Yrityskaupat jälleen piristymässä, mutta Trumpiin liittyvä epävarmuus pysäyttää osan kaupoista
Yrityskauppojen ammattilaiset etsivät nyt ostokohteita selvästi aktiivisemmin kuin vielä viime vuonna, kertoo Eversheds Asianajotoimisto Oy:n kyselytutkimus. Asiantuntija pitää todennäköisenä, että presidentti Donald Trumpiin liittyvä epävarmuus jäädyttää osan kaupoista, jotka liittyvät USA:n markkinoilla toimiviin yrityksiin.

Eversheds Asianajotoimisto Oy:n tänä keväänä tekemän kyselytutkimuksen (ks. liite) mukaan peräti 80 prosenttia ammattimaisista yritysostajista aikoo ostaa tai myydä yrityksen 12 kuukauden kuluessa. Muutos on selkeä, sillä vielä viime vuonna vastaava luku oli 70 prosenttia.
Kiinnostus on siis korkealla, mutta samaan aikaan peräti 72 prosenttia vastaajista kokee, että talouden epävarmuus on merkittävin yrityskauppojen toteutumisen este. Yrityskaupan asiantuntija, Evershedsin M&A Director Henri Falck näkee muutoksen varovaisuutena:
“Kaikkein eniten epäröintiä aiheuttaa nyt presidentti Donald Trump ja hänen tullisotansa, jonka vaikutuksia on vaikea ennakoida. Myyntiprosessit pitenevät ja voivat mennä jopa jäihin varsinkin silloin, jos kaupan kohteena on iso, jollain tapaa USA:han kytköksissä oleva yritys. Pienemmissä yrityskaupoissa vaikutuksia ei juuri huomaa.”
Ostajat hakevat kasvua Pohjoismaista
Kyselytutkimuksen mukaan ostajien tärkein tavoite (82 % vastaajista) on kasvu ja he arvostavat liiketoiminnassa ennakoitavuutta. Sitä löytyy Henri Falckin mukaan edelleen esimerkiksi pohjoismaisesta B2B-palveluliiketoiminnasta, johon kuohunta USA:ssa ei niin suoraan vaikuta.
Hyvä esimerkki tällaisesta kasvuhakuisesta ostajasta on teollisuuden teknisiin palveluihin erikoistunut Elcoline Group. Se on jo vuosikymmenen ajan kasvanut 40 prosentin vuosivauhdilla ja tavoittelee 250 miljoonan euron liikevaihtoa vuoteen 2028 mennessä. Varkaudessa perustettu yritys on ostanut useita saman alan toimijoita, viimeksi Maintpartner Ab:n Ruotsista sekä Fortumin turbiini- ja generaattoripalvelut Suomesta, Ruotsista ja Saksasta.
Elcolinen hallituksen puheenjohtaja ja perustajakaksikon toinen jäsen Jere Räisänen korostaa, että ostaminen on usein sekä nopea että kustannustehokas tapa vastata suurten asiakkaiden tarpeisiin ja samalla hankkia uusia asiakkaita.
“Me haluamme olla paikallisessa markkinassa vahvin tekijä. Usein liiketoiminnan ostaminen kannattaa, koska muuten joutuisimme investoimaan ihan älyttömän paljon enemmän aikaa ja rahaa, jos lähtisimme toimintaa alusta asti itse rakentamaan”, Jere Räisänen huomioi.
Lisätiedot:
- M&A Director Henri Falck, Eversheds Asianajotoimisto Oy, henri.falck@eversheds.fi, +358 40 7735426
- Hallituksen puheenjohtaja Jere Räisänen, Elcoline, jere.raisanen@elcoline.fi, +358 445599 144
- Senior Marketing & Communications Manager Marja Oinonen, Eversheds Asianajotoimisto Oy, marja.oinonen@eversheds.fi, +358 50 518 8822
Avainsanat
Kuvat

Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Promoted on räätälöityyn mediaviestintään erikoistunut PR-toimisto. Viemme asiakkaamme mediaan. Palvelemme journalisteja ehdottamalla juttuaiheita joihin itse tarttuisimme.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Promoted
GS1:n viestintäpäällikkö Terhi Paavilainen: Tunnettuus helpottaa kaikenlaista yhteistyötä25.6.2025 09:15:00 EEST | Artikkeli
Standardit toimivat sitä paremmin, mitä laajemmin niitä käytetään. Suomessa standardien hyödyntämistä edistää GS1 Finland, jolle monipuolinen mediaviestintä on tärkeä työkalu tunnettuuden lisäämisessä.
Jes, päästiin mediaan! Mutta miten mittaamme siitä saadun hyödyn?29.4.2025 09:30:00 EEST | Blogi
Ehkä oletkin jo kokemusasiantuntija: Sinä tai kollegasi loistaa tuoreessa lehtiartikkelissa. Medianäkyvyys tuo brändisi esiin hyvässä valossa ja tavoitat tuhansia potentiaalisia asiakkaita. Olette tehneet erinomaista työtä – mutta mitä sitten tapahtuu?
Miten teen medianäkyvyydestä kilpailuedun?28.2.2025 12:00:00 EET | Blogi
Medianäkyvyys ei yleensä synny sattumalta - tai jos syntyy, on kyse jostain ei-toivotusta aiheesta. Myönteinen, yrityksen brändiä tukeva näkyvyys vaatii suunnittelua ja johdonmukaista tekemistä. Tässä blogissa käymme läpi vaihe vaiheelta, miten medianäkyvyyttä kannattaa tavoitella. Annamme myös vinkit, miten me Promotedilla sen tekisimme.
Kokenut PR-asiantuntija Ville Kauppi liittyy Promotedin tiimiin20.1.2025 10:54:46 EET | Tiedote
“Pääsen auttamaan nyt useita yrityksiä ja toimittajia niillä viestinnän keinoilla, joiden olen huomannut ihan käytännössä toimivan. Monella yrityksellä on uutiskynnykset ylittävää osaamista. Se pitää vain nostaa esiin oikealla tavalla”, aiemmin Asiakastiedossa työskennellyt Ville Kauppi sanoo.
Kasvattaako myönteinen medianäkyvyys myyntiä?20.1.2025 09:49:53 EET | Blogi
Usein kasvattaa. Mutta vaikutus ei välttämättä ole niin suoraviivainen kuin toivoisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme