Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Problem i välfärdsområdets fakturering

Dela

Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.

Problemen har att göra med ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet. Till viss del har problemen berott på informationsöverföringen mellan systemen. Huvudorsaken till problemet är ändå bristande instruktioner och bristfällig kunskap om hur systemen ska användas. För personalen har det ordnats och ordnas ännu utbildningar för hur olika besök ska dokumenteras i det nya systemet så att de överförs rätt till faktureringen.

Övergången till det nya systemet har varit en betydande förändring. Redan innan förberedde man sig på utmaningar i faktureringen och man höll även planerade pauser i faktureringen.

Fel på fakturorna

Ett exempel på ett vanligt fel på fakturorna är att ett hemvårdsbesök har antecknats som tillfällig hemvård, även om hemvården är fortlöpande. Vissa kunder har fått fakturor för läkarbesök där det egentligen handlat om en intern konsultation inom välfärdsområdet eller att läkaren har förnyat kundens recept.

–  Om fakturan innehåller fel ber vi kunden ta kontakt med den enhet som gett servicen eller vården. Växeln och växelns chatt kan hjälpa kunden att hitta rätt kontaktuppgifter om det behövs, säger chefen för avgiftsenheten Christine Widd.

Vid behov förlängs fakturans betalningstid så länge situationen utreds.

Fördröjning i den specialiserade sjukvårdens fakturor

I samband med att det nya klient- och patientdatasystemet togs i bruk planerade man också in pauser i faktureringen.

Nu har den specialiserade sjukvårdens fakturering för våren kommit igång och för tillfället faktureras besök som ägde rum i april. Undantaget är avdelningen för förlossningar och kvinnosjukdomar och de psykiatriska avdelningarna, vilkas fakturering från våren inte har kunnat inledas ännu.

– Vi hoppas komma ikapp före slutet av augusti så att vi i början av september igen kan börja fakturera i realtid, vilket betyder att fakturan skickas inom cirka två veckor, säger Christine Widd.

Om en faktura saknas behöver inte kunden ringa och fråga efter den. Fakturorna skickas så snart som möjligt. Om fakturorna samlas på hög hos kunden går det att komma överens om en betalningsplan.

En del av faktureringen fungerar normalt och i tid, hit hör till exempel fakturor från boendeenheterna, de allmänmedicinska vårdavdelningarna och munhälsovården. Det kan ändå förekomma slumpmässiga fel i fakturorna, eftersom det är omöjligt att undvika misstag helt.

– Vi ber om ursäkt för de olägenheter som situationen förorsakar våra kunder, säger välfärdsområdesdirektör Marina Kinnunen.

Kund, gör så här:

  • Du behöver inte ringa om du inte har fått någon faktura, faktureringen sker med fördröjning.
  • Om du behöver förlänga betalningstiden kan du ringa till 06 213 1880, telefontid på vardagar klockan 10–12, eller skicka ett e-postmeddelande till klientfakturering@ovph.fi
  • Om din faktura innehåller fel ska du i första hand vända dig till vård- eller serviceenheten. Kontaktuppgifterna finns i kallelsebrevet. Du kan också fråga växeln om kontaktuppgifterna, antingen per telefon 06 218 1111 eller via växelns chatt.

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osasto sai kinestetiikan laatusertifikaatin27.6.2025 11:14:34 EEST | Tiedote

Suomen Kinestetiikkayhdistys ry on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. Pietarsaaren VAKU on toinen erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Vaasan vaativan kuntoutuksen osastolle myönnettiin kinestetiikan laatusertifikaatti ensimmäisen kerran vuonna 2021.

Jakobstads avdelning för krävande rehabilitering fick kvalitetscertifikat för kinestetik27.6.2025 11:14:14 EEST | Pressmeddelande

Suomen Kinestetiikkayhdistys ry (Finlands kinestetikförening) har beviljat Österbottens välfärdsområdes avdelning för krävande rehabilitering i Jakobstad ett certifikat som ett erkännande för att avdelningens verksamhet och service uppfyller de nationella kriterier som krävs av en kvalitetsenhet i kinestetik. Avdelningen för krävande rehabilitering är den andra enheten inom den specialiserade sjukvården som beviljas certifikatet i Finland. Vasas avdelning för krävande rehabilitering tilldelades samma kvalitetscertifikat för kinestetik första gången år 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye