Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Ongelmien juuret johtavat uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönottoon. Osittain ongelmat ovat liittyneet järjestelmien väliseen tiedonsiirtoon. Ongelmien pääsyy on puutteellinen ohjeistus ja osaaminen järjestelmien käytössä. Henkilöstölle on järjestetty ja järjestetään koulutusta siihen, miten erilaiset käynnit kirjataan uudessa järjestelmässä niin, että ne siirtyvät oikein laskutukseen.
Uuden järjestelmän käyttöön ottaminen on ollut merkittävä muutos. Laskutuksen haasteisiin varauduttiin myös etukäteen ja laskutuksessa on pidetty suunniteltuja taukoja.
Virheitä laskujen sisällössä
Tyypillinen esimerkki virheestä laskulla on, että kotihoidon käynti on merkitty tilapäiseksi kotihoidoksi, vaikka palvelu on jatkuvaa. Asiakkaille on lähtenyt laskuja lääkärikäynneistä tilanteissa, joissa kyseessä on hyvinvointialueen sisäinen konsultaatio, tai lääkäri on uusinut asiakkaan reseptin.
– Jos laskulla on virhe, pyydämme asiakasta ottamaan yhteyttä palvelun tai hoidon antavaan yksikköön. Vaihde ja vaihteen chat auttavat tarvittaessa löytämään oikean yhteystiedon, sanoo maksuyksikön päällikkö Christine Widd.
Laskulle saa tarvittaessa lisää maksuaikaa, kun tilannetta selvitetään.
Viivettä erikoissairaanhoidon laskuissa
Uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä laskutuksessa pidettiin suunniteltuja taukoja.
Erikoissairaanhoidon laskutus kevään osalta on saatu käyntiin, ja tällä hetkellä lähetetään laskuja huhtikuun käynneistä. Synnytys- ja naistentautien osaston ja psykiatristen osastojen laskutusta ei ole vielä voitu aloittaa kevään osalta.
– Tavoitteemme on kuroa viive umpeen elokuun loppuun mennessä ja päästä syyskuun alussa reaaliaikaiseen tilanteeseen, jossa laskut lähetetään noin kahden viikon sisällä, sanoo Christine Widd.
Asiakkaan ei tarvitse soittaa puuttuvan laskun perään. Laskut lähetetään mahdollisimman pian. Jos laskuja kasautuu, voidaan niiden maksamisesta sopia maksusuunnitelma.
Osa laskutuksesta toimii normaalisti: esimerkiksi asumisyksiköiden, yleislääketieteen hoito-osastojen sekä suun terveydenhuollon laskutus toteutuu ajallaan. Silti laskuissa voi kuitenkin olla satunnaisia virheitä, koska virheiltä ei voida koskaan täysin välttyä.
– Pyydämme anteeksi tilanteen asiakkaillemme aiheuttamaa vaivaa, sanoo hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen.
Asiakas, toimi näin:
- Sinun ei tarvitse soittaa puuttuvan laskun perään, laskutuksessa on viivettä
- Jos tarvitset laskulle maksuaikaa, ota yhteyttä puh. 06 213 1880, puhelinaika arkisin klo. 10-12 tai sähköpostilla asiakaslaskutus@ovph.fi
- Jos laskussasi on virhe, ota ensisijaisesti yhteyttä hoito- tai palveluyksikköön. Löydät yhteystiedot kutsukirjeestäsi. Voit myös kysyä yhteystietoja vaihteesta puh. 06 218 1111 tai vaihteen chatistä
Yhteyshenkilöt
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Pia-Maria Sjöströmsektorijohtaja
Puh:040 184 1597pia-maria.sjostrom@ovph.fiVälkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Serviceguiden för äldre delas ut till personer över 75 år20.8.2025 14:37:08 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde delar ut serviceguiden för äldre till alla områdets hushåll där det bor en äldre över 75 år eller en som fyller 75 år i år.
Ikäihmisten palveluopas jaetaan yli 75-vuotiaille20.8.2025 14:36:47 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue jakaa ikäihmisten palveluoppaan alueen kaikkiin kotitalouksiin, joissa asuu tänä vuonna 75-vuotta täyttävä tai vanhempi ikäihminen.
Nya telefonnummer till mödra- och preventivrådgivningen från 18.811.8.2025 11:02:11 EEST | Pressmeddelande
Från och med måndagen den 18 augusti 2025 får mödra- och preventivrådgivningen nya telefonnummer och ändrade telefontider. De gamla telefonnumren tas ur bruk i stor utsträckning.
Uudet puhelinnumerot äitiys- ja ehkäisyneuvolaan alkaen 18.811.8.2025 10:58:39 EEST | Tiedote
18. elokuuta 2025 alkaen ehkäisyneuvolalla on käytössä uusi, yhteinen puhelinnumero ja uudet puhelinajat. Vanhat puhelinnumerot poistuvat suurelta osin käytöstä.
Välfärdsplanen görs upp tillsammans – ge din åsikt8.8.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
”Jag har sett droganvändning i min närmiljö.” ”Jag rör mig ute varje dag.” Är du av samma eller annan åsikt? Välfärdsområdet vill veta vad invånarna i välfärdsområdet har för åsikt om dessa och andra hälso- och välfärdsrelaterade teman.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme