Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Spårövergångarna förbättrar spårtrafikens punktlighet
När ett övergångsställe ändras till en spårövergång innebär det i praktiken att det inte finns något övergångsställe över spårvägen. Fotgängare känner igen spårövergången genom att övergången inte har målade ränder på asfalt som på övergångsställena. Då måste fotgängarna väja för spårvagnarna. Vid körbanorna bevaras övergångsställena med sina vägmarkeringar.
– Ur fotgängarnas synvinkel är spårövergången fri största delen av tiden, och fördröjningen av att släppa förbi spårvagnarna är liten. Spårvagnsförarna följer oberoende av väjningsplikten rätt hastighet för situationen och försiktighet jämtemot fotgängare. Vi har positiva erfarenheter av spårövergångarna längs snabbspårväglinje 15, där stadsborna snabbt har vant sig vid att använda dem på ett säkert sätt, berättar trafikingenjör Juho Björkman.
Efter ändringarna har innerstadens spårvägsnät sammanlagt cirka 40 spårövergångar. I innerstaden finns det till totalt cirka 40 övergångsställen över spårvägen som kan ändras till spårövergångar. Spårövergångarna genomförs som separata trafikarrangemang och i samband med större projekt, såsom reparationer av gatan.
Spårövergångarna markeras tydligt

Vid spårövergångarna på Busholmen, i Gräsviken och i Böle använder man ett nytt kompletterande sätt att markera spårövergången. Förutom de vägmarkeringar som är bekanta från snabbspårväglinje 15:s rutt har spårövergångarna försetts med trafikmärken som varnar för spårvagnar. Varningsmärket säkerställer att arrangemanget är tydligt även till exempel när vägmarkeringen är under snö.
Övergångsändringarna baserar sig på Stadsmiljönämndens principbeslut den 25 maj 2021 om spårväghållplatser och övergångar för fotgängare.
Nyckelord
Kontakter
Juho Björkman
Trafikingenjör
Stadsmiljösektorn
09 31052627
juho.bjorkman@hel.fi
Bilder


Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Pikku-Finlandian siirtäminen Medialukion lisätilaksi on alkamassa – kyseessä poikkeuksellinen hanke5.12.2025 12:19:37 EET | Tiedote
Tapulikaupungissa on alkamassa Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen hanke, jossa Helsingin medialukion lisätilaksi siirretään Finlandia-talon väistötilana palvellut rakennus. Siirtäminen mahdollistaa lisärakennuksen toteuttamisen hyvin pienillä hiilipäästöillä verrattuna uudisrakentamiseen.
Little Finlandia’s move and conversion to school extension starts – an exceptional project5.12.2025 12:19:37 EET | Press release
A project of a scale rarely seen in Finland is about to begin in Tapulikaupunki, where a building that has served as the temporary facility of Finlandia Hall will be relocated and converted into an extension to the Helsinki Upper Secondary School of Media Arts. The relocation makes it possible to add an extension to the school with very low carbon emissions compared to constructing an entirely new building.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 5.12.20254.12.2025 20:39:10 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 5.12.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 18.12.2025
Kampens central för hälsa och välbefinnande blir klar långt i förtid3.12.2025 10:41:08 EET | Pressmeddelande
Byggandet av Kampens central för hälsa och välbefinnande kommer att färdigställas drygt ett år i förtid. YIT beräknar att byggnaden och lokalerna kommer att vara klara i slutet av september 2026. Förbindelsen till metrostationen öppnas via den nya byggnaden hösten 2026.
Kampin terveys- ja hyvinvointikeskus valmistuu reilusti etuajassa3.12.2025 10:41:08 EET | Tiedote
Kampin terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakennustyöt valmistuvat runsaan vuoden etuajassa. YIT arvioi, että rakennus ja tilat valmistuvat syyskuun lopussa 2026. Rakennuksessa sijaitseva Kampin metroaseman sisäänkäynti aukeaa syksyllä 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum