Nodeon ja A-Insinöörit suunnittelemaan satamatunnelin teknisiä järjestelmiä
Helsingin Sataman merkittävä tunnelihanke Jätkäsaaressa etenee suunnitteluvaiheeseen. Satamatunnelin teknisten järjestelmien suunnittelijoiksi on valittu Nodeon ja A-Insinöörit.

Helsingin Satama toteuttaa kahden kilometrin pituisen satamatunnelin Helsingin Länsisatamasta Länsiväylälle projektiallianssina. Tunnelin taloteknisestä pääsuunnittelusta sekä LVI-, sähkö- ja automaatiojärjestelmien suunnittelusta ryhtyy vastaamaan Nodeon Finlandin ja A-Insinöörien muodostama ryhmittymä.
– Suunnittelijat toivat pöytään juuri sellaista asiantuntemusta ja ennakoivaa otetta, jota tämän vaativuusluokan hanke kaipaa. Heillä on sekä vahvaa kokemusta allianssimallista ja teknisesti vaativista tunnelikohteista että selkeä kyky suunnitella hyvin toimivia ja toteutuskelpoisia ratkaisuja, Helsingin Sataman tekninen johtaja Pekka Hellström sanoo.
Satamatunneli siirtää raskaan liikenteen kokonaisuudessaan pois Jätkäsaaren kaduilta, mikä parantaa liikenteen sujuvuutta ja ilmanlaatua, vähentää melua sekä lisää alueen liikenneturvallisuutta.
– Tietunneleihin kuuluu paljon sähköistykseen, automaatioon sekä ilmanvaihtoon ja savunpoistoon liittyviä järjestelmiä, joilla varmistetaan liikenteen sujuvuus ja tunnelin turvallisuus kaikissa tilanteissa. On hienoa olla mukana toteuttamassa tätä Helsingille merkittävää satamatunnelia, Nodeon Finlandin suunnittelupalveluiden liiketoimintapäällikkö Markku Pakarinen toteaa.
Nodeonin ja A-Insinöörien asiantuntijat ovat erikoistuneet monialaisesti tunnelitekniikan eri järjestelmiin. He ovat aiemmin vastanneet yhdessä Suomen uusimpiin ja pisimpiin kuuluvien tietunnelien, kuten Vuosaaren satamatunnelin, Tampereen rantatunnelin ja Lahden ohitustien tunnelien teknisten järjestelmien suunnittelusta.
– Satamatunneli on iso ja merkittävä hanke, joka mahdollistaa monet muut investoinnit sataman ja keskustan kehittämisessä. Tunneli rakennetaan keskellä ydinkeskustaa, pääasiassa sataman pulssimaista rekkaliikennettä varten. Nämä asiat tulevat luonnollisesti korostumaan koko hankkeessa ja muun muassa ilmanvaihdollisten ratkaisujen suunnittelussa, A-Insinöörien suunnittelupäällikkö Samuli Korpi sanoo.
Nodeonin asiantuntijat vastaavat pääosin sähkö- ja automaatiojärjestelmien suunnittelusta, A-Insinöörit puolestaan LVI-suunnittelusta. Varsinainen suunnittelutyö käynnistyy hankkeen kehitysvaiheen alkaessa loppuvuonna 2025, jolloin satamatunnelin suunnittelusta ja toteutuksesta vastaava allianssiryhmä on kokonaisuudessaan muodostettu.
Satamatunnelin rakentaminen on tarkoitus alkaa vuonna 2028 ja tunnelin valmistua vuonna 2032.
Yhteyshenkilöt
Markku Pakarinen, liiketoimintapäällikkö, Nodeon
puh. 040 5960 233
markku.pakarinen@nodeon.com
Samuli Korpi, suunnittelupäällikkö, A-Insinöörit
puh. 040 840 2398
samuli.korpi@ains.fi
Pekka Hellström, tekninen johtaja, Helsingin Satama
puh. 040 334 5804
pekka.hellstrom@portofhelsinki.fi
Kuvat

Tietoa julkaisijasta
A-Insinöörit on suomalainen, ennakkoluuloton rakentamisen ja teollisuuden konsulttiyhtiö. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 400 asiantuntijan yhteisömme tarjoaa kaikki suunnittelun ja projektijohtamisen palvelut talo-, teollisuus- ja infrahankkeisiin. ains.fi
Nodeon on älykkään infran teknologia-asiantuntija. Autamme asiakkaitamme teknologiahaasteissa digitalisoituvan infrastruktuurin, älykkään liikkumisen sekä älykkäiden kaupunkien ympäristöissä. Ydinosaamistamme ovat ohjelmistot ja IoT, tietoliikenne, automaatio, sähkö ja valaistus. Ratkaisuillamme luomme sujuvampaa arkea ja parempia elinympäristöjä ihmisille. nodeon.com
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta A-Insinöörit Oy
A-Insinöörit, Finnmap Infra ja WSP suunnittelemaan satamatunnelia2.7.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin Satama on valinnut satamatunnelin suunnittelijaksi ryhmittymän, johon kuuluvat A-Insinöörit, Finnmap Infra ja WSP Finland. Ryhmä vastaa Helsingin Länsisataman liikenteen hallintaa parantavan tunnelin rakentamisen suunnittelusta laaja-alaisesti.
A-Insinöörit rakennus- ja suunnittelualojen vetovoimaisin työnantaja tekniikan opiskelijoille5.6.2025 10:59:39 EEST | Tiedote
Tekniikan opiskelijat valitsivat A-Insinöörit rakennus- ja suunnittelualojen ihanteellisimmaksi työnantajaksi Universumin opiskelijatutkimuksessa. Kaikista Suomen tekniikan alan työnantajista A-Insinöörit oli 5. vetovoimaisin.
Innovaatio uudistaa puurakentamista – uusi väliseinäjärjestelmä mahdollistaa ohuet puurakenteet5.5.2025 09:25:18 EEST | Tiedote
Uusi tuoteinnovaatio parantaa puurakentamisen kustannustehokkuutta ja kiertotaloutta. A-Insinöörien kehittämä väliseinäjärjestelmä mahdollistaa ohuemmat puurankaiset rakenteet ja lisää materiaali- ja tilatehokkuutta monenlaisissa rakennuskohteissa. Tuotteen kehitystyö on tehty tiiviissä yhteistyössä Würthin kanssa.
A-Insinöörit ja Kuhanen, Asikainen & Kanerva tiivistävät yhteistyötä täydennysrakentamisen konsultoinnissa29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
A-Insinöörit ja Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva yhdistävät voimansa täydennysrakennushankkeiden valmistelussa. Juridiset, tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet luotaava Täydennysrakentamisen esiselvitys esitellään Taloyhtiö 2025 -tapahtumassa.
Kristiinankaupungin satama-alue kehittyy – vihreän siirtymän ja uusiutuvan energian tarpeet etusijalla8.4.2025 13:57:22 EEST | Tiedote
Kristiinankaupungin Karhusaaren syväsataman alueen kehittäminen etenee. Kaupungin tavoitteena on edistää satamatoimintoja ja mahdollistaa vedyn tuotanto alueella. Luonnosvaiheessa oleva Karhusalmen asemakaavan muutos ja laajennus koskee noin 87 hehtaarin aluetta. Asemakaavan laatimisesta vastaa A-Insinöörit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme