Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.

”Kyllä pakastealtailla on käynyt kuhina, vaikka hellettä ei ole juuri ollut. Pakasteiden myynti kasvaa, kun ruokaa laitetaan enemmän sisätiloissa ja viileämpi keli helpottaa pakasteiden kuljettamista kotiin tai mökille”, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.
”Tänä kesänä esimerkiksi jäätelöiden kotipakkauksia on ostettu suhteessa enemmän kuin annosjäätelöitä, jotka ostetaan perinteisesti heti nautittavaksi. Myös pakastepizzojen, ranskanperunoiden, kalapuikkojen sekä erilaisten kalafileiden kysyntä on kasvanut touko-kesäkuussa lähes kymmenen prosenttia viime vuoteen verrattuna. Nämä ovat selvästi suurempia volyymikasvuja kuin alkuvuoden aikana.”
Viileät säät ovat vaikuttaneet myös suomalaisten herkuttelutapoihin.
”Onhan se selvä, että viileillä keleillä herkuttelu siirtyy niin sanotusti kylmästä herkuttelusta lämpimämpään herkutteluun. Makeisten ja leipomotuotteiden kysyntä on tänä kesänä ollut kasvussa, ja ovatpa viileät säät saaneet suomalaiset alkukesästä myös itse leipomaan edellisvuotta enemmän. Tämä on näkynyt esimerkiksi jauhojen ja muiden leivonta-aineiden myynnin kasvussa”, Haara sanoo.
Nyt panostetaan sisätilojen viihtyvyyteen
Viileät ilmat ovat saaneet suomalaiset panostamaan myös sisätilojen viihtyvyyteen sekä erilaisiin aktiviteetteihin erityisesti sisällä.
”Kotona ja mökeillä on tänä kesänä sisustettu sekä saunottu. Sisustustuotteiden kysyntä Prismassa on alkukesästä kasvanut yli 40 prosenttia ja myös sauna- ja takkatuotteiden sekä halkojen kysyntä on kasvanut selkeästi alkuvuoteen nähden”, kertoo Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen.
Tunnelmaa on viileämmällä kelillä luotu esimerkiksi kynttilöillä. Kesäkuussa kynttilöitä myytiin S-ryhmän ruokakaupoista lähes 20 prosenttia enemmän kuin viime kesänä.
”Aikaa on selkeästi vietetty esimerkiksi erilaisten käsitöiden parissa, sillä käsityötuotteiden kysyntä on kasvanut touko-kesäkuussa lähes 20 prosenttia. Myös konsolipelaamisen myynti on kasvanut touko-kesäkuussa noin 60 prosenttia, johon on kelien ohessa vaikuttanut osaltaan myös Nintendon uuden pelikonsolin ilmestyminen”, Viitanen jatkaa.
”Sisätekemisen ohella on kesästä lähdetty nauttimaan uloskin. Lasten sadeasujen myynti on lähes kaksinkertaistunut ja kumisaappaiden myynti on kasvanut noin 60 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Myös kalastus on kiinnostanut monia: esimerkiksi avokelasettien ja lippauistinten kysynnässä on ollut selkeää kasvua.”
Vinkit ja top-tuotteet viileän kesäpäivän varalle:
- Varmista varustus! Suomen kesä ja luonto ovat nyt parhaimmillaan, vaikka niistä ei pääsisi nauttimaan hellelukemissa. Sade ja viileys eivät siis ole este, jos kaapista löytyy oikeat vaatteet: laadukkaat sade- ja retkeilyvarusteet ovat Suomen säässä kannattava hankinta. Tänä kesänä suomalaiset ovat suosineet erityisesti vedenpitäviä kuoritakkeja.
- Kesätekemistä on monenlaista, satoipa tai paistoi. Legojen kokoaminen ja hauskat lautapelit viihdyttävät isompaakin porukkaa sisällä. Ulkona yhdessäolosta voi nauttia esimerkiksi suositussa Luode12 -brändin neljän hengen kupoliteltassa, jonka vedenpitävä materiaali ja teipatut saumat takaavat viihtyvyyden sadekeleilläkin.
- Grillaus on asenne-, ei sääkysymys! Kutsu ystävät nauttimaan grillin lämmöstä ja hyvästä ruoasta. Grillimestari ei aina tarvitse kalleinta menopeliä, alle sopii esimerkiksi Housen kaasugrilli, joka on ollut alkukesästä yksi Prisman suosituimmista grilleistä. Grillin lämpöön sopivat niin erilaiset lihat, veget kuin vaikka pizzakivellä paistettu pizza.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Juhani Haara
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
juhani.haara@sok.fi
puh. 0107680628
Matti Viitanen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
matti.viitanen@sok.fi
puh. 0107680704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme