S-Pankki Oyj

Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään

Jaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.

S-Pankin Talouden tabut -kyselytutkimus kertoo, että suomalaiset käyttävät enemmän rahaa kotimaan lomamatkoilla kuin ulkomailla. Vastaajista 28 prosenttia sanoi käyttävänsä kotimaassa enemmän rahaa, kun taas 24 prosenttia käyttää enemmän ulkomailla.  

Rahankäytössä on kuitenkin eroja ikäryhmien välillä. Alle 40-vuotiaat käyttävät enemmän rahaa ulkomaanmatkoilla, sitä vanhemmat taas kotimaassa.  

”Kuluttajabarometrin mukaan suomalaisten kotimaahan suuntautuvat loma-aikeet ovat laskeneet pandemian jälkeisistä huipuistaan, mikä on luonnollista, mutta ne ovat edelleen pandemiaa edeltävää aikaa korkeammalla tasolla”, S-Pankin ekonomisti Janne Ronkanen sanoo.  

Lomailijoiden kulutusvalinnoilla on laajempia taloudellisia vaikutuksia, sillä matkaan käytetyt eurot ovat aina investointi matkakohteen elinvoimaan. Alle puolet suomalaisista (42 %) kertoo matkakohdetta valitessaan edes joskus miettivänsä rahankäyttönsä vaikutuksia lomakohteen talouteen tai ihmisiin. Naiset ja keski-ikäiset huomioivat vaikutukset muita useammin.  

Ulkomailla shoppaillaan enemmän, kotimaassa panostetaan elämyksiin ja kulttuuriin  

Majoitus on sekä Suomessa että maailmalla lomamatkan suurin kuluerä, ja ulkomailla siihen panostetaan enemmän. Liikkumiseen, eli käytännössä bensaan ja julkiseen liikenteeseen, käytetään kotimaassa rahaa selvästi enemmän kuin ulkomailla. Ostoksiin taas palaa enemmän rahaa ulkomailla.  

Huvipuistot ja elämykset erottuvat merkittävänä kulueränä 31–49-vuotiaiden kotimaan matkoilla. Ulkomailla näihin käytetään selvästi vähemmän. Myös kulttuurikohteisiin ja museoihin käytetään kotimaan matkoilla enemmän rahaa kuin ulkomailla. Ne kiinnostavat eniten yli 70-vuotiaita suomalaisia. Viisikymppiset käyttävät muita enemmän rahaa ruokailuun ja kahviloihin. Tässä ikäryhmässä on myös eniten niitä, jotka matkustavat vain kotimaassa.  

“Viime aikoina rahatulojen yleinen kasvu on lisännyt lähinnä kotitalouksien säästämisastetta, mutta jatkossa on hyvät edellytykset sille, että myös kulutukseen suuntautuvat varat lisääntyvät. Tästä näkökulmasta katsottuna suomalaiset todennäköisesti satsaavat hieman extraa myös kesän lomakauteen”, Ronkanen kertoo. 

Suomalaiset käyttävätkin rahaa lomillaan monenlaisiin menoihin niin kotimaassa kuin ulkomailla. S-Pankissa muistutetaan, että matkailijan on helppo hallinnoida tarpeen mukaan omien maksukorttien käyttö- ja turvarajoja helposti verkkopankin ja S-mobiilin kautta. Näin arjesta poikkeavat kulut saa joustavasti maksettua myös kesken lomareissun.  

Suomi kiinnostaa jälleen myös kansainvälisiä matkaajia 

Kesän kotimaahan suuntautuvaa matkailuintoa piristävät tapahtumat ja ne myös ohjaavat matkustamista. S-ryhmän matkailukaupan datan perusteella kotimaan lomamatkoja suunnitellaan tänä vuonna aikaisemmin.  

”Varaustilanteemme osoittaa, että matkat varataan aiempaan verrattuna hieman aiemmin ja lomakohteissa viivytään pidempään. Suomalaiset arvostavat edelleen lähimatkailua. Ihmiset hakevat uusia matkailukohteita, mutta myös uudistuneet tutut kohteet kiinnostavat. Esimerkiksi Original Sokos Hotellit Vantaalla, Porissa, Kotkassa sekä Break Sokos Hotel Vuokatissa ja Kouvolan Tykkimäellä vetävät puoleensa”, S-ryhmässä matkailukauppaa johtava Jaana Matikainen kertoo. 

Suomen matkailua piristää myös vähitellen kasvava kansainvälinen matkailu. Suomessa matkailijoita houkuttelevat erilaiset mahdollisuudet yksilöllisiin elämyksiin ja hemmotteluun – hyvinvointiin panostaminen ja uniikkien ulkoilmaelämysten kokeminen ovat nousevia matkailun trendejä. Matkailijat haluavat myös sujuvia ja helppokäyttöisiä palveluja sekä joustavuutta.   

”Saatamme tänä vuonna vihdoin saavuttaa koronaa edeltävän tason kansainvälisten majoittujien yöpymisissä. Vuoden alku on ollut lupaava ja tammi-huhtikuussa kasvu edelliseen vuoteen oli noin 12 %. Globaalisti matkailu kasvaa muuta taloutta nopeammin ja jätti viime vuonna Suomeen 5,5 miljardia euroa vientiin verrattavat tulot. Matkailussa on potentiaalia tukemaan talouden kasvua”, Matikainen kertoo.  
 
Lue lisää tutkimustuloksista (PDF)


Tietoa tutkimuksesta  

Lomakysely on osa Talouden tabut -tutkimusta, jonka toteutti S-Pankin toimeksiannosta Kantar. Tutkimukseen osallistui 1042 suomalaista, jotka edustavat 15–79-vuotiasta väestöä. Mukana on vastaajia eri ammattiasemista ja tuloluokista eri puolilta maata.  

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Linkit

S-Pankki

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj

Kontroll av betalningsmottagare och expressbetalningar ökar säkerheten och smidigheten1.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

I oktober kan S-Bankens kunder överföra pengar ännu säkrare och snabbare. Kontroll av betalningsmottagare införs i S-mobil och på webbanken. Framöver kan betalningar även genomföras som expressbetalningar, vilket innebär att pengarna överförs till mottagaren på under tio sekunder, dygnet runt. S-Banken uppmanar sina kunder att kontrollera sina betalningsgränser på webbanken.

S-Bankens undersökning: Unga vill att den första bostaden ska vara ett hem för resten av livet – ”Antalet lån till köpare av första bostad ökar igen”30.9.2025 06:30:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt S-Bankens undersökning är ungas önskemål en bostad för resten av livet, och den vanligaste drömmen är ett enfamiljshus. Å andra sidan utgör den egna ekonomin och sysselsättningsläget orosmoment. Gapet mellan förväntningar och realistiska möjligheter är stort för många. Antalet lån som S-Banken beviljat till köpare av första bostad har återgått till samma nivå som det var före ändringen av överlåtelseskatten.

S-Pankin tutkimus: Nuoret haluavat ensiasunnoksi loppuelämän kodin – “Ensiasunnon ostajien lainat ovat jälleen nousussa”30.9.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

S-Pankin tutkimuksen mukaan nuorten asuntotoiveena on loppuelämän koti, tavallisimpana unelmana omakotitalo. Toisaalta oma talous ja työtilanne huolettavat. Kuilu odotusten ja realististen mahdollisuuksien välillä onkin monen kohdalla suuri. S-Pankissa ensiasunnon ostajille myönnettyjen lainojen määrä on palautunut varainsiirtoverouudistusta edeltävän ajan lukemiin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye