Uudenmaan ELY-keskus

Planen för väghållningen och trafiken för NTM-centralen i Nyland 2026–2029 har publicerats

Dela

Reparationsåtgärderna av vägnätet fortsättningsvis på rimlig nivå i år, vägnätets nuvarande skick bibehålls.

Stamväg.
Stamväg 51 Bild: Mikko Seila

NTM-centralen i Nyland har färdigställt planen för väghållningen och trafiken för 2026–2029. I planen beskrivs verksamheten 2025, nuläget i väghållningen och utsikterna för de kommande åren. Planen har publicerats digitalt på adressen www.tienpidonsuunnitelma.fi på finska och svenska.

Finansieringen nästan på fjolårsnivå, beläggningsarbeten även på lågtrafikerade vägar

År 2025 uppgår finansieringen av basväghållningen till omkring 160 miljoner euro. I beloppet ingår både tilläggsfinansiering som regeringen beviljat för beläggningar (ca 31 miljoner euro) och en fördelningsreserv för reparations- och förbättringsobjekt som riksdagen utsett.

Nästan 75 miljoner euro står till förfogande för förnyande av beläggningar och vägmarkeringar. Trots att summan är något mindre än i fjol är den fortsättningsvis mer än under tidigare år. I år beläggs cirka 605 km landsvägar. I denna sträcka ingår också 32 km vägramper samt 30 km gång- och cykelvägar. Beläggningsarbetena koncentreras i högre grad än tidigare till lågtrafikerade vägar. Dessutom görs lappningar och punktreparationer. Gång- och cykelvägar beläggs i Högfors, Sjundeå, Padasjoki, Lammi och Svartå. Vägnätets skick förutspås hållas på nuvarande nivå.

Broarnas skick följs upp genom inspektioner som görs med fem års mellanrum. Reparationsbehoven ökar under de kommande åren i och med att antalet broar som når reparationsåldern ökar. Även de ökade maximimassorna inom den tunga trafiken orsakar ett fortsatt behov av att förstärka broar.

År 2025 har cirka 20 miljoner euro reserverats för inspektion, planering och reparation av broar.  Broar som ska förnyas är:

  • Kaloinen bro (Tavastehus)
  • Kylänoja bro (Tammela)
  • Keihäsjoki bro (Hyvinge)
  • Hästböle bro (Sjundeå)
  • Boe bro (Borgå)

I Mankby i Esbo byggs dessutom en överfart över Ring III för fotgängare och cyklister. I år repareras eller förnyas sammanlagt 32 egentliga broar och dessutom repareras eller förnyas en grupp stålrörsbroar.

Flera förbättringar har redan gjorts för omvägsarrangemangen för vägtunneln som leder till Nordsjö hamn. Möjliga ytterligare förbättringar kommer att utredas innan den egentliga reparationen av tunneln inleds i slutet av 2025. I år görs också fler reparationer av annan vägutrustning och andra väganordningar än tidigare.

Genomförandet av förbättringsprojekt enligt MBT-avtalen inleds

I verksamhetsområdet för NTM-centralen i Nyland undertecknade Helsingfors- och Lahtisregionerna avtal om markanvändning, boende och trafik dvs. MBT-avtal i slutet av 2024. Projekt enligt avtalen genomförs ända fram till 2029. MBT-avtalen innefattar små landsvägsförbättringsprojekt som utförs tillsammans med kommunerna. I MBT-avtalet för Helsingforsregionen ingår investeringar på cirka 35 miljoner euro för de tio kommunerna som omger huvudstadsregionen den så kallade KUUMA-regionen och i MBT-avtalet för Lahtisregionen investeringar på cirka 7 miljoner euro. Följande förbättringsprojekt inleds i år som en del av MBT-avtalen:

  • Hyvinge: Rv 25 och Kalevankatu anslutning (utarbetande av byggplan)
  • Asikkala: Lv 313, gång- och cykelväg på sträckan Lentotie–Urajärvi
  • Träskända: Förbättring av anslutningen vid Vähänummentie på lv 1452 vid Norraleden (lv 1456) och arrangemang för gång- och cykeltrafik (utarbetande av byggplan)
  • Mäntsälä: Lv 1456 Hirvihaarantie, gång- och cykelväg på sträckan lv 11711 Kuntomajantie anslutning–Sepänmäki

Trafiksäkerheten betonas i små förbättringsprojekt

Utanför de separata finansieringsprogrammen finns det knappt med pengar för förbättringsinvesteringar i vägnäten i förhållande till behoven. År 2025 kan en del väg- och byggplaner som gäller förbättringsprojekt inledas. Det har anvisats 1,5 miljoner euro för genomförande av trafiksäkerhetsobjekt. Med denna finansiering genomförs åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten på Katrinevägen i Vanda (lv 11459), belysning på riksväg 4 mellan Kervo och Träskända samt ett antal mindre lokalt viktiga trafiksäkerhetsobjekt som har planerats tillsammans med trafiksäkerhetsgrupperna.

I december 2024 kompletterade riksdagens finansutskott dessutom budgeten för 2025 med statsfinansiering för att inleda följande förbättringsprojekt:

  • Raseborg: Rv 25, komplettering av vägbelysningen på sträckan lv 1050 Gamla Kustvägen–Leppi
  • Loppi: Sv 54, förlängning av viltstängsel tre kilometer västerut från Sajatie mot Tammela
  • Lovisa: Lv 1571 och lv 1580, objekt som förbättrar trafiksäkerheten i omgivningen kring Isnäs skola och idrottsplan
  • Jockis: Lv 2804 Jockis–Vaulammi, byggande av gång- och cykelväg som ett samprojekt med kommunen

Planen för väghållningen och trafiken för NTM-centralen i Nyland publiceras för sista gången i sin nuvarande form

Ansvarsområdet för trafik och infrastruktur vid NTM-centralen i Nyland inbegriper landskapen Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. År 2025 är antalet kommuner i landskapen sammanlagt 47. I planen för väghållningen och trafiken beskrivs de ekonomiska och funktionella ramvillkoren samt de centrala tyngdpunkterna för väghållningen inom vårt verksamhetsområde. I den presenteras också de mest brådskande projektbehoven justerade till den förväntade nivån av tillgänglig finansiering för basväghållningen under de kommande åren. Planen innehåller inga stora utvecklingsprojekt på flera miljoner euro. Riksdagen beslutar separat om dessa i samband med statsbudgeten. I planen presenteras också projekt som det har fattas beslut om tidigare och som pågår eller inleds under innevarande år.

I planen sammanställs aktuell information om väghållningen och trafiken inom området för NTM-centralen i Nyland och planen lämpar sig också som en allmän översikt över verksamheten inom ansvarsområdet för trafik.

Som resultat av reformen av statens regionförvaltning etableras regionala livskraftscenter baserat på NTM-centralernas verksamhet från början av 2026. Livskraftscentralen i Nyland fortsätter sköta trafikuppgifter i landskapet Nyland. Livskraftscentralen i Inre Finland sköter framöver trafikuppgifterna i Egentliga Tavastland och livskraftscentralen i Sydöstra Finland ansvarar för trafikuppgifterna i Päijänne-Tavastland. Uppgifterna i anslutning till ordnandet av kollektivtrafik överförs till Transport- och kommunikationsverket Traficom.

Nyckelord

Kontakter

Direktör Päivi Nuutinen, 0295 021 228, chef för väghållningsenheten Timo Karhumäki, 0295 021 289, projektchef vid underhållsenheten Aki Muhonen, 0295 021 153 (beläggningsobjekt), broingenjör Henna Pakarinen 0295 021 146 (bro-objekt)

Bilder

Stamväg.
Stamväg 51
Bild: Mikko Seila
Ladda ned bild

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye