Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin
Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.

“Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) päivitetyt markkinointisäännöt tiukentavat etenkin ympäristöväittämillä markkinointia. Säännöt ovat paitsi tiukemmat, myös entistä yksityiskohtaisemmat”, sanoo Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden pääsihteeri Paula Paloranta.
Ympäristöväittämällä tarkoitetaan väittämää, jossa suoraan tai epäsuorasti viitataan tavaran tai palvelun ympäristövaikutuksiin tai esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyviin seikkoihin. Nämä seikat voivat liittyä tuotteen tai sen osan valmistamiseen, pakkaamiseen, jakeluun, kulutukseen tai vaikkapa hävittämiseen.
“Säännöt pätevät myös sellaiseen väittämään, jossa yritys ilmaisee pyrkimyksensä saavuttaa tietty ympäristöllinen tavoite. Jos yritys käyttää pyrkimyksellistä väittämää, sen on kyettävä osoittamaan selkeä suunnitelma, jolla tavoitteeseen päästään ilmoitetussa aikataulussa. Jos yrityksellä ei ole selkeää suunnitelmaa, markkinoinnin voidaan katsoa olevan harhaanjohtavaa”, Paloranta sanoo.
ICC:n sääntöjen mukaan markkinoinnissa ei lähtökohtaisesti saa ilman täsmennystä käyttää yleisiä ja epämääräisiä ympäristöväittämiä. Tällaisia ovat muun ohessa sanat ympäristöystävällinen, ekologinen, vihreä, kestävä, ilmastoystävällinen ja vastuullinen. Ne ovat omiaan antamaan vaikutelman, ettei tuotteella tai toiminnolla ole ympäristölle haitallisia vaikutuksia tai että ympäristövaikutus on myönteinen. Yleisiä ympäristöväittämiä saa ICC:n markkinointisääntöjen mukaan kuitenkin käyttää, jos väittämän tueksi on esitettävissä erityisen vahvaa näyttöä.
”Sääntöjen tarkoituksena on toisaalta suojella kuluttajaa harhaanjohtavalta mainonnalta ja toisaalta edistää yritysten välistä reilua kilpailua”, Paloranta sanoo.
Ympäristöväittämien lisäksi ICC:n päivitettyjen sääntöjen painopistealueita ovat muun muassa markkinointi alaikäisille, vaikuttajamarkkinointi sekä monimuotoisuus ja inkluusio. Säännöissä on myös huomioitu alaikäiset vaikuttajat ja heidän asemansa.
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnalta voi pyytää kannanottoa yrityksen tiettyyn ympäristöväittämään, jota se suunnittelee käyttävänsä. Liiketapalautakunnan lausunnosta ilmenee, millaisin edellytyksin yritys voi käyttää tiettyä ympäristöväittämää markkinoinnissaan.
Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antaa pyynnöstä lausuntoja siitä, onko elinkeinotoiminnassa tehty toimenpide hyvän liiketavan vastainen tai muutoin sopimaton. Liiketapalautakunta käsittelee muun muassa harhaanjohtavaa ja vertailevaa markkinointia, toisen yrityksen maineen ja tunnettuuden hyväksikäyttöä, kilpailijan halventamista sekä jäljittelyä koskevia asioita. Lautakunnalta voi pyytää myös ennakkolausuntoa suunnitellun menettelyn hyvän liiketavan mukaisuudesta. Liiketapalautakunta on perustettu vuonna 1937.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Huijarit vaanivat venekaupoillakin – ole tarkkana dokumenttien kanssa4.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Venekauppa on hiljentynyt talouden epävarmuustekijöiden ja yleisen varovaisuuden takia. Parhaiten käyvät kaupaksi edulliset pienemmät veneet niin uusina kuin käytettyinä. Koska huijausyritykset ovat yleistyneet venekaupoillakin, kannattaa käytetyn veneen ostajan aina varmistaa, että myyjällä on oikeus myydä vene, sanoo Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Ari Tirkkonen.
Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote
Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme