Nettihaut paljastavat: sauna, järvet ja yötön yö kiinnostavat kesämatkailijoita
Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.

Ulkomaiset matkailijat hakevat tietoa Suomen kesästä jo aikaisin keväällä, samoihin aikoihin, kun ensimmäiset kesälomamatkat varataan, keskimäärin noin kaksi ja puoli kuukautta ennen matkaa. Kesää kohden kasvavat ulkomaisten matkailijoiden tekemät Suomeen kohdistuvat hakukonehaut muun muassa järvistä, museoista sekä keskiyön auringosta. Koko vuoden 2024 suosituin hakusana oli edellisen vuoden tapaan sauna.
– Olemme tottuneet pitämään luontoa Suomen ylivoimaisena vetovoimatekijänä. Matkailijoiden kiinnostuksen kohteet ovat kuitenkin yhä monipuolisempia. Kesämatkailijoita kiinnostaa hakudatan mukaan luontoelämysten lisäksi suomalainen elämäntapa, kulttuuri, ulkoilmassa tehtävät fyysiset aktiviteetit ja ruokakulttuuri. Hakusuosikkien kärjessä näkyvät myös kaupungit, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Kesäisistä ulkoilma-aktiviteeteistä suosituimpia ovat kalastus, vaellus ja maastopyöräily. Aktiivisemmin Suomen kesään liittyviä aiheita tehtiin Amerikasta, Japanista, Saksasta, Iso-Britanniasta, Italiasta, Ranskasta ja Espanjasta. Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja.
Kesämatkailussa on tilaa kasvulle
Matkailumaana kesäinen Suomi on vielä melko tuntematon mutta meillä on useita valttikortteja kuten järvet ja keskiyön aurinko. Suomella on paljon potentiaalia kasvattaa tunnettuutta ja houkuttelevuutta matkailumaana erityisesti kesäkaudella, jolloin uusia aitoja elämyksiä etsivät, ruuhkattomuutta ja laadukasta matkailua arvostavat matkailijat suuntaavat pohjoismaihin. Suomen kannattaa tavoitella suurempaa markkinaosuutta kesäkauden kasvavasta liiketoiminnasta eikä tyytyä nykyiseen alle kymmenen prosentin markkinaosuuteen kaikista ulkomaisten matkailijoiden yöpymisistä Pohjoismaissa.
– Suomi on unelmakohde missä ihmisen kokoiset kaupungit tarjoavat matkailijoille kokemuksia paikallisesta kulttuurista ja elämäntavasta lähellä luontoa. Helppo ja vaivaton pääsy kaupungista lähiluontoon ja maaseudulle on Suomen suurimpia myyntivaltteja, Wakonen jatkaa.
Ulkomaiset matkailijat tekivät viime kesän huippusesonkina kesä-elokuun aikana Suomeen 1,5 miljoonaa. Rahaa erilaisiin palveluihin he käyttivät yhteensä hieman yli rahaa miljardi euroa. Eniten lomamatkailijoita saapui viime kesänä Ruotsista, Virosta, Saksasta, Yhdysvalloista sekä Iso-Britanniasta. Lisäksi heitä saapui Ranskasta, Italiasta ja Espanjasta.
Vuoden 2024 top 5 hakuaihetta
Hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana
- Saunat 694 000
- Hotellit 521 000
- Joulupukki 495 000
- Revontulet 442 000
- Kaupungit 430 000
Kesää kohden kasvavien hakukonehakujen top 5
Hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana
- Järvet 118 000
- Museot 93 000
- Keskiyön aurinko 63 000
- Fyysiset aktiviteetit (kalastus, vaellus, maastopyöräily yhteensä) 137 000
- Kansallispuistot 38 000
Talvea kohden kasvavien hakukonehakujen top 5
Hakuja yhteensä vuoden 2024 aikana
- Joulupukki 495 000
- Revontulet 442 000
- Murtomaahiihto 234 000
- Porot 75 000
- Saamelainen kulttuuri 69 000
Tiedot perustuvat Visit Finlandin tilaamaan Digital Demand tutkimukseen, jossa seurataan matkailuaiheisia hakukonehakuja sekä Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamaan Matkailijamittari kuukausitutkimukseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiVisit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Kansainvälisten osaajien rekrytointi polarisoitunut27.10.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Business Finlandin tuore tutkimus osoittaa, että kansainvälisiä osaajia palkkaavat teknologiateollisuuden yritykset kasvavat muita nopeammin. Hyödyt kuitenkin kasautuvat yhä harvemmille yrityksille, sillä rekrytointi on polarisoitunut: osa yrityksistä lisää kansainvälisten osaajien palkkaamista, kun taas monessa rekrytointi on vähentynyt ja suomen kielen asema pääasiallisena työkielenä on vahvistunut.
Mediakutsu: Talent Boost Summit 2025 - Kansainväliset osaajat Suomen kasvun avaimena24.10.2025 10:23:11 EEST | Kutsu
Miten Suomi pärjää globaalissa osaajakilpailussa? Miten yritykset, kaupungit ja valtiolliset toimivat kehittävät osaajien veto- ja pitovoimaisuuttaan yhdessä – ja mitä voimme oppia kansainvälisistä esimerkeistä?
Finnish Healthcare Companies Deliver Stability Amid U.S. Uncertainty13.10.2025 07:58:00 EEST | Press release
The United States remains the largest and most attractive export market for Finland´s health technology sector, says Tarja Enala from Business Finland. Although US policy is currently in a state of flux, Finnish companies continue to strengthen their presence there. Cooperation with major players such as the Mayo Clinic — ranked as the best hospital in the world—demonstrates the confidence and long-term commitment of Finnish firms to the U.S. market.
Finländska företag inom hälsosektorn räds inte den ombytliga situationen i USA13.10.2025 07:58:00 EEST | Pressmeddelande
USA är det största och mest populära exportmålet för företag inom hälsoteknologibranschen, säger Tarja Enala från Business Finland. Även om USA:s politiska linje nu förändras snabbt anses samarbete med stora aktörer, såsom Mayo Clinic som har utsetts till världens bästa sjukhus, vara värt att eftersträva.
Suomalaiset terveysalan yritykset eivät pelkää USA:n poukkoilevaa tilannetta13.10.2025 07:58:00 EEST | Tiedote
Yhdysvallat on suurin ja suosituin vientikohde terveysteknologia-alan yrityksille, sanoo Tarja Enala Business Finlandista. Vaikka Yhdysvaltain poliittinen linja vaihtelee nyt nopeasti, yhteistyö isojen toimijoiden kuten maailman parhaaksi sairaalaksi valitun Mayo Clinicin kanssa nähdään tavoittelemisen arvoiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme