Muista nämä asiat, kun varaat asiakkaallesi aikaa Kelaan
Voit varata asiakkaallesi ajan Kelan puhelinpalveluun, jos hän tarvitsee apuasi Kelassa asioimiseen tai tulkkausta. Varaa aika verkossa. Varmista, että varaat asiakkaallesi sopivan pituisen ajan.
Kun asiakkaasi tarvitsee neuvontaa Kela-asioissaan, ohjaa hänet olemaan yhteydessä Kelaan hänelle parhaiten sopivalla tavalla. Voit ohjata asiakkaasi
- soittamaan Kelan puhelinpalveluun
- jättämään soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa
- käymään Kelan palvelupisteessä tai etäpalvelupisteessä.
Kannusta asiakasta tunnistautumaan OmaKelassa ennen kuin hän soittaa Kelaan. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.
Varaa aika asiakkaallesi verkossa
Jos asiakkaasi tarvitsee apuasi Kelassa asiointiin, voit varata hänelle ajan. Myös tulkkausta tarvitsevalle asiakkaalle kannattaa varata aika. Kun varaat asiakkaalle puhelinajan, Kelan asiantuntija soittaa hänelle sovittuna ajankohtana eikä puhelu maksa asiakkaalle mitään.
Muista nämä, kun varaat asiakkaallesi aikaa:
- Varaa aika kätevästi verkossa. Tutustu Kelan verkkosivuilla oleviin ohjeisiin.
- Varaa sopivan mittainen aika. 15 minuutin aika riittää vain lyhyen asian hoitamiseen, joten jos selvitettävää asiaa on paljon, varaa asiakkaalle pidempi aika.
- Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, varaa hänelle puhelinaika, johon sisältyy tulkkaus. Varaa vähintään 30 minuutin aika. Huomaa, että aika pidentyy automaattisesti vielä 15 min verran, kun valitset ajanvaraukselle tulkkauksen.
Lue lisää:
Tiedote 17.3.2025 Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua tai jättää soittopyynnön OmaKelassa
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee 19.6.–1.8. arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiTilaa Kelan uutiskirjeitä
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä!
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kelan palvelupiste Nurmeksessa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Kelan Nurmeksen palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
FPA:s serviceställe i Hangö ersätts med andra serviceformer21.8.2025 13:15:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Hangö ersätts med andra serviceformer från 1.9.2025. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Kelan palvelupiste Hangossa korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Hangon palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Alajärvellä korvataan muilla palveluilla21.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kelan Alajärven palvelupiste korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen palvelupisteissä.
Kelan palvelupisteet Posiolla ja Ranualla korvataan muilla palveluilla21.8.2025 12:45:00 EEST | Tiedote
Kelan Posion ja Ranuan palvelupisteet korvataan muilla palveluilla 1.9.2025 alkaen. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme