Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä

Jaa

Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen.  Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.

Pääsihteeri Paula Paloranta
Pääsihteeri Paula Paloranta Kuva: Roni Rekomaa

Lausunnonpyytäjän mukaan TikTok-alustan mainoksessa vihjataan, että asiakkaan mielipide yrityksen tuotteesta on väärä, jonka jälkeen miehet mainoksessa kantavat ruumiin näköistä roskapussiin käärittyä kantamusta. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksessa esitetään tappouhkaus väärästä mielipiteestä.

Markkinoijan mukaan videon tyylilaji on humoristinen ja selvästi liioiteltu. Tarkoituksena on ollut parodioida toimintaelokuvien ja populaarikulttuurin ylilyöntejä. Videolla ei ole todellista uhkaa tai väkivaltaa. Ruumiiksi luultu esine on todellisuudessa selvästi epäaito.

Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Markkinoinnissa ei saa hyväksyä väkivaltaa, laittomuutta tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä.

”Vastaavan kaltaiselle mainokselle on annettu huomautuksia viimeksi vuosina 2004 ja 2007, joten tällaiset tapaukset ovat hyvin harvinaisia”, sanoo MENin pääsihteeri Paula Paloranta.

MEN totesi huomautukseen johtaneen lausunnon perusteluissaan, että ottaen huomioon mainoksen realistinen toteutustapa ja tyylilaji, mainos on ihmisarvoa loukkaava. Näin siitä huolimatta, että mainoksessa on pyritty humoristiseen ilmaisuun muun muassa hyödyntämällä tehokeinona suosittua meemiä.

Lisäksi MEN totesi, että mainosta esitetään lasten ja nuorten suosimalla TikTok-alustalla, jolloin myös lapset ja nuoret ovat voineet nähdä mainoksen. Markkinoijan katsottiin menetelleen Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen 1, 2, 3 ja 18.1 artiklojen vastaisesti. Mainos oli hyvän tavan vastainen.

Lausunto perusteluineen on luettavissa MEN 38/2025 Onni Market Oy - Keskuskauppakamari

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimiselin. MEN antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Mainonnan Neuvottelukunta rahoittaa MENin toimintaa ja sen sihteeristö toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Euroopan komission uusi EU-yritysvero esitys on epäonnistunut15.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkaisi heinäkuussa ehdotuksensa seuraavasta monivuotisesta rahoituskehyksestä (MFF), jossa EU:n budjetti lähes kaksinkertaistuisi. Rahoituspaineiden helpottamiseksi komissio esittää uusia omien varojen lähteitä, joista yksi kohdistuisi suoraan Euroopassa toimiviin suuryrityksiin. Uusin ehdotus EU-yritysveroksi on kuitenkin herättänyt laajaa arvostelua – Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Tomi Viitalan mielestä kyseessä on harvinaisen epäonnistunut luomus, jonka toteuttamiskelpoisuutta ja oikeudenmukaisuutta on syytä kyseenalaistaa.

Keskuskauppakamari: Kännykkäkielto tarpeen myös toisen asteen koulutukseen7.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Toisen asteen koulutus kaipaa kiireellisesti linjauksia puhelinten käyttöön. Ammattiin opiskelevat ja lukiolaiset viettävät usein päivänsä puhelin kädessä, mikä vaikeuttaa keskittymistä, aivojen palautumista ja opiskelurytmin ylläpitämistä. Elokuussa voimaan tullut perusopetuksen kännykkäkielto ei koske toisen asteen koulutusta, ja peruskouluissakin välituntien ja siirtymien osalta linjaukset jäivät kouluille itselleen päätettäviksi.

Keskuskauppakamari: Koulujen oppimisen tuen uudistus on hyvä, mutta tarvitsee yhteyden työelämään4.8.2025 14:54:13 EEST | Tiedote

Elokuun alussa voimaan tullut oppimisen tuen uudistus on askel oikeaan suuntaan, mutta se pitäisi kytkeä vielä selkeämmin työelämään. Ryhmäkohtainen tuki, kevyempi byrokratia ja opettajien lisääntynyt aika opetukseen ovat tarpeellisia keinoja, mutta koulujen arjessa ja käytännöissä on palattava vielä enemmän perusasioiden äärelle, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye