Marketing Finland ry

SUOMI TEKI HISTORIAA: Ennätyksellinen palkintosaalis Cannes Lions 2025 -kilpailusta

Jaa

Suomalaiset loistivat tänä kesänä Cannes Lionsin kirkkaimmissa valokeiloissa. Suomelle kertyi vuoden 2025 kilpailusta historiallinen 13 leijonan palkintosaalis, johon mahtui mukaan niin kulta-, hopea- ja pronssileijonia kuin myös yksi kilpailun kirkkaimmista palkinnoista: Grand Prix.

Cannes Lions 2025, Getty Images
Cannes Lions 2025, Getty Images

Luovuuden suurimmalta kansainväliseltä näyttämöltä leijonia kotiuttivat Supercell, Nord DDB Helsinki, Nordea, Bob the Robot, ToinenPHD, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja suomalainen elokuvaohjaaja Nalle Sjöblad.

Leijonia napattiin Design-, PR-, Media- ja Entertainment-sarjoista. 

Vuosittain Cannes Lions International Festival of Creativity sukeltaa luovuuden ytimeen ja kokoaa maailmanlaajuisesti markkinoinnin ja viestinnän suunnannäyttäjät Ranskan Cannesiin juhlistamaan luovaa huippuosaamista sen kaikissa muodoissa.

Cannes Lions -festivaali järjestettiin tänä vuonna juhannusviikolla 16.–20.6.2025.  

Marketing Finland on Suomen Cannes Lions -edustaja

Suomen virallisena Cannes Lions -edustajana toimiva Marketing Finland on sekä innoissaan että erittäin ylpeä suomalaisten historiallisesta menestyksestä Cannesissa.

"Ensimmäisen kerran historiassa Suomi meni Ruotsin ja muiden pohjoismaiden ohi leijonien määrässä, mikä on todiste suomalaisten luovien toimistojen kovasta tasosta ja kansainvälisestä kilpailukyvystä," sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki

Suomalaisten ennätyksellinen palkintosaalis Cannes Lionsissa on konkreettinen tunnustus sekä merkittävä osoitus suomalaisen luovan osaamisen korkeasta tasosta kansainvälisilläkin mittareilla.

Suomalaiset luovan alan tekijät ovat jälleen kirjoittaneet uuden sivun suomalaiseen markkinointi- ja viestintähistoriaan.  

Suomalaisten ennätyksellinen 13 leijonan saalis konkretisoituu seuraavasti: 

Supercell, Haaland Payback Time

Grand Prix  

  • Entertainment Lions for Sport/Partnerships/Partnerships with Sports Talent (DAVID, New York)

2 x Kulta  

  • PR/Social Engagement & Influencer Marketing/ Innovative Use of Influencers/Creators (DAVID, New York & The Romans)

  • Entertainment/CommunityAudience Engagement/Distribution Strategy (DAVID, New York)

2 x Hopea 

  • Entertainment for Sport/Sport-Led Brand Experience/Esports & Gaming (DAVID, New York)

  • Brand Experience & Activation/Media/Entertainment (DAVID, New York)

2 x Pronssi  

  • Direct/Data & Technology/ Gaming  (DAVID, New York)

  • Entertainment Lions for Gaming/Partnerships/Partnerships with Gaming Talent (DAVID, New York)

Supercell: SQUAD UP! 

1 x Pronssi: Film/Culture & Context/Use of Humour (Uncommon Creative Studio, UK)

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu: TikTok University 

 1 x Pronssi: Media/ Insights & Media Strategy/ Use of Branded Content Created for Digital or Social (Bob The Robot, ToinenPHD)

Nordea: The Parental Leave Mortgage 

1 x Kulta: PR/Consumer Services/Business to Business/ 

1 x Hopea: PR/Culture & Context/Single-Market Campaign 

1 x Pronssi: Brand Experience & Activation/Retail Experience & Activation/Customer Acquisition & Retention 

(Nord DDB Helsinki / Nord DDB Stockholm / Nord DDB Copenhagen)

Nalle Sjöbladin ohjaus: With love, Italy

1 x Pronssi: Film Craft/Production/Script (Nestle ja Ogilvy New York)

Nuoret osaajat Cannes Lionsin valokeilassa 

Cannes Lions tarjoaa myös markkinoinnin ja viestinnän alan alle 30-vuotiaille nuorille huipputekijöille ainutlaatuisen mahdollisuuden haastaa omaa luovuuttaan kansainvälisessä Young Lions -kilpailussa.

Kansainvälisestä tunnustuksesta Cannesissa kilpaili tänä vuonna yli 450 nuorta luovaa 67 eri maasta, joiden joukossa oli myös viisi kahden hengen huipputiimiä Suomesta.  

Suomesta osallistuu myös vuosittain yksi opiskelija Roger Hatchuel Student Academyyn, joka tuo ainutlaatuisen kuusipäiväisen oppimiskokemuksen kolmellekymmenelle opiskelijalle 30 eri maasta.

Viikon aikana opiskelijat pääsevät oppimaan ja verkostoitumaan alan huippujen kanssa sekä toteuttamaan todellisen asiakastyön pienissä tiimeissä.

Suomen opiskeliedustaksi tänä vuonna valikoitui Jaani Piirainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Jaanin tiimin asiakastyö palkittiin viikon päätteeksi Academyn parhaana.   

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat.

Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.

Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi sekä verkostojen rakentaminen.

Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Effie Awards Finland ja  Finnish Comms Awards. Marketing Finland on Suomen edustaja Cannes Lions ja Young Lions Finland -kilpailuissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry

Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon13.2.2025 22:04:00 EET | Tiedote

Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye