Suomen matkailualan liitto ry- SMAL

Vaatimus palvelumaksujen palauttamisesta kuljetuspalvelun peruuntuessa vaarantaa matkatoimistojen toiminnan

Jaa

Eurooppalaisia matkatoimistoja ja matkanjärjestäjiä edustava ECTAA on pettynyt ja huolissaan Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan tuoreesta äänestystuloksesta liittyen kahteen matkustajien oikeuksia koskevaan asetusehdotukseen. Parlamentin liikennevaliokunta katsoo, että kuljetuspalvelun, kuten lennon, peruuntumistilanteessa matkustajalla on lipun hinnan palautuksen ohella oikeus saada takaisin myös lipun varaamistoiminnoista matkatoimistolle maksamansa palvelumaksu. Tämä linjaus on merkittävä uhka matkatoimistojen toimintaedellytyksille, onhan peräti 98 % eurooppalaisista matkatoimistoista mikro- tai pk-yrityksiä.

Tämän päivän matkailumaailmassa matkapalveluita välittävät yritykset, kuten matkatoimistot, saavat enimmilläänkin vain olemattomia myyntipalkkioita lento- ja muilta kuljetusyhtiöiltä. Tämän vuoksi matkatoimistojen ansaintalogiikan ja palvelutarjonnan perustana ovat viimeisten parinkymmenen vuoden ajan olleet asiakkailta perittävät palvelumaksut. Nämä maksut kattavat liikenneyhtiöiden puolesta matkatoimiston asiakkaalle tarjoamat palvelut eri matka- ja reittivaihtoehtojen tarjoamisesta varausten tekemiseen ja varausprosessin hallinnointiin. Matkatoimistot tarjoavat myös arvokasta asiantuntemusta, neuvontaa ja tukea matkan koko suunnittelun ja varaamisen ajan. Matkatoimistot auttavat asiakkaitaan matkan muutos- ja peruutustilanteissa sekä kuljetuspalvelun peruutukseen liittyvien hinnanpalautusten kanssa. Matkatoimisto tarjoaa asiakkaalle kaikki nämä palvelut itsenäisesti ja irrallisena varsinaisesta kuljetuspalvelusta. Näin ollen matkatoimisto on oikeutettu korvaukseen tehdystä työstä riippumatta siitä, toteutuuko vai perutaanko varattu kuljetuspalvelu.

Lisäksi on huomattava, että matkatoimistolla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa varsinaisen kuljetuspalvelun toteutukseen, eikä sen tulisi kärsiä taloudellisia menetyksiä, jos kuljetusyhtiöt eivät täytä omia sopimusvelvoitteitaan.

On kohtuutonta vaatia kuljetuspalvelun välittäjänä toimivaa matkatoimistoa palauttamaan asiakkaalle palvelumaksunsa, kun matkatoimisto on sopimuksen mukaisesti tehnyt työnsä. Matkatoimiston tekemä työ on erillinen kuljetuspalvelusta. Velvollisuus palauttaa omasta työstä tehty palkka silloin, kun kuljetusyhtiö ei pysty suorittamaan omaa palveluaan, rankaisisi matkatoimistoja täysin epäoikeudenmukaisesti ja tilanteessa, johon ne eivät voi mitenkään vaikuttaa, toteaa ECTAAn varapuheenjohtaja Heli Mäki-Fränti.

ECTAA pyytää parlamentin liikennevaliokuntaa harkitsemaan uudelleen kantaansa ja varmistamaan, että matkatoimiston ei tarvitse palauttaa palvelumaksua silloin, kun se on täyttänyt sopimusvelvoitteensa asiakkaalle. Oikeudenmukainen korvaus suoritetuista palveluista ja työstä on välttämätöntä terveen ja kilpailukykyisen matkailumarkkinan ylläpitämiseksi Euroopassa.

Taustaa:

Euroopan komissio on ehdottanut kahta lainsäädäntöaloitetta matkustajien oikeuksien parantamiseksi. Toinen niistä vahvistaa nykyisten matkustajan oikeuksien täytäntöönpanoa kaikissa liikennemuodoissa ja toinen luo uusia oikeuksia useita liikenteenharjoittajia koskeville multimodaalisille matkoille. Näiden ehdotusten tavoitteena on muun muassa selkeyttää ja virtaviivaistaa peruuntuneen kuljetuksen hinnan palautusprosessia, erityisesti kun liput on ostettu välittäjän kautta, sekä vahvistaa selkeät menettelyt ja määräajat välittäjän kautta matkustajille maksetuille hinnanpalautuksille. Euroopan parlamentin liikennevaliokunta on kannassaan mennyt komission ehdotuksia pidemmälle ja ehdottanut, että matkustajilla olisi oikeus saada lipun hinta kokonaisuudessaan takaisin – mukaan lukien välittäjän/matkatoimiston veloittama välityspalkkio – kun kuljetuspalvelu peruutetaan. Tämä kanta herättää huolta matkatoimistoissa, koska asetus velvoittaisi ne palauttamaan tehdystä työstä ja asiakkaalle tarjotuista palveluista veloitetut palvelumaksut. Tämä siis siitäkin huolimatta, että matkatoimistoille ei ole mahdollisuutta vaikuttaa itse kuljetuspalveluun ja sen mahdolliseen peruuntumiseen.

ECTAA on 36 kansallisen matkatoimisto- ja matkanjärjestäjäliiton kattojärjestö, joka edusta noin 80 000 eurooppalaista alan yritystä. SMAL on ollut ECTAAn täysjäsen vuodesta 1995 alkaen, jolloin Suomi liittyi Euroopan unioniin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen matkailualan liitto ry- SMAL

Matkailuala huolissaan jatkuvien työtaistelutoimien vaikutuksista kesän sesonkiin – Ala kiittää lentäjien kiistan ratkeamista18.6.2025 12:39:33 EEST | Tiedote

Vuoden vilkkain matkailusesonki on käynnistymässä, mutta lentoliikenteen palveluihin liittyvien lakkojen jatkuminen tuo suurta epävarmuutta niin matkustajien kuin matkailuyritysten suunnitelmiin. Viime syksystä lähtien lentoliikenteeseen vaikuttaneet työtaistelutoimet ovat aiheuttaneet runsaasti ylimääräistä työtä myös matkatoimistoille ja matkanjärjestäjille. Lentäjien kiistan ratkeaminen oli helpotus koko suomalaiselle matkailualalle. Ratkaisukeskeistä otetta peräänkuulutetaan myös IAU:n ja Paltan edelleen käynnissä oleviin neuvotteluihin.

Lentoliikennettä riivaavat lakot horjuttavat suomalaista matkailualaa6.6.2025 13:35:38 EEST | Tiedote

Viime syksystä lähtien lentoliikennettä kurittaneet lakot alkavat tuntua yhä konkreettisemmin ja laajemmin suomalaisen matkailutoimialan yrityksissä. Epävarmuus syö sekä yritysten että matkustajien luottamusta matkojen toteutumiseen. Lakot koettelevat kansallisen lentoyhtiömme Finnairin taloutta ja mainetta, mutta lakoilla on dramaattisia vaikutuksia myös muihin matkailuyrityksiin. Lakot ajavat erityisesti matkatoimistot ja matkanjärjestäjät ahtaalle, kun matkojen peruutuksiin ja aikataulumuutoksiin liittyvä kuluttajansuoja velvoittaa yritykset monissa tilanteissa maksamaan asiakkaille hinnanalennuksia tai jopa palauttamaan peruuntuneen matkapaketin koko hinnan.

Finnish Travel Gala jakaa vuotuiset matkailualan palkinnot – ehdokkaiden asettaminen käynnissä2.6.2025 13:45:06 EEST | Tiedote

Jo seitsemättä kertaa järjestettävässä suomalaisen matkailualan omassa gaalassa palkitaan mm. Vuoden matkanjärjestäjä, Vuoden kuljetusyhtiö, Vuoden majoitusliike ja Vuoden ulkomainen sekä kotimainen matkailukohde tai nähtävyys. Messukeskuksen Siivessä 31.10.2025 järjestettävän, Sami Kurosen juontaman palkintogaalan ehdokkaisiin pääsevät vaikuttamaan nyt niin suuri yleisö kuin matkailualan ammattilaiset.

Vuoden matkailualue Suomessa jälleen valittu16.1.2025 16:45:00 EET | Tiedote

Suomen matkailualan liitto SMAL ry, SUOMA ry, Visit Finland sekä Visitory Oy ovat vertailleet eri kuntia, seutukuntia sekä maakuntia keskenään seitsemättä kertaa vuonna 2024. Alueet on laitettu paremmuusjärjestykseen seuraavien kriteerien perusteella: Rekisteröityihin majoitusliikkeisiin saapuneiden vieraiden määrän kehitys Matkailijoiden viipymän kehitys Lomamatkailijoiden yöpymisten määrän tasainen jakautuminen eri kuukausille (sesonkivaihteluiden vähäisyys) Majoitusmyynti asukasta kohden. Kilpailussa painotetaan matkailijamäärän kasvun lisäksi sesongin tasaisuutta sekä viipymän pidentymistä, jotka ovat olennaisia mittareita kestävän kehityksen näkökulmasta. Kestävä kehitys onkin noussut yhdeksi tärkeimmäksi trendiksi matkailualalla ja sen merkitystä matkailualueiden menestymisessä korostetaan yhä enemmän. Näin ollen voittaja-alueet eivät ole ainoastaan kyenneet kasvattamaan matkailuvolyymia alueellaan, vaan myös pidentämään matkailijoiden viipymää sekä rakentamaan vetovoimaisia matk

Matkailugaala nosti esiin alan arvostetuimmat toimijat ja kohteet1.11.2024 23:00:00 EET | Uutinen

Suomalainen matkailuala kansainvälisine vieraineen kokoontui perjantaina 1.11. palkitsemaan suuren yleisön ja matkailuammattilaisten valitsemia matkailuyrityksiä, -toimijoita ja kohteita. Kuudetta kertaa järjestetty Finnish Travel Gala kokosi yhteen ennätykselliset 440 matkailualan ammattilaista, heidän yhteistyökumppaneitaan ja muita toimialan sidosryhmiä. Juhlailta huipentui kahdentoista eri palkintokategorian voittajien julkistamiseen. Palkintokategorioiden voittajat määräytyivät NPS-suosittelumittarin (Net promoter score) perusteella, eli pohjautuen suuren yleisön ja matkailuammattilaisten antamiin vastauksiin ’Kuinka todennäköisesti suosittelisit ehdokasta ystävällesi tai kollegallesi?’. Voittaja kussakin kategoriassa oli korkeimman tuloksen saanut ehdokas. Kolme palkintokategorioista oli suunnattu ainoastaan matkailualan ammattilaisille, yrityksissä matkahallinnosta vastaaville henkilöille ja muuten työssään matkailualan yritysten kanssa tekemisissä oleville. Äänestäjiä heinä-elo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye