SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta

Jaa

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.

Asiakas ruokaostoksilla Prismassa. Kuva:
Asiakas ruokaostoksilla Prismassa. Kuva: Nico Backström

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 326,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,1 prosenttia.

– Marketkaupan hyvä myynnin kehitys kertoo, että olemme onnistuneet tarjoamaan kuluttajien arvostaman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Kauppa kävi myymälöissämme vilkkaasti myös isoina juhlapyhinä pääsiäisenä ja juhannuksena. Arvioimmekin, että päivittäistavarakaupassa myyntimme kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla edelleen alan muuta markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo.

Viileä kesän alku näkyi kuluttajien ostoskorissa. Juomien ja jäätelöiden kysyntä oli edellisvuotta vähäisempää, kun taas ruoanlaittoon liittyvien tuotteiden ja esimerkiksi vihannesten kysyntä kasvoi. Käyttötavarakaupassa HD-siirtymä kiihdytti televisioiden myyntiä Prismoissa. Verkkokaupassa myynti jatkoi vahvalla kasvu-uralla sekä Prisma.fi:ssä että ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa.

Erikoiskaupassa kampanjat vauhdittivat ensimmäistä vuosipuoliskoa

S-ryhmän erikoiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 120,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta myynti jäi 3,3 prosenttia. Kysyntä oli vilkasta etenkin Sokos.fi-verkkokaupassa, ja kampanjoiden vetovoima jatkui. Esimerkiksi 3+1 Päivää -kampanja huhtikuussa sekä Asiakasomistajapäivät toukokuussa onnistuivat hyvin. Tuore yhteistyö ruotsalaisen Åhlens-tavarataloketjun kanssa toi puolestaan kesän alussa valikoimiin uusia kuluttajia kiinnostavia tuotemerkkejä.

Liikennekaupassa vahvin kehitys sähkölatauksessa ja autopesuissa

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti oli tammi–kesäkuussa 949,5 miljoonaa euroa. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi euromääräinen myynti jäi edellisvuoden tasosta 5,9 prosenttia.

Asiakkaat käyttivät ABC-asemien palveluita vilkkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Erityisen vahvaa myynnin kehitys oli sähkölatauksessa sekä autopesuissa, joiden myyntiä vauhdittivat kevään vaihtelevat säät. Myös ABC:n monipuolinen noutopöytä kasvatti suosiotaan tielläliikkujien keskuudessa.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuu oli edellisvuotta vilkkaampi

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuun myynti oli 389,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta oli 1,8 prosenttia. Kysyntä vahvistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla niin hotelleissa kuin ravintoloissakin, ja myös kesän matkailu- ja lomasesonki käynnistyi suotuisasti.

– Matkailukauppa on vaikeiden vuosien jälkeen vähitellen palautumassa koronaa edeltävälle tasolle. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Lapin ja pohjoisen vetovoima on vahvaa, mutta tarvitsemme vielä merkittävästi lisää kansainvälisiä matkailijoita etenkin pääkaupunkiseudulle, Hannu Krook toteaa.

Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–6/2025

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–6/2024 (%)
Marketkauppa* 5 326,1 2,1
Liikennekauppa 949,5 -5,9
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* 389,5 1,8
Erikoiskauppa** 120,5 -3,3
Muut 219,7 -2,8
S-ryhmä yhteensä 7 005,2 0,6

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa.

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye