S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 326,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,1 prosenttia.
– Marketkaupan hyvä myynnin kehitys kertoo, että olemme onnistuneet tarjoamaan kuluttajien arvostaman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Kauppa kävi myymälöissämme vilkkaasti myös isoina juhlapyhinä pääsiäisenä ja juhannuksena. Arvioimmekin, että päivittäistavarakaupassa myyntimme kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla edelleen alan muuta markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo.
Viileä kesän alku näkyi kuluttajien ostoskorissa. Juomien ja jäätelöiden kysyntä oli edellisvuotta vähäisempää, kun taas ruoanlaittoon liittyvien tuotteiden ja esimerkiksi vihannesten kysyntä kasvoi. Käyttötavarakaupassa HD-siirtymä kiihdytti televisioiden myyntiä Prismoissa. Verkkokaupassa myynti jatkoi vahvalla kasvu-uralla sekä Prisma.fi:ssä että ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa.
Erikoiskaupassa kampanjat vauhdittivat ensimmäistä vuosipuoliskoa
S-ryhmän erikoiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 120,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta myynti jäi 3,3 prosenttia. Kysyntä oli vilkasta etenkin Sokos.fi-verkkokaupassa, ja kampanjoiden vetovoima jatkui. Esimerkiksi 3+1 Päivää -kampanja huhtikuussa sekä Asiakasomistajapäivät toukokuussa onnistuivat hyvin. Tuore yhteistyö ruotsalaisen Åhlens-tavarataloketjun kanssa toi puolestaan kesän alussa valikoimiin uusia kuluttajia kiinnostavia tuotemerkkejä.
Liikennekaupassa vahvin kehitys sähkölatauksessa ja autopesuissa
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti oli tammi–kesäkuussa 949,5 miljoonaa euroa. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi euromääräinen myynti jäi edellisvuoden tasosta 5,9 prosenttia.
Asiakkaat käyttivät ABC-asemien palveluita vilkkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Erityisen vahvaa myynnin kehitys oli sähkölatauksessa sekä autopesuissa, joiden myyntiä vauhdittivat kevään vaihtelevat säät. Myös ABC:n monipuolinen noutopöytä kasvatti suosiotaan tielläliikkujien keskuudessa.
Matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuu oli edellisvuotta vilkkaampi
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuun myynti oli 389,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta oli 1,8 prosenttia. Kysyntä vahvistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla niin hotelleissa kuin ravintoloissakin, ja myös kesän matkailu- ja lomasesonki käynnistyi suotuisasti.
– Matkailukauppa on vaikeiden vuosien jälkeen vähitellen palautumassa koronaa edeltävälle tasolle. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Lapin ja pohjoisen vetovoima on vahvaa, mutta tarvitsemme vielä merkittävästi lisää kansainvälisiä matkailijoita etenkin pääkaupunkiseudulle, Hannu Krook toteaa.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–6/2025
| Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–6/2024 (%) |
| Marketkauppa* | 5 326,1 | 2,1 |
| Liikennekauppa | 949,5 | -5,9 |
| Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 389,5 | 1,8 |
| Erikoiskauppa** | 120,5 | -3,3 |
| Muut | 219,7 | -2,8 |
| S-ryhmä yhteensä | 7 005,2 | 0,6 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme