Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.

Snellman valitsi vihreän aikoinaan edustamaan laatua ja luotettavuutta, mikä on ollut yrityksen johtoajatuksena aina perustamisesta lähtien. Vihreä väri oli lihatuotteissa ainutlaatuinen valinta, ja siitä on muodostunut vuosikymmenten mittaan vahva visuaalinen tunniste Snellmanille. Väri on esiintynyt johdonmukaisesti kaikessa brändiviestinnässä, kuten pakkauksissa, mainonnassa ja verkkosivuilla 1990-luvun lopulta lähtien.
– Snellmanin vihreä on rakentunut tunnistettavaksi symboliksi, joka ohjaa ihmisiä kaupassa tuotteidemme äärelle ja viestii laatulupaustamme nopeasti – lähes ilman sanoja. Brändivärimme rekisteröinti tavaramerkiksi on osoitus pitkäjänteisestä työstä, jota olemme tehneet rakentamalla Snellmanista synonyymia laadulle, luotettavuudelle ja kotimaisuudelle, kertoo Snellman-konsernin toimitusjohtaja Markus Hellström.
Väritavaramerkkejä koskevat rekisteröinnit ovat harvinaisia Suomessa ja Euroopan Unionissa. Niitä koskevat hakemukset tutkitaan erityisen tarkasti ja värirekisteröinnin saaminen edellyttää laajaa näyttöä värin pitkäaikaisesta käytöstä ja vakiintuneesta asemasta. Taloustutkimuksen marraskuussa 2024 tekemän tavaramerkkitutkimuksen perusteella kuluttajat yhdistävät tummanvihreän värin kiistattomasti juuri Snellmaniin ja sen tuotteisiin. Tutkimuksen mukaan 70 prosenttia kuluttajista yhdisti vihreän värin johonkin brändiin – ja näistä vastaajista 87 prosenttia mainitsi Snellmanin.
– Olemme investoineet merkittävästi Snellmanin tummanvihreän värin tunnettuuteen. Tämän tuloksena pelkkä väri riittää nykyään ohjaamaan ihmisiä Snellmanin tuotteiden äärelle. Mikäli joku muu käyttäisi samaa väriä samankaltaisissa tuotteissa, voisi tämä johtaa kuluttajaa harhaan ja heikentää Snellmanin pitkäjänteisesti rakentamaa erottuvuutta. Väritavaramerkki suojaa nyt tätä keskeistä brändielementtiä, toteaa Snellmanin Lihanjalostus Oy:n markkinoinnista vastaava CMO Juuso Reinikainen.
Kantarin tekemän Lihatuotemerkit 2024 -tutkimuksen mukaan Snellman on Suomen suosituin liha-alan yritys: 25 prosenttia kuluttajista valitsee mieluiten Snellmanin tuotteita, ja 94 prosenttia tuntee brändin. Snellmanin tunnusomaisen vihreän värin suojaaminen on esimerkki siitä, kuinka yksittäinen visuaalinen elementti voi rakentaa brändiarvoa vuosikymmenten ajan.
Lisätietoja:
Juuso Reinikainen, Chief Marketing Officer, Snellmanin Lihanjalostus Oy, puh. 044 796 6430, juuso.reinikainen@snellman.fi
Vilma Wiitakorpi Björkman, Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Snellman-konserni, puh. 050 308 0879, vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fi
Snellman-konserni
Snellman-konserni on suomalainen ruokatalo, joka tarjoaa parhaita makuelämyksiä markkinoiden luotetuimmilla brändeillä. Perheyrityksenä valmistamme tuotteemme kuin itsellemme tekisimme ottaen aina huomioon ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin. Konsernilla on toimintaa Suomen lisäksi myös Ruotsissa ja viemme tuotteitamme useaan maahan. Palveluksessamme työskentelee noin 2 000 intohimoista eri alan osaajaa ja elintarvikealan ammattilaista, jotka tekevät ruokaa suurella sydämellä ja mausta tinkimättä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juuso ReinikainenCMOSnellmanin Lihanjalostus Oy
Puh:044 796 6430juuso.reinikainen@snellman.fiVilma Wiitakorpi-Björkmanviestintä- ja vastuullisuusjohtajaSnellman-konserni
Puh:0503080879vilma.wiitakorpi-bjorkman@snellman.fiKuvat
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Snellman Ab
Konsumentanpassad mat formar sig enligt individuella behov och tar hänsyn till övergripande hållbarhet utan motsättningar17.11.2025 10:00:00 EET | Artikel
Snellman-koncernens konsumentvarumärken svarar på förändrade matvanor genom att erbjuda alternativ för mer individuella livsstilar och dieter samt efterfrågade produktinnovationer, så att alla kan välja efter sina egna behov.
Kuluttajalähtöinen ruoka taipuu yksilöllisiin tarpeisiin ja huomioi kokonaisvaltaisen kestävyyden ilman vastakkainasettelua17.11.2025 10:00:00 EET | Artikkeli
Snellman-konsernin kuluttajatuotemerkit vastaavat muuttuneisiin ruokailutottumuksien tarjoamalla vaihtoehtoja yksilöllisempiin elämäntyyleihin ja ruokavalioihin sekä toivottuja tuoteuutuuksia, jotta jokainen voi valita omien tarpeidensa mukaan.
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat fortsätter sin internationella tillväxt - förvärvar en brittisk tillverkare av råfoder för hundar31.10.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Snellmans affärsverksamhet inom djurmat växer genom företagsförvärv.
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta jatkaa kansainvälistä kasvuaan ostamalla englantilaisen koirien raakaruokaa valmistavan yrityksen31.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Snellmanin eläinruokaliiketoiminta kasvaa yritysostolla.
Snellman’s pet food business continues to grow internationally with an acquisition of a premium UK dog raw food manufacturer31.10.2025 09:30:00 EET | Press release
Snellman’s pet food business continues to grow with an acquistion.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme




