Keski-Suomen hyvinvointialue

Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttö kasvussa – asiakkaat tyytyväisiä nopeaan ja asiantuntevaan palveluun

Jaa

Keski-Suomen hyvinvointialue tarjoaa sosiaali- ja terveyspalveluita yhä laajemmin myös verkossa. Digipalvelut helpottavat asiointia erityisesti kiireettömissä tilanteissa. Sairaanhoitajat palvelevat chatissa myös iltaisin ja viikonloppuisin.  

Digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut tavoittavat yhä useampia keskisuomalaisia – käyttö kasvanut alkuvuonna 36 prosenttia 

Tammi–huhtikuun 2025 aikana digitaalisten kontaktien määrä sosiaali- ja terveyspalveluissa kasvoi noin 36 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Uuden digitaalisen asiointialustan on ottanut käyttöönsä alkuvuoden 2025 aikana yli 32 000 keskisuomalaista.  Vuonna 2024 digitaalisissa palveluissamme asioi 45 588 eri asiakasta. Suurin digitalisten palveluiden käyttäjäryhmä on työikäiset aikuiset, mutta myös ikääntyneiden käyttäjäryhmä on ilahduttavasti kasvanut.  

  • Asiakasmäärän kasvu digitaalisten palveluiden käyttäjänä kertoo siitä, että digitaaliset palvelumme tavoittavat asiakkaita yhä paremmin ja asiakkaat ovat antaneet niiden käytöstä myönteistä palautetta, kertoo digitaalisten sosiaali- ja terveyskeskuspalveluiden palvelupäällikkö Sari Nurmivaara. 

Verkkopalveluiden kautta tarjotaan samoja palveluja, joita asiakas saa normaalisti esimerkiksi puhelimessa tai vastaanotolla. Lisäksi videovastaanotoilla voidaan hoitaa asiakkaan vaivoja ja asioita, mikäli vaiva ei vaadi fyysistä tutkimista.  Verkossa asiakkaita palvelee moniammatillinen tiimi, johon kuuluu muun muassa sairaanhoitajia, lääkäreitä, fysioterapeutteja, suun terveydenhuollon ja seksuaaliterveyden asiantuntijoita, sosiaaliohjaajia ja mielenterveyden ammattilaisia.  

Digitaalisista palveluista saatu palaute on ollut pääosin erinomaista tai kiitettävää 

Tämän vuoden ensimmäisten neljän kuukauden aikana digitaalista palveluista on antanut palautetta liki 5 400 asiakasta. Pääsääntöisesti asiakaspalaute on ollut hyvää. Yli 80 prosenttia palautteen antajista on kokenut palvelun erinomaiseksi tai kiitettäväksi.  

  • Kiitosta saadaan erityisesti palvelun nopeudesta, ammattilaisten asiantuntemuksesta sekä hyvästä asiakaskohtaamisesta. Meille on tärkeää, että myös digitaalisessa ympäristössä on hyviä ja laadukkaita asiakaskohtaamisia, jossa asiakas tulee aidosti kuuluksi ja autetuksi, Sari Nurmivaara toteaa.  

Kehitettävää palautteiden perusteella löytyy reaaliaikaisten ruuhkatilanteiden hallinnasta eli tilanteissa, joissa ammattilaiset eivät ennätä vastaamaan palveluun niin nopeasti kuin asiakkaat odottavat.  Myös palveluiden löydettävyydessä on ollut osalla asiakkaistamme haasteita.  

  • Palautetta digipalveluista kannattaa aina antaa, jotta me pystymme koko ajan kehittämään palvelua, Sari Nurmivaara kannustaa käyttäjiä. 

Digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja voi hyödyntää eri tavoin 

Digipalveluihin voi hakeutua hyvaks.fi verkkosivujen kautta. Digitaalisen asiointimahdollisuuden voi valita jo verkkosivujen ensimmäiseltä sivulta.   

  • Mobiilikaupasta ilmaiseksi ladattavan mobiilisovelluksen kautta asiointi on usein vielä sujuvampaa kuin verkkosivujen kautta asiointi, Sari Nurmivaara kertoo.  

Digitaalisissa palveluissa asiakkaat voivat hoitaa asioitaan reaaliaikaisesti chatin ja videon välityksellä, jolloin sekä asiakas että ammattilainen ovat samanaikaisesti keskustelussa tai vastaanotolla läsnä.  Asiakas voi ottaa yhteyttä ammattilaiseen myös kiireettömissä asioissa niin sanottujen kiireettömien digikanavien kautta, jolloin asia hoidetaan 1–5 arkipäivän kuluessa.   

  • Monissa asiakkaita askarruttavissa kysymyksissä hoitoa voidaan edistää hyödyntämällä muiden ammattilaisten konsultaatiota. Tyypillinen esimerkki tästä on se, että hoitajavastaanotolla oleva hoitaja konsultoi lääkäriä potilaan tutkimustuloksista tai tarvittavista tutkimuksista, lääkityksestä tai pyytää lääkäriltä arvion hoidon kiireellisyyteen, toteaa Sari Nurmivaara. 

Sari Nurmivaara haluaa muistuttaa muutamista tärkeistä asioista, jotka on hyvä muistaa, kun asioi digitaalisissa palveluissa, joko nimettömänä tai tunnistautuneena.  

  • Olipa asiakas chat-palvelussa nimettömänä tai vahvasti tunnistautuneena, keskustelusta ei kannata poistua ennen ammattilaisen vastausta. Mikäli yhteys katkaistaan ”Poistu keskustelusta” -painikkeen kautta, keskustelu häviää, eikä sitä voida enää myöhemmin jatkaa. Jos olet kirjautunut palveluun tunnistautuneena, etkä voi jäädä odottamaan ammattilaisen vastausta, sinun kannattaa kirjautua ulos palvelusta. Tämä mahdollistaa sen, että kun ammattilaisella on mahdollista liittyä keskusteluun, saat siitä tekstiviestin. Kun käytössä on hyvinvointialueen mobiilisovellus, saa asiakas uudesta viestistä myös push-ilmoituksen tai ilmoituksen lukitusnäyttöönsä. 

Tutustu palveluun ja lataa ilmainen mobiilisovellus 

Tutustu ja asioi osoitteessa hyvaks.fi/asioi-verkossa tai lataa maksuton mobiilisovellus sovelluskaupastasi nimellä Keski-Suomen hyvinvointialue tai OmaHyvaks. 

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja: Sari Nurmivaara, palvelupäällikkö, digitaaliset sosiaali- ja terveyspalvelut, p. 050 473 1118, sari.nurmivaara@hyvaks.fi

Viestinnän yhteyshenkilö: Tuija Melville, p. 040 779 7071, tuija.melville@hyvaks.fi

Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.  
  
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea. 

Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.  

Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi

Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.

Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue

#hyvaks #hyväarkikaikille

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue

Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote20.6.2025 16:14:27 EEST | Tiedote

Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 20.6.2024 Rakennuspalo keskisuuri, Pupuhuhdantie, Jyväskylä Pelastuslaitos hälytettiin keskisuureen rakennuspaloon Jyväskylän Pupuhuhtaan. Ilmoituksen mukaan kerrostalon saunan kiukaan alla palaa. Pelastuslaitoksen ensimmäisen yksikön saavuttua kohteeseen, todettiin sähkökiukaan vikaantuneen ja varsinaista paloa kohteessa ei ollut. Pelastuslaitos teki kiukaan virrattomaksi, poistamalla sulakkeen. Lisätietoja: päivystävältä palomestarilta puh. 0500 542 112

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye