Kom ihåg det här när du bokar tid för din kund hos FPA
Du kan boka en tid till FPA:s telefontjänst för din kund om hen behöver hjälp med att sköta sina FPA-ärenden eller behöver tolkning. Boka en tid på nätet. Försäkra dig om att du bokar en tid som är tillräckligt lång.
När din kund behöver rådgivning i sina FPA-ärenden, ska du uppmana hen att kontakta FPA på det sätt som passar hen bäst. Du kan uppmana kunden att
- ringa FPA:s telefontjänst
- begära uppringning i MittFPA
- besöka FPA:s serviceställe eller distansserviceställe.
Rekommendera att kunden identifierar sig i MittFPA innan hen ringer FPA. Identifieringen påskyndar betjäningen och gör det tryggt att sköta ärenden.
Boka en tid för din kund på nätet
Om din kund behöver hjälp med att sköta ärenden hos FPA, kan du boka en tid för hen. Det lönar sig också att boka en tid om kunden behöver tolkning. När du bokar en telefontid för en kund ringer någon av FPA:s kundservicespecialister upp kunden vid den avtalade tidpunkten. Samtalet är gratis.
Kom ihåg det här när du bokar tid för din kund:
- Boka en tid smidigt på nätet. Läs anvisningarna på FPA:s webbplats.
- Boka en tid som är tillräckligt lång. 15 minuter räcker bara för att sköta ett kort ärende, men om det finns mycket att reda ut ska du boka en längre tid för kunden.
- För en kund som behöver tolkning ska du boka en telefontid med tolk. Boka en tid som är minst 30 minuter. Observera att tiden automatiskt förlängs med ytterligare 15 minuter när du väljer tolkning för den bokade tiden.
Läs mer:
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret 19.6.–1.8. vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiBeställ FPA:s nyhetsbrev
Beställ FPA:s nyhetsbrev så får du aktuell information om förändringar i FPA:s förmåner och tjänster, och om utbildningar och evenemang. Beställ nyhetsbrev!
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kelan kuntoutuksen käyttämän GAS-menetelmän materiaalit löytyvät nyt myös kolmella saamen kielellä25.6.2025 11:10:49 EEST | Tiedote
Kelan kuntoutuksessa on käytössä GAS-menetelmä kuntoutuksen tavoitteiden laatimisen ja niiden toteutumisen arvioinnin välineenä. GAS-menetelmän Käsikirja ja Omat tavoitteeni -lomake löytyvät nyt myös pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi.
FPA deltar i prideveckan i Helsingfors – var och en får vara sig själv även på arbetsplatsen24.6.2025 08:04:21 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i prideevenemang sommaren 2025 för att främja likabehandling och icke-diskriminering.
Kela osallistuu Helsinki Pride -viikolle – jokaisella on oikeus olla oma itsensä myös työpaikalla24.6.2025 08:04:21 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on mukana kesän 2025 Pride-tapahtumissa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämiseksi.
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum