Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Huulituotteet ovat kiistatta palanneet keskeiseksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia. Sokoksella ja Emotioneissa on huulipunia koskevan myynnin kasvun ohella havaittu kuluttajamuutos myös siirtymisessä mattapintaisista punista kohti kiiltävämpien punien käyttöä. Puikkomuotoinen huulipuna on edelleen klassikko ja ostetuin, mutta nestemäiset hybridituotteet ovat kirineet rinnalle erityisesti nuoremman kohderyhmän keskuudessa.
”Tänä vuonna erityisesti kevätkampanjoiden ja toukokuun juhlakauden yhteydessä nähtiin selkeitä huulimeikkien myyntipiikkejä. Yksittäisissä huulituotteissa muutos näkyy erityisesti hoitavissa kiilloissa ja lip oileissa, joista on tullut uusia myyntihittejä. Myös huulikyniä ostetaan tällä hetkellä huomattavasti aiempaa enemmän osana vallitsevaa huultenrajaustrendiä”, kertoo Sokos Helsingin kauneuden hankintapäällikkö Minna Bask.
Perinteisen punaisen ohelle noussut uusia suosikkisävyjä
Trendikkäät huulimeikit loistavat nyt kontrasteilla, kosteutuksella ja leikkisillä tekstuureilla. Nostalgisia tekniikoita yhdistetään moderniin kiiltoon, jotka tekevät huulista entistä mehukkaampia, kosteutetumpia ja persoonallisempia. Baskin mukaan selkeinä ilmiöinä esiin nousevat Jelly-huulet, Mocha Mousse-huulet, liukuvärjätyt huulet sekä kaikkien näiden pohjana huulien hoitaminen.
Suomalaiset arvostavat huulituotteissa nyt erityisesti hoitavia koostumuksia, jotka tuntuvat huulilla miellyttävältä, ovat pitkäkestoisia ja pysyvät hyvin huulilla. Perinteisistä väreistä klassinen punainen tekee paluuta. Tänä vuonna uusina sävyinä ovat lyöneet läpi erityisesti ruusuiset, pehmeän ruskean sekä beigen sävyt.
”Kuluttajat panostavat yhä enemmän laadukkaisiin ja monikäyttöisiin huulituotteisiin. Myös sävyvaihtoehtojen luonnollisuus ja toisaalta monipuolisuus korostuvat ostopäätöksissä. Sävyistä esimerkiksi mauve, dusty rose ja nude pinkit ovat olleet suosituimpia tänä vuonna”, lisää Bask.
Sokoksen ja Emotionin TOP 10 myydyimmät huulipunat/huulikiillot (satunnaisessa järjestyksessä)
Clinique Almost Lipstick Black Honey
Dior Addict Lip Maximizer 001 Pink
MAC Lustreglass Lipstick Syrup
YSL Loveshine RVS 209
Lumene Luminous Moisture huulipuna 04 Villikanerva
We Care Icon Huulipuna 09 Ensisuudelma
Maybelline Lifter Gloss 002 Ice
Fenty Beauty Gloss Bomb Stick “Is It Fussy?”
Estée Lauder Pure Color Creme 220 Powerful
Lancôme L'Absolu Rouge Cream Lipstick, 08 La Vie Est Belle
Lisätietoja:
Minna Bask
Sokoksen kauneuden hankintapäällikkö
minna.bask@sok.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme