S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 326,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,1 prosenttia.
– Marketkaupan hyvä myynnin kehitys kertoo, että olemme onnistuneet tarjoamaan kuluttajien arvostaman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Kauppa kävi myymälöissämme vilkkaasti myös isoina juhlapyhinä pääsiäisenä ja juhannuksena. Arvioimmekin, että päivittäistavarakaupassa myyntimme kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla edelleen alan muuta markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo.
Viileä kesän alku näkyi kuluttajien ostoskorissa. Juomien ja jäätelöiden kysyntä oli edellisvuotta vähäisempää, kun taas ruoanlaittoon liittyvien tuotteiden ja esimerkiksi vihannesten kysyntä kasvoi. Käyttötavarakaupassa HD-siirtymä kiihdytti televisioiden myyntiä Prismoissa. Verkkokaupassa myynti jatkoi vahvalla kasvu-uralla sekä Prisma.fi:ssä että ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa.
Erikoiskaupassa kampanjat vauhdittivat ensimmäistä vuosipuoliskoa
S-ryhmän erikoiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 120,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta myynti jäi 3,3 prosenttia. Kysyntä oli vilkasta etenkin Sokos.fi-verkkokaupassa, ja kampanjoiden vetovoima jatkui. Esimerkiksi 3+1 Päivää -kampanja huhtikuussa sekä Asiakasomistajapäivät toukokuussa onnistuivat hyvin. Tuore yhteistyö ruotsalaisen Åhlens-tavarataloketjun kanssa toi puolestaan kesän alussa valikoimiin uusia kuluttajia kiinnostavia tuotemerkkejä.
Liikennekaupassa vahvin kehitys sähkölatauksessa ja autopesuissa
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti oli tammi–kesäkuussa 949,5 miljoonaa euroa. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi euromääräinen myynti jäi edellisvuoden tasosta 5,9 prosenttia.
Asiakkaat käyttivät ABC-asemien palveluita vilkkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Erityisen vahvaa myynnin kehitys oli sähkölatauksessa sekä autopesuissa, joiden myyntiä vauhdittivat kevään vaihtelevat säät. Myös ABC:n monipuolinen noutopöytä kasvatti suosiotaan tielläliikkujien keskuudessa.
Matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuu oli edellisvuotta vilkkaampi
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuun myynti oli 389,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta oli 1,8 prosenttia. Kysyntä vahvistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla niin hotelleissa kuin ravintoloissakin, ja myös kesän matkailu- ja lomasesonki käynnistyi suotuisasti.
– Matkailukauppa on vaikeiden vuosien jälkeen vähitellen palautumassa koronaa edeltävälle tasolle. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Lapin ja pohjoisen vetovoima on vahvaa, mutta tarvitsemme vielä merkittävästi lisää kansainvälisiä matkailijoita etenkin pääkaupunkiseudulle, Hannu Krook toteaa.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–6/2025
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–6/2024 (%) |
Marketkauppa* | 5 326,1 | 2,1 |
Liikennekauppa | 949,5 | -5,9 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 389,5 | 1,8 |
Erikoiskauppa** | 120,5 | -3,3 |
Muut | 219,7 | -2,8 |
S-ryhmä yhteensä | 7 005,2 | 0,6 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme