Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna

Dela

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar. 

Spårövergång på Trekanten.
Spårövergång på Trekanten. Alexandra Arppe

Spårövergångarna förbättrar spårtrafikens punktlighet 

När ett övergångsställe ändras till en spårövergång innebär det i praktiken att det inte finns något övergångsställe över spårvägen. Fotgängare känner igen spårövergången genom att övergången inte har målade ränder på asfalt som på övergångsställena. Då måste fotgängarna väja för spårvagnarna.  Vid körbanorna bevaras övergångsställena med sina vägmarkeringar. 

– Ur fotgängarnas synvinkel är spårövergången fri största delen av tiden, och fördröjningen av att släppa förbi spårvagnarna är liten. Spårvagnsförarna följer oberoende av väjningsplikten rätt hastighet för situationen och försiktighet jämtemot fotgängare. Vi har positiva erfarenheter av spårövergångarna längs snabbspårväglinje 15, där stadsborna snabbt har vant sig vid att använda dem på ett säkert sätt, berättar trafikingenjör Juho Björkman.  

Efter ändringarna har innerstadens spårvägsnät sammanlagt cirka 40 spårövergångar. I innerstaden finns det till totalt cirka 40 övergångsställen över spårvägen som kan ändras till spårövergångar. Spårövergångarna genomförs som separata trafikarrangemang och i samband med större projekt, såsom reparationer av gatan. 

Spårövergångarna markeras tydligt

Trafikmärket syns också när det finns snö på marken.

Vid spårövergångarna på Busholmen, i Gräsviken och i Böle använder man ett nytt kompletterande sätt att markera spårövergången. Förutom de vägmarkeringar som är bekanta från snabbspårväglinje 15:s rutt har spårövergångarna försetts med trafikmärken som varnar för spårvagnar.  Varningsmärket säkerställer att arrangemanget är tydligt även till exempel när vägmarkeringen är under snö.  

Övergångsändringarna baserar sig på Stadsmiljönämndens principbeslut den 25 maj 2021 om spårväghållplatser och övergångar för fotgängare. 

Nyckelord

Kontakter

Juho Björkman
Trafikingenjör
Stadsmiljösektorn
09 31052627
juho.bjorkman@hel.fi

Bilder

Crusellbrons och Medelhavsgatans spårövergångar ska preliminärt byggas under 2026.
Crusellbrons och Medelhavsgatans spårövergångar ska preliminärt byggas under 2026.
Ladda ned bild
6-9 kommer att byggas senare i sommar.
6-9 kommer att byggas senare i sommar.
Ladda ned bild

Länkar

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye