Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Huulituotteet ovat kiistatta palanneet keskeiseksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia. Sokoksella ja Emotioneissa on huulipunia koskevan myynnin kasvun ohella havaittu kuluttajamuutos myös siirtymisessä mattapintaisista punista kohti kiiltävämpien punien käyttöä. Puikkomuotoinen huulipuna on edelleen klassikko ja ostetuin, mutta nestemäiset hybridituotteet ovat kirineet rinnalle erityisesti nuoremman kohderyhmän keskuudessa.
”Tänä vuonna erityisesti kevätkampanjoiden ja toukokuun juhlakauden yhteydessä nähtiin selkeitä huulimeikkien myyntipiikkejä. Yksittäisissä huulituotteissa muutos näkyy erityisesti hoitavissa kiilloissa ja lip oileissa, joista on tullut uusia myyntihittejä. Myös huulikyniä ostetaan tällä hetkellä huomattavasti aiempaa enemmän osana vallitsevaa huultenrajaustrendiä”, kertoo Sokos Helsingin kauneuden hankintapäällikkö Minna Bask.
Perinteisen punaisen ohelle noussut uusia suosikkisävyjä
Trendikkäät huulimeikit loistavat nyt kontrasteilla, kosteutuksella ja leikkisillä tekstuureilla. Nostalgisia tekniikoita yhdistetään moderniin kiiltoon, jotka tekevät huulista entistä mehukkaampia, kosteutetumpia ja persoonallisempia. Baskin mukaan selkeinä ilmiöinä esiin nousevat Jelly-huulet, Mocha Mousse-huulet, liukuvärjätyt huulet sekä kaikkien näiden pohjana huulien hoitaminen.
Suomalaiset arvostavat huulituotteissa nyt erityisesti hoitavia koostumuksia, jotka tuntuvat huulilla miellyttävältä, ovat pitkäkestoisia ja pysyvät hyvin huulilla. Perinteisistä väreistä klassinen punainen tekee paluuta. Tänä vuonna uusina sävyinä ovat lyöneet läpi erityisesti ruusuiset, pehmeän ruskean sekä beigen sävyt.
”Kuluttajat panostavat yhä enemmän laadukkaisiin ja monikäyttöisiin huulituotteisiin. Myös sävyvaihtoehtojen luonnollisuus ja toisaalta monipuolisuus korostuvat ostopäätöksissä. Sävyistä esimerkiksi mauve, dusty rose ja nude pinkit ovat olleet suosituimpia tänä vuonna”, lisää Bask.
Sokoksen ja Emotionin TOP 10 myydyimmät huulipunat/huulikiillot (satunnaisessa järjestyksessä)
Clinique Almost Lipstick Black Honey
Dior Addict Lip Maximizer 001 Pink
MAC Lustreglass Lipstick Syrup
YSL Loveshine RVS 209
Lumene Luminous Moisture huulipuna 04 Villikanerva
We Care Icon Huulipuna 09 Ensisuudelma
Maybelline Lifter Gloss 002 Ice
Fenty Beauty Gloss Bomb Stick “Is It Fussy?”
Estée Lauder Pure Color Creme 220 Powerful
Lancôme L'Absolu Rouge Cream Lipstick, 08 La Vie Est Belle
Lisätietoja:
Minna Bask
Sokoksen kauneuden hankintapäällikkö
minna.bask@sok.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme