässan i Nådendal njuta av soliga dagar28.5.2025 14:44:50 EEST | Pressmeddelande
Den traditionella båtmässan i Nådendal ordnades i helgen för första gången under ledning av Båtbranschens Centralförbund Finnboat. Bryggplatserna var fullbokade och över hundra nya samt ett tjugotal begagnade båtar ställdes ut. Fredagen bjöd på kyligt väder, men redan följande dag lättade molnen och solen spred sin värme över gästhamnen i Nådendal.
Venemessuilla päästiin sateisen perjantain jälkeen nauttimaan Naantalin auringosta28.5.2025 14:44:50 EEST | Tiedote
Perinteikkäät Naantalin Venemessut järjestettiin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa Venealan Keskusliitto Finnboatin luotsaamana. Messuille varatut laiturit olivat täynnä ja esillä oli yli sata uutta venettä sekä parikymmentä käytettyä. Aloituspäivä perjantai oli kolea, mutta sää koheni jo lauantaina ja vierasvenesatamassa päästiin nauttimaan Naantalin auringosta.
Pauli Aalto-Setälä får Skärgårdshavspriset 202523.5.2025 16:35:36 EEST | Pressmeddelande
Skärgårdshavspriset 2025 har tilldelats riksdagsledamoten Pauli Aalto-Setälä. Priset delades ut på fredagen under invigningen av Nådendals Båtmässa.
Saaristomeripalkinto Pauli Aalto-Setälälle23.5.2025 16:35:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 Saaristomeripalkinto on myönnetty kansanedustaja Pauli Aalto-Setälälle. Palkinto jaettiin perjantaina Naantalin Venemessujen avajaisissa.
Nådendals båtmässa får en livlig start – trots att den kyliga våren dämpar båtbranschen23.5.2025 12:30:00 EEST | Pressmeddelande
Den svala våren och osäkerheten i världshandeln påverkar även den inhemska båtmarknaden. Trots det ser branschen positivt på framtiden. Säsongens första stora båtevenemang i Skärgårdshavet – Nådendals båtmässa – får en bra start på fredagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum