Tuloveron kevennys odotettu piristysruiske talouteen
Erikoiskaupan liitto pitää hallituksen päätöstä keventää tuloverotusta tarpeellisena toimena talouskasvun vauhdittamiseen.
Erikoiskaupan liitto peräänkuulutti suomalaisten ostovoimaa ja kuluttajien luottamusta vahvistavia toimia puoliväliriihen alla. Hallituksen päätös nostaa työtulovähennystä keventää erityisesti keskituloisten verotaakkaa ja vahvistaa ostovoimaa. Tuloverotuksen kevennyksellä ja marginaaliverojen rajaamisella parannetaan työnteon kannustimia, mikä omalta osaltaan vahvistaa talouskasvua.
Hallituksen kasvua vahvistavat toimet ovat tarpeellisia yksityisen kulutuskysynnän vauhdittamiseen, arvioi Erikoiskaupan liiton yhteiskuntasuhdejohtaja Markus Kalmi.
”Tuloverotuksen keventyminen vahvistaa kuluttajien ostovoimaa ja se vaikuttaa positiivisesti erityisesti erikoiskaupassa. Tuloveron osalta odotimme hallitukselta myös kotitalousvähennyksen korotusta. Se olisi vauhdittanut yksityisiä remonttihankkeita ja helpottanut rakennusalan heikkoa työllisyystilannetta”, Kalmi toteaa puoliväliriihen veroratkaisuista.
Erikoiskaupan liitto pitää niin ikään yhteisöveron laskua tervetulleena toimena, joka vahvistaa yritysten kasvumahdollisuuksia pidemmällä aikavälillä.
Julkisen talouden heikko tila huolettaa kuluttajia
Kuluttajien luottamus omaan ja koko maan talouteen on pysynyt heikolla tasolla jo useamman vuoden. Erityisesti suomalaisia huolestuttaa julkisen talouden heikko tilanne. Hallituksen tavoitteet talouskasvun vauhdittamiseen yhdistettynä tiukkaan talouskuriin ovat tärkeitä tässä tilanteessa.
Heikolla tasolla oleva kuluttajien luottamus näkyy selvästi erikoiskaupan eri toimialoilla.
”Epävarmojen tulevaisuusnäkymien aikana ihmiset lykkäävät kalliimpia hankintoja tulevaisuuteen. Asuntokauppojen ja remonttien määrän vähentyminen näkyvät niin ikään selvästi erikoiskaupoissa muun muassa rautakaupan ja kodintekniikkakaupan puolella”, toteaa Kalmi.
Yhteyshenkilöt
Markus Kalmi, yhteiskuntasuhdejohtaja
+358 50 5551 157, markus.kalmi@etu.fi
Tietoja julkaisijasta
Erikoiskaupan liitto Etu auttaa erikoiskaupan toimijoita menestymään niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Vuonna 1920 perustettu Erikoiskaupan liitto edustaa 13 kaupan ja terveyden toimialaa. Liiton jäsenyhdistyksiin kuuluu yli 900 yritystä, jotka työllistävät yli 40 000 työntekijää. www.etu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Erikoiskaupan liitto Etu ry
ETU Terveysalat: Trendikartta kartoittaa terveydenhuollon tulevaisuuden suuntia19.8.2025 11:32:35 EEST | Tiedote
ETU Terveysalat on julkaissut trendikartan, joka kokoaa yhteen terveydenhuollon keskeisiä ilmiöitä ja auttaa yrityksiä, päättäjiä ja asiantuntijoita näkemään, mitä on jo käynnissä, mitä on nousemassa – ja mitä kannattaa seurata tarkasti.
Erikoiskaupan liikevaihto kääntyi laskuun – kuluttajien luottamus edelleen heikolla tasolla13.8.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Erikoiskaupan liiton tilastopalvelu ennustaa erikoiskauppojen liikevaihdon kasvavan loppuvuoden aikana. Toukokuu kääntyi miinukselle usean positiivisen kuukauden jälkeen.
Erikoiskauppa nousussa – varovainen toiveikkuus palaa pitkän laskun jälkeen26.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Erikoiskaupan kentällä on näkyvillä piristymisen merkkejä pitkään jatkuneen epävarmuuden jälkeen. Vuoden 2025 ensimmäinen neljännes toi kasvulukuja useille erikoiskaupan toimialoille. Erikoiskaupan liiton tilastopalvelu ennakoi liikevaihdon kasvua koko vuodelle, joskin nousu jäänee maltilliseksi, vajaaseen prosenttiin.
Erikoiskauppojen liikevaihto jatkaa kasvu-uralla – Hallituksen päätöksillä kaksijakoisia vaikutuksia erikoiskaupalle14.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Erikoiskaupan liiton tilastopalvelu ennustaa erikoiskauppojen liikevaihdon kasvavan koko vuoden 2025 aikana. Hallituksen veropäätökset puoliväliriihessä vahvistavat suomalaisten ostovoimaa, mutta joukossa oli myös kysyntää heikentäviä päätöksiä.
Verkkokauppa kiri alkuvuonna – myynti Yhdysvaltoihin on pudonnut12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kotimaassa toimiva verkkokauppa kasvoi alkuvuodesta koko vähittäiskaupan myyntiä nopeammin. Koko vuoden odotukset pysyvät silti vielä varovaisina. Suomalaisten suurin kohdemarkkina Amazonin kautta myytäessä on Yhdysvallat, ja sinne suuntautuva myynti putosi lähes 30 prosenttia. Eniten Amazonin kautta Suomesta ulkomaille myydään kosmetiikkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme