Oy Snellman Ab

Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare

Dela

Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden. 

Den gröna färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier.
Den gröna färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Snellman

Snellman valde i tiden den gröna färgen som en markör för kvalitet och pålitlighet, vilka har varit företagets ledstjärnor sedan starten. Den gröna färgen var ett unikt val för köttprodukter och har under årtionden bildat ett starkt visuellt kännetecknande för Snellman. Färgen har förekommit konsekvent i all varumärkeskommunikation sedan slutet av 1990-talet, till exempel på förpackningar, i reklam och på webbplatser.

– Snellmans gröna färg har blivit en stark och tydlig symbol som leder människor till våra produkter i butikshyllan och samtidigt på ett tydligt och snabbt sätt kommunicerar vårt kvalitetslöfte – nästan utan ord. Registreringen av vår varumärkesfärg är ett bevis på det långsiktiga arbete vi har gjort för att göra Snellman synonymt med kvalitet, pålitlighet och inhemskhet, säger Snellmankoncernens koncerndirektör Markus Hellström. 

Registreringar av färgvarumärken är sällsynta i Finland och inom Europeiska unionen. Ansökningar granskas noggrant och för att få ett godkännande krävs omfattande bevis på långvarig användning och etablerad status för färgen. Enligt en varumärkesundersökning utförd av Taloustutkimus i november 2024 associerar konsumenterna otvetydigt den mörkgröna färgen med just Snellman och dess produkter. Enligt undersökningen associerade 70 % av konsumenterna den gröna färgen med något varumärke, och av dessa nämnde 87 % Snellman.

– Vi har gjort märkbara investeringar i att göra Snellmans mörkgröna färg välkänd. Det har resulterat i att enbart färgen i praktiken räcker för att leda människor fram till Snellmans produkter. Om någon annan skulle använda samma färg för liknande produkter, skulle det kunna vilseleda konsumenter och försvaga den särskiljning som Snellman byggt upp under lång tid. Färgvarumärket skyddar nu vårt bolags centrala varumärkeselement, säger Juuso Reinikainen, CMO vid Snellmans Köttförädling Ab

Enligt Lihatuotemerkit 2024-undersökningen utförd av Kantar, är Snellman det mest populära köttföretaget i Finland: 25 % av konsumenterna prefererar Snellmans produkter och 94 % känner till varumärket. Att skydda Snellmans karakteristiska gröna färg är ett exempel på hur ett enskilt visuellt element kan användas för att stärka varumärkets värde under årtionden. 

Mer information:  
Juuso Reinikainen, Chief Marketing Officer, Snellmans Köttförädling Ab, tel. 044 796 6430, juuso.reinikainen@snellman.fi 

Vilma Wiitakorpi Björkman, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Snellmankoncernen, tel. 050 308 0879, vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fi 

Snellmankoncernen:
Snellmankoncernen är ett finländskt livsmedelsföretag som erbjuder de bästa smakupplevelserna med marknadens mest pålitliga varumärken. Som ett familjeföretag tillverkar vi våra produkter som om de vore för oss själva, alltid med hänsyn till välbefinnandet för människor, djur och miljö. Förutom i Finland har koncernen även verksamhet i Sverige och exporterar produkter till ett flertal länder. Vi sysselsätter cirka 2 000 passionerade experter inom olika områden och proffs inom livsmedelsbranschen, som lagar mat med stort hjärta och utan att kompromissa med smaken.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Andra språk

Följ Oy Snellman Ab

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab

Snellman-koncernens omställningsförhandlingar har avslutats16.4.2024 13:15:00 EEST | Tiedote

Omställningsförhandlingarna som Snellmankoncernen inledde i februari har avslutats. Förhandlingarna gällde Köttförädlingens tjänstemannaorganisation och produktionsadministrativa funktioner samt försäljning och försäljningsrelaterade funktioner inom Färdigmat Finland. Som ett resultat av förhandlingarna kommer 17 arbetsförhållanden att upphöra och väsentliga förändringar i arbetsuppgifterna kommer att påverka 7 personer. För dem vars tjänst avslutats erbjuder företaget nya uppgifter i mån av möjlighet. När förändringsförhandlingarna inleddes förväntades åtgärderna leda till uppsägning av högst 40 anställningar och att väsentliga förändringar skulle påverka högst 100 anställningar. Snellmankoncernen sysselsätter cirka 2 000 personer. Bakgrunden till omställningsförhandlingarna var produktionsmässiga, ekonomiska och omorganiseringsrelaterade skäl. Syftet med de nu genomförda förändringarna är att förbättra koncernens lönsamhet och utveckla verksamheten för att bättre motsvara både kunder

Snellman-konsernin muutosneuvottelut on saatu päätökseen16.4.2024 13:15:00 EEST | Tiedote

Snellman-konsernin helmikuussa käynnistämät muutosneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelut koskivat Lihanjalostuksen toimihenkilöorganisaatiota ja tuotannon hallinnollisia toimintoja sekä Valmisruoan myyntiä ja myynnin avustavia toimintoja. Neuvottelujen tuloksena 17 nykyistä työsuhdetta päättyy ja työtehtävien olennaiset muutokset koskevat 7 henkilöä. Päättyvissä työsuhteissa työskennelleille yritys tarjoaa mahdollisuuksien mukaan uusia tehtäviä. Muutosneuvottelujen alkaessa toimenpiteiden arvioitiin johtavan enintään 40 työsuhteen päättymiseen ja olennaisten muutosten koskevan enintään 100 työsuhdetta. Snellman-konserni työllistää noin 2 000 henkilöä. Muutosneuvotteluiden taustalla olivat tuotannolliset, taloudelliset sekä toiminnan uudelleenorganisoinnista johtuvat syyt. Nyt tehtävien muutosten tavoitteena on parantaa konsernin kannattavuutta ja kehittää toimintaa vastaamaan paremmin sekä asiakkaiden että kuluttajien tarpeita. – Pitkään haastavana jatkunut toimintaympäristö ja opera

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye